Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Heving av terasse

NYTT TEMA
LiKri

LiKri
17.05.07 18:42
Vi skal heve terassen slik at den blir på ett nivå. Må jo da støpe ned søyler for å få det stødig. Men spørsmålet er hvor stort areal man kan ha pr søyle?

KAROBA

KAROBA
17.05.07 20:22
LiKri skrev:
Vi skal heve terassen slik at den blir på ett nivå. Må jo da støpe ned søyler for å få det stødig. Men spørsmålet er hvor stort areal man kan ha pr søyle?
===
Hvor mange søyler bestemmes av dimensjonen på dragere som skal hvile på søylene. Større avstand = større dragere som skal bære tyngden av terassen.
Dessuten må det tas hensyn til snølast ved beregningen.

Snakk med kommunen om dette. Teknisk etat i kommunen din har helt sikkert tabeller fra Norsk stanard om dette.

Lykke til
Shangala2

Shangala2
18.05.07 08:07
Jeg har sett mange forskjellige terrasser, bra og dårlige. Det er ihvertfall helt sikkert at det er lurt å ha mange søyler. Det vil bli svikt dersom det er for langt mellom søylene selv om du bruker kraftige materialer.

Dersom du bygger smart, kan du gå ned på dimensjoneringen.

Tror ca. maksimum tre meter mellom søylene kan bli bra dersom du bruker 2x8 som bæring.
Oppå de kommer dragerne som bordene skal ligge på.
2x4 er noen ganger på tilbud.
Vanligvis skal det være 60 cm c/c mellom dragerne.
Dersom du skrur bordene istedet for å spikre slipper du å ergre deg over spiker som har en tendens til å komme opp etter hvert.
Bessen

Bessen
19.05.07 00:07
Som pensjonert arkitekt kunne jeg ha beregnet dette for deg, men alle nødvendige opplysninger mangler,
Gynt

Gynt
20.05.07 20:32
Det finnes sikkert mange gjør-det-selv oppskrifter på internett, med dimensjonering.
Du bør også kunne få hod hjelp hos byggevarebutikken. Hvis ikke, gå til en annen butikk.
LiKri

LiKri
21.05.07 00:14
Takk for svar alle sammen :)

Da fant jeg en grei sk på "vi i villa" pluss et par andre sider. Da får vi bare ta runden og sjekke priser.

Terassen er forøvrig på ca 5 x 4,5 m, hvorav ca 2 x 3 m blir hvilende på et innhuk i huset. Den delen som skal heves er i L-form og må løftes ca 60 cm.

Klikk for å gå tilbake til toppen