Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan bli kvitt svære tre stubber

NYTT TEMA
adeline

adeline
13.05.07 20:49
Trærne (furu) er lagt horrisontalt og fjernet. Stubbene står igjen. Finnes det noe middel å sette dem inn med så dem råtner fortere?
Link-86

Link-86
13.05.07 21:51
Stubbefresing. Så sant de ikke står intill et gjerde (eller hus etc) så blir de frest helt bort. Har gjort det på noen trær og det er mye raskere enn å begynne med midler osv. Det tar tid og dreper det, men fjerner ikke stubben.

For 4 stubber så betalte jeg ca. 2000 og da er de helt borte. Fylte på med jord og plantet thujaer der istedet. Deilig og effektivt.
REBDOOMER

REBDOOMER
15.05.07 17:49
Hvis du har traktor kan du kanskje rykke stubben opp med rot ved hjelp av kjetting..
susilu

susilu
16.05.07 00:25
Vi har også fått malt opp stubbene etter svære furuer som ble felt.
Nå hever røttene seg opp og det er blitt temmelig ulendt på "plenen".
Stubbene blir helt borte ved fresing av dem og det blir hull i bakken som haugen med sagflis skal ligge og synke på, så det ikke blir permanent dump der, fikk vi vite.

Men det var dyrt.
susilu

susilu
16.05.07 00:28
REBDOOMER skrev:
Hvis du har traktor kan du kanskje rykke stubben opp med rot ved hjelp av kjetting..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kanskje det er det beste, jeg husker "stubbebrytere" fra jeg var barn, da kom både stubbe og røtter opp. men da ødelegger man selvsagt plenen eller hva man har fra før.
Link-86

Link-86
16.05.07 09:49
Stubbefresing er den ekleste måten å gjøre det på. Ja det blir et hull i bakken, men det tetter man enkelt med jord og så nye gressfrø etetr en måneds tid. Å rive opp med traktor kommer til å dra opp røtter osv og det setter mer spor enne ett hull som lett kan tettes.

Og avfallet fra fresing skal fjernes og ikke legges igjen.Det vil ta mye lengere tid å la det ligeg å råtne naturlig enn å hjelpe det litt. Har du kompost er slikt avfall aldeles glimrende og råtner fort.
Carebear

Carebear
22.05.07 23:34
adeline skrev:
Trærne (furu) er lagt horrisontalt og fjernet. Stubbene står igjen. Finnes det noe middel å sette dem inn med så dem råtner fortere?

Nå ble jeg misunnelig. Har tre *digre* furuer i hagen, og det detter utrolig mengder med kongler på plenen:(
Bessen

Bessen
23.05.07 02:05
Et råd fra meg er å aldri plante gran eller furu i nærheten av hus. De hører hjemme i skogen, Har sett det så mange ganger at trærne blir store og skygger etter hvert og at de må bort før eller siden.
Men hvorfor ikke bare la stubbene stå, de skjemmer da ikke så mye, men de råtner ikke bort i vår levetid.
Carebear

Carebear
23.05.07 07:35
Hehe, skal love deg at ikke *jeg* har planta furuene... De var allerede kjempestore da vi kjøpte huset. Men de må nok ned, de tar alt for mye av kveldssola på terassen. Men terassen ble bygget først sist høst, så de første par årene var det ikke noe stort problem... Men nå vil jeg ha sol, og jeg er lei av å fylle søplesekker med kongler...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg