Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spesialsag

NYTT TEMA
BobbyBrun

BobbyBrun
14.05.07 20:21
Jeg har et litt spesielt problem. parkettgulvet i leiligheten min er såpass 'dårlig' lagt at den som lag det glemte å lage de glipene mellom parketten og veggen som han skulle, slik at gulvet ikke får mulighet til å 'ekspandere' slik det skal. derfor ønsker jeg nå og skjære litt i kantene på gulvet (mot veggen). vanlige sager kan selvsagt ikke bruke til denne slags presisjonsarbeid da de ikke får plass mellom gulvet og veggen. er det noen som vet hvor jeg får tak i en sag som kan brukes, evt noen som har en god løsning på å fixe et slik feillagt gulv?

"Just because I'm a sociopath I'm not allowed to date?"
Link-86

Link-86
14.05.07 23:00
Har jobbet som gulvlegger-assistent og eneste løsning på å fikse et gulv (his du vil ha det 100%) er å rive det opp. Gjør man det er det da det lett å bytte gulv i samme slengen .Skal man fixe kanten på et gulv må planken jekkes opp og med det kan man bruke stikksag på det. Ikke prøv å bruk stikksag/bajonettsagt rett ned på gulvet. Det vil gå galt og du risikerer å få deg en skikkelig trøkk, avhengi av underlag og bladet vil trolig knekke. Ergo bruk et lite brekkjern og vip opp guulvplankene det gjelder og beskjær disse. Et parkett/laminat anbefales å temperes i rommet det skal legges i to dager. Anbefalt klaring på parkett/laminat er på 5-7 mm mot faste punkter og massive tregulv er på ca. 10 mm.

Bare spør om det er noe, men husk å forklar det grundig så jeg kan være mer spesifikk av meg.
BobbyBrun

BobbyBrun
15.05.07 00:14
takk for svar.

det er et parkettgulv lagt oppå et laminatgulv. jeg brukte 12000 på dette gulvet i høst, og vil nødig måtte kjøpe nytt allerede nå. tingen er at det er lagt på et ujevnt underlag slik at gulvet 'gir etter' på en del steder, i tillegg til at det de fleste steder ikke ser ut til å være noe mellomrom mellom gulv og vegg. hvis jeg 'røsker opp' gulvet som du sier, må jeg vel kjøpe helt nytt igjen?

Link-86

Link-86
15.05.07 00:46
Det var en tråd som minner litt om denne for en tid tilbake. Å legge et eksisterende gulv på over et annet er desverre ikke smart. Man glemmer da at da har man faktisk 2 levende gulv som reagerer forsjellig på temperatursvingninger og da er det ikke rart at slikt skjer. Jeg har sett spesialimporterte gulv til over 100 000 måtte rives opp pga dårlig forarbeid og for å si det rett ut er det jævlig trist.

Det jeg mener du skal gjøre hvis du vil "reparere" kantene er følger: Hvis det er veldig tett intill vegg skaff deg det vi kaller "lomme brekkjern" det er et såpas lite brekkjern at det kommer til nesten vor som helst og koster bare 20 kr på Biltema
(varenummer 20-742) Det er forøvrig veldig fint til å dra av lister med og knapt lager merker. Det du må gjøre er å få av veggplanken på en aller annen måte. Er det lagt feil vei (man legger alltid "ryggen" mot vegg pga. når man skal ta det opp) kan det være vanskelig, men å kappe "rett på" selve gulvplanken er ikke smart. man kommer til å skade både gulvbelleget og selve underlagsgulvet og avhengi av underlag kan sagen/sagbladet ryke også. Med andre ord må det opp og sages trygt på benk etc., men pass på slik at man ikke kapper for mye og får et problem.

Du må altså få gulvplanken opp på en eller annen måte.Jeg håper at det er mulig at du kan "knekke opp" gulvet og med litt kraft vippe av vegg planken. Siden jeg ikke ser det er det vanskelig å si spesifikt, men sier hva jeg gjør som standar og håper det hjelper.

Bare spør videre. Er sykemeldt for tiden så er alt for mye på nett og bare hyggelig å hjelpe til da :)

BobbyBrun

BobbyBrun
15.05.07 01:01
parketten er av typen 'klikk' slik at det ikke er noe lim involvert.

jeg har hørt om sager med runde sagblad som visstnok kunne gjøre jobben (sager ala det slaktere bruker til å skjære i bein/kjøtt), men hvis du sier det risikerer å ødelegge mer så lytter jeg nok til det.

en annen ting er om det hjelper å skru ned skruer i parketten på steder den 'gir etter' slik at den festes bedre. den gir særlig etter på visse steder på enden av gulvet, slik at avstanden mellom gulvet (når man tråkker på det) og vegglisten blir ca 1 cm. vil det da hjelpe å ta av listen, skru skruer/plugger i parketten, deretter sette listen på igjen (da 1 cm lavere)?

Braute

Braute
15.05.07 06:12
Du kan bruke en "multimaster" fra FEIN, som fåes kjøpt/ leid i de fleste byggevareforretninger om dagen. Er det et stort gulv, kan du også anskaffe en sirkelsag fra FESTO. Denne saga er konstruert for å kunne sage helt inntil vegger o.l.

For all del, IKKE skru fast parketten. Det eneste du vil oppnå er at gulvet "reiser" seg enda mer.
Link-86

Link-86
15.05.07 11:01
Det stemmer at man kan bruke multimaster, men det blir utrolig tungvindt og det er ikke til å anbefale pga som jeg har nevnt før: det er tross alt et gulv under.

Å skru fast et levendet gulv er å drepe det. Det vil kansje holde seg greit sommerstid, men når temperaturforsjellene svinger inn kommer man til å se at det vil "bule" litt opp og det vil knirke.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener ved å senke listen. Et gulv skal legges 5-7 mm fra veggen og listen skal i utgangspunktet ligge i gulvets høyde mot veggen.

Har man gløpper mellom vegg/gulv kan man bruke akryl som tetningsmiddel imellom list og gulv. Det er også en fin "knirkedreper" men akryl blir stygt med tidens tann så det må være en list over.
BobbyBrun

BobbyBrun
15.05.07 12:01
Det jeg mener er at når jeg tråkker på gulvet 'synker' gulvet ca 1 cm i forhold til listen, dvs at det oppstår en glipe (i høyden) mellom listen og gulvet på ca 1 cm. derfor har noen foreslått for meg at man da kan 'plugge' gulvet for å fixe dette...

Braute

Braute
15.05.07 12:16
Dette skyldes sannlynligvis at det nye flytende gulvet, med sitt underlag, ligger oppå et gammelt flytende gulv, med sitt underlag. Det hele blir rett og slett for mykt.

Det kan også være ujevnheter i undergulvet som gjør det.

Forsøk å ta av gulvlisten, press ned gulvet og sett listen på igjen så langt ned som mulig.

Hva gjelder bruk av Fein Multimaster til å skjære langs kantene, så er dette slett ikke tungvint. Er man stø på hånda og legger ned avstandsklosser på de sidene man allerede har skåret, samt følger med at gulvet ikke flytter seg vekk fra kantene, er jobben gjort på en drøy time.
Er det snakk om lange vegger, er sirkelsaga fra Festo ypperlig. den etterlater seg et spor på ca 7 mm, men man må fikle litt i hjørner o.l.....
Link-86

Link-86
15.05.07 12:18
Skjønner. Her er enda et godt eksempel på hvorfor man ikke skal legge to gulv over hverandre (motstand er alfa omega). Det er ikke mye man kan gjøre utenom å ta å skære opp biter av skumplast underlaget som du muligens har en rest til overs fra gulvleggingen. Her må man bare prøve seg litt frem, men om man får en til å stå på det slik at gulvet"synker" som du beskriver kan man legge et vater på gulvet å se helningen. Prøv deg frem ved å skjær til sumplastunderlaget ,men du må jekke opp gulvplanken og legge detet under. Det blir prøve-feile metoden, men det er nok det eneste fornuftige (for gulvets del)
BobbyBrun

BobbyBrun
15.05.07 13:03
men hvis jeg jekker opp gulvplanken vil ikke jengene i klikkparketten bli ødelagt slik at jeg ikke kan bruke den gulvplanken mer?

Link-86

Link-86
15.05.07 13:10
Nei, det bør gå greit. man rykke selvsagt ikke til her.

Som jeg skrev her igår. Et lite brekkjern er veldig fint å ha her. Jeg vet ikke hvor lett det er å komme til "bak" gulvplanken du skal jekke opp, men når du får tak vil du løfte med deg gulvet og det er her man gjør genistreken. Et kne (eller annen vekt) på nest nærmeste gulvplanke (den du skal jekke den ene ifra) så har du motstanden. Det er viktig å bruke to hender slik at man fordeler motstanden .Ta tak og rolig prøv deg frem. Det er viktig å ikke bruke for mye krefter. Vær forsiktig og klikkfunksjonen i gulvet vil gi deg litt litt motstand som det jo er laget for, men det gå uten store problemer.
BobbyBrun

BobbyBrun
15.05.07 13:28
vil det ha noe og si at det her er snakk om ganske mange bord bortover, 6-7 stk?
Link-86

Link-86
15.05.07 13:35
Neida. Det man bare må gjøre er å være forsiktig og ikke rive hardt til så skal det gå bra. Bare husk at det er viktig med motstand. Bruk kneet som motstand for da er du hele tiden klar over hvor du har vekten (motstanden).
BobbyBrun

BobbyBrun
15.05.07 13:46
takker for hjelpen så langt. skal prøve dette og håpe det går. godt mulig jeg vender tilbake med flere spørsmål :D

rbkbv

rbkbv
14.07.07 17:45
d du trenger er ei feinsag
watergeorg

watergeorg
14.07.07 19:23
BobbyBrun skrev:
Det jeg mener er at når jeg tråkker på gulvet 'synker' gulvet ca 1 cm i forhold til listen, dvs at det oppstår en glipe (i høyden) mellom listen og gulvet på ca 1 cm. derfor har noen foreslått for meg at man da kan 'plugge' gulvet for å fixe dette...

-------------------
Här ser man vilka olika erfarenheter folk kan ha...

Mina erfarenheter som byggare säger att jag är långt mer enig men Braute än med link 86.

Men ingen nämner/frågar om vad som är den egentliga anledningen till den 1 cm rörlighet du har i golvet. Är det en nivåskillnad i understa golvet?? Är det översta golvet spänt mellan vägg/vägg och därför bågnar? Vidare: Är det en stor areal som ger detta utslag? I så fall finns det andra lösningar. Är det nya golvet helt plant?

Det är vanligt att man lägger levande golv på varandra, bara man inte låser dem till varandra. Däremot brukar man lägga dämpande plastmatta mellan golven. Den mattan är 2-3 mm tjock.

Jag skulle också använda Fein-såg. Se linken
http://www.csmessel.no/supercut.htm

Riva upp hela golvet???? Glöm det, totallt onödigt.

"Ett ord från deg kan förändra resten av en människas liv"

mwirwe@hotmail.com
Snekker_Andersen

Snekker_Andersen
14.07.07 21:32
rbkbv skrev:
d du trenger er ei feinsag

--------------------

Fein Multimaster var det ja:) Satt og vrei hue mitt uten å komme på navnet.
Den greia skal jo kappe lister etter gulvet, skjære opp flisfuger m.m.m.

Slik ser den ut:
http://www.fein.de/fein-multimaster/no/no/main/
Link-86

Link-86
14.07.07 23:18
Riva upp hela golvet???? Glöm det, totallt onödigt.

---
Avhengi av hva slags resultat man vil ha. Riv opp den raden med gulv der problemet er og legg det ned igjen etter at man har brukt underlagspapp/underlagfoam. Grunnen er resultatet videre. Det er en grunn til at problemet er der og isteden for å lappe på problemet ,fix det.

Min erfaring med å legge gulv oppå hverandre er at man får et mye større problem når man fåret problem. Jeg husker en jobb der det var lagt 2 laminat gul oppå hverandre og det hadde vært en fuktskade i det øverste gulvet, som da naturligvis spredte seg til den andre gulvet da man ikke hadde brukt underlagsfoam matte. Alt måtte opp. Resultatet var da når ting var tørket at mannen som hadde brukt tusener på å heve stikkontakter etc. måtte bruke fler tusen på å få de ned igjen da dette nå kolliderte med listen (ja han kunne ha felt de inn, men ville ikke det).

Poenget mitt er å tenk løsninger som er funskjonelle for huset i fremtiden og ikke her og nå løsninger.

Regner med jeg får svar på denne, men reise på ferie om noen timer så kan ikke svare på en stund.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg