Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Membran/flis på vegg under bakkenivå

NYTT TEMA
dupermikke
dupermikkeInnlegg: 268
04.02.07 23:27
Skal pusse opp bad i kjeller. En vegg ligger under bakkenivå. Plukket ned noen av de gamle flisene for "morro skyld", og da fulgte litt av den gamle membranen med. Bak den var det litt hvit guffe (saltgjennomslag?). Har ikke problemer med fuktgjennomslag i andre rom, og regner med at drenneringer er god, men huset er gammelt (1970). Skal ikke ha våt sone på denne veggen (ikke dusj, badekar eller vask).
Hva bør jeg gjøre før jeg flislegger?
- Lekte ut og legge fliser på gips uten membran slik at veggen får puste?
- Legge flis rett på veggen. Med eller uten membran? Er litt redd for fukt utenfra på baksiden av membranen.
- Legge Litex (eller tilsv) rett på veggen (flislim/murplugger). De har "innebygget membran og vil holde fukt både ute og inne.
Andre forslag?
Er litt redd for at det skal legge seg fukt på baksiden av den nye veggen, slik at det begynner å grå mugg, pest eller annen styggedom. På en annen side: hvis den nye veggen er helt tett (membran), vil kanskje ikke fukta skape problemer?
Milkyman
MilkymanInnlegg: 9518
09.02.07 20:29
hei..
fjern kilden til problemet. fugten står sikkert på utesiden av veggen og derfor får du saltpeterutslag inde.. fjern dreneringen og la det tørke ut i min 4 uker. etterfyll med evt løs leca(isolere og drenere samtidigt) ta bort de gamle fliser inne og la det tørke i 4 uker.. hvis det er tørt nok vil saltutslaget se ut som shampoo i et badekar.. altså i mindre størrelse men det vil blive til pulver når du tar på det..
evt bygg ny vegg eller bruk den gamle.

god fornøjelse--

Bessen
BessenInnlegg: 3852
09.02.07 22:47
Milkyman lager dette altfor dramatisk. Fjern flisene, rengjør godt med stålbørste, du kan få slike til å sette på drillen. Smør på godt med primer, det skal ikke være membran på vegger. Sett flisene som vanlig. Og du har et meget godt resultat som burde vare i minst 15 år, da er du lei av flisene likevel og vil bytte.
Mye rimeligere enn Milkymans løsning.
dupermikke
dupermikkeInnlegg: 268
11.02.07 03:12
Takker så mye for svar begge to!
Saltgjennomslaget er lite, dvs var som litt tørket shampoo før jeg kostet det bort. Har bare funnet gjennomsalg bak fliser med membranen (har ikke plukket ned så mange av de gamle flisene ennå). De uten membran sitter som støp, bokstavelig talt.
Bessen er jo inne på noe når han sier at jeg ikke skal ha membran - bare primer - på denne veggen (ikke våt sone). Ser for meg at jeg da slipper problemet med oppsamlet fukt fordi primeren tillater pusting.
Vil gjerne gjøre det så skikkelig som mulig, men å grave opp på utsiden kommer ikke på tale så lenge jeg ikke har synlig fuktgjennomslag. (bor i rekkehus, trangt å komme til med gravemaskin, må plukke ned veranda osv.)

Det er ennå noen uker til jeg skal ta denne veggen, så jeg er åpen for flere innspill.
Milkyman
MilkymanInnlegg: 9518
11.02.07 11:05
Bessen skrev:
Milkyman lager dette altfor dramatisk. Fjern flisene, rengjør godt med stålbørste, du kan få slike til å sette på drillen. Smør på godt med primer, det skal ikke være membran på vegger. Sett flisene som vanlig. Og du har et meget godt resultat som burde vare i minst 15 år, da er du lei av flisene likevel og vil bytte.

Okay du ser sånn på det.. fair nok.. jeg er selvstændig murer så jeg anbefaler bare det beste.. må blive op til trådstarteren hvilken løsning han skal velge
-Vanaheim-
-Vanaheim-Innlegg: 16133
11.02.07 11:10
Hvis du vil rive den jævla muren så er jeg profesjonell på det området, bare så du vet det ;)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg