Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

lettvegger

NYTT TEMA
potetlada
potetladaInnlegg: 3418
29.01.07 16:18
hei folkens

skal kjøpe leilighet etterhvert
har sett meg ut en 3-roms, men vil gjerne lage den om til 4-roms.
megler påstår at å slå opp en lettvegg og 'peise opp ei dør' (ja, bor i nord-norge) er gjort i en håndvending.
er det nå det? man må vel først lage ramme, kanskje en slags isolering (lyd) og greier?
Link-86
Link-86Innlegg: 9380
29.01.07 22:33
Stendere og plater er selve jobben. Rammen til døra kan ta litt tid. Har gjort litt sånt og spørs hva megler mener med peise ogg ei dør, men skal du gjøre det grundig med muligens isolasjon så tar det litt tid.
KAROBA
KAROBAInnlegg: 5712
29.01.07 22:35
potetlada skrev:
hei folkens

skal kjøpe leilighet etterhvert
har sett meg ut en 3-roms, men vil gjerne lage den om til 4-roms.
megler påstår at å slå opp en lettvegg og 'peise opp ei dør' (ja, bor i nord-norge) er gjort i en håndvending.
er det nå det? man må vel først lage ramme, kanskje en slags isolering (lyd) og greier?
===
Kommer litt an på hvor fingernem du selv er. For en snekker er dette easy match.

Innvendig trenger du en ramme og stendere i 3". 7,5 cm isolasjon, og spon/gips. Sparkle, pusse, tapet og maling.

Lykke til

Mvh
KAROBA
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
30.01.07 11:16
Har ikke sett det aktuelle rommet, men det å sette opp en lettvegg er ikke alt for vanskelig. Selv om det er en innevegg, anbefales det virkelig at du isolerer. Ikke for varmens skyld (nødvendigvis), men for lydforholdenes skyld. Du kan risikere å ende opp med et lytt rom og en "bongotromme" av en vegg ellers.
Ymstammen
YmstammenInnlegg: 436
02.02.07 18:47
Neida, det e ik no problem. Gjør som Karoba sier... 3" stender, isoler og plateslå...

E du ikkje nevenyttig, så har du sekkert en kompis som kan hjælp dæ. Det e gjort i ei håndvending... :-)
potetlada
12.02.07 15:01
Takk for tips folkens, noe skal jeg da få til :)

Men et begrepsspørsmål. Hva er en stend? Regner med dere mener et feste?
Mulig jeg gjør skikkelig i buksene med å spørre om dette, men, ja, spør likevel. :)
magzz
magzzInnlegg: 155
12.02.07 17:27
Maxbo har en guide på hvordan du lager lettvegg. Maxbo.no, "Tips og Råd", "Steg for steg"-filmer.

-magzz-
Rose-jenta
Rose-jentaInnlegg: 1048
13.02.07 00:49
potetlada skrev:
Hva er en stend? Regner med dere mener et feste?
Mulig jeg gjør skikkelig i buksene med å spørre om dette, men, ja, spør likevel. :)
---------------

.....siden jeg er i det snille hjørnet i kveld skal jeg servere svaret, ikke nødvendigvis med teskje, men i hvert på sølvfat:
http://www.byggmakker.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=118
potetlada
13.02.07 10:35
takk takk
med disse veiviserne kan jo til og med jeg få gjort unna ting og tang..
eller er det bare famous last words før jeg setter i gang? :)
tiden vil vise
Rexus
RexusInnlegg: 4
14.02.07 23:12
Forresten, har du varmekabler eller vannbåren varme i gulvet? Det er litt dumt å spikre/skru ned i kabler/rør. Har du det så vil det sikkert ligge en tegning på hvor de ligger i mappen med byggebeskrivelse etc på huset.

Forresten så gir steinull (rockwool) bedre lydisolering enn glassull (glava).
Rexus
Shangala2
Shangala2Innlegg: 1850
15.02.07 23:54
potetlada

Dersom det er høyt under taket kan det være lurt å bruke litt tykkere vegg.
2" x 4" er relativt billig sammenlignet med andre materialer, fordi det er veldig standard dimensjon. Det blir veldig robust!

Jeg har opplevd å få høyere meterpris på 1 1/2" x3" enn på 2" x 4" så det er veeeeldig lurt å sjekke prisene mange forskjellige steder.

Finn ut hvor veggen skal være, og slå en strek i taket. Da kan du slå inn en liten spiker i taket i hver ende, henge en tynn hyssing med et kronestykke i en snor i hver ende, og da har du en rett vegg uten å bruke laser.

For all del, som han over nevnte, ikke skru eller spikre dersom det er varmekabler i gulvet.
Da må du lime. Det er en god grunn til å tilkalle noen som har peiling.
Shangala2
Shangala2Innlegg: 1850
16.02.07 00:01
gikk det veien med bilen, heller?

Du vet vel at det bare er EN som er nådeløs, og det er de du ble utsatt for.

Det finnes aldri, og uten unntak nåde. Bare BOT og bedring.
Liverpool5
Liverpool5Innlegg: 313
17.02.07 23:19
Det kommer jo ann på hvor lang veggen er, men siden det er en leilighet er den nok ikke stor.. Dette gjør du på en helg ;)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester