Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rørlegger i Drammensområdet?

NYTT TEMA
Tatanya

Tatanya
29.06.07 12:13
Er det noen som har benyttet rørleggertjenester i Drammensområdet som kan anbefale et selskap som er seriøse, flinke og ikke minst rimelige? Prøver å ringe litt rundt å høre, men får bare til svar at de må komme å se først før de kan gi en pris. Men det koster jo 1000,- for at de skal komme hjem og se og da har jeg ikke råd til å ha flere ulike rørleggere her for å finne ut hvem som er billigst!
Kitt_9

Kitt_9
29.06.07 15:00
Det kan da ikke koste penger å få et prisoverslag/ anbud?!?!?

Har pusset opp før og holder på nå. Rørleggeren har vært her 2 ganger, lagt ned masse jobb med papirarbeid, tegninger etc, men han får jo ikke en krone før jeg har akseptert anbudet og jobben er gjort!

Ring den nærmeste og spør om det koster noe å få et anbud på en kobb. Personelig har jeg aldri vært borte i det!

Shangala2

Shangala2
29.06.07 18:54
Bruk Bravida.
Bessen

Bessen
29.06.07 23:09
Tatanya skrev:
Er det noen som har benyttet rørleggertjenester i Drammensområdet som kan anbefale et selskap som er seriøse, flinke og ikke minst rimelige? Prøver å ringe litt rundt å høre, men får bare til svar at de må komme å se først før de kan gi en pris. Men det koster jo 1000,- for at de skal komme hjem og se og da har jeg ikke råd til å ha flere ulike rørleggere her for å finne ut hvem som er billigst!
----------------------------------------
Skal du ha tak i en rørlegger nå, så må du kidnappe en og ikke slippe ham løs før jobben er gjort.
Rimelig rørlegger får du ikke tak i i dag, de er ikke dumme rørleggerne heller, nå som det er jobbetid. De setter fastpris opp til himmels og nekter å jobbe for timebetaling.
-----------------------------------------
Klopp !
Tatanya

Tatanya
03.07.07 12:19
Jeg har ringt rundt til alle rørleggere i nærområdet og alle sier det samme, de tar 1000,- for å komme å se på problemet og gi et prisoverslag for hva jobben vil koste. Og har blitt rådet til å ta inn ihvertfall 3 ulike rørleggere for å få rimeligst pris, men det blir jo 3000,- før noe i det hele tatt har blitt gjort! Uff, nei synes det er helt hårreisende! Skjønner godt hvorfor folk bruker "svarte" rørleggere. Har faktisk fått tilbud fra en polsk rørlegger om å komme å se på det gratis, mot at han tar oppdraget svart etterpå, og vurderer nesten å gjøre det nå. Hvorfor i all verden skal disse rørleggerne ha så godt betalt? 1000,- før de i det hele tatt har begynt å jobbe???? Ikke har de særlig utdannelse og ikke har de noe særlig studiegjeld, de burde vært lønnet på lik linje som andre med lite utdannelse synes jeg!
kansas00

kansas00
03.07.07 17:41
De tar den lønnen markedet vil betale dem. Så enkelt er det. Lønn har egentlig fint lite med utdannelse å gjøre. Det har mer med behov, etterspørsel og tilbud å gjøre. Ujevnheter mellom disse faktorene skaper gode/dårlige lønninger :)

Nå er det så gode tider for håndverkerne at de ikke finner bryet verdt ved å se på jobber. I gode tider skal man tape en del jobber. Det er tegn på at man har riktige priser på sine tjenester.
Rose-jenta

Rose-jenta
04.07.07 01:58
Tatanya skrev:
Jeg har ringt rundt til alle rørleggere i nærområdet og alle sier det samme, de tar 1000,- for å komme å se på problemet og gi et prisoverslag for hva jobben vil koste. Skjønner godt hvorfor folk bruker "svarte" rørleggere. Har faktisk fått tilbud fra en polsk rørlegger om å komme å se på det gratis, mot at han tar oppdraget svart etterpå, og vurderer nesten å gjøre det nå. Hvorfor i all verden skal disse rørleggerne ha så godt betalt? 1000,- før de i det hele tatt har begynt å jobbe???? Ikke har de særlig utdannelse og ikke har de noe særlig studiegjeld, de burde vært lønnet på lik linje som andre med lite utdannelse synes jeg!
------------

Hva med å tenke bare bitte litt før du sutrer???

1. Tror du noen virkelig gidder å gjøre noe gratis?
Bare det å besøke deg vil ta en rørlegger kanskje bortimot 1,5 til 2 timer. På den tiden kunne han gjort unna masse arbeid som han faktisk får betalt for. Hvorfor skal da en rørlegger sløse bort tiden sin på en person som kun vil ha overslag, når de reelle jobbene står i KØ?? Faktisk har rørleggerne så mye å gjøre nå, at samboern min er blitt knegått om å droppe sommerferien sin, og heller ta vinterferie......
2. Det er bare for deg å velge en svart polakk, bare husk på konsekvensene.
Sånne bagateller som er du sikker på at polakken virkelig er rørlegger, virkelig vet hva han driver på med, har de samme kunnskapene som en norsk rørlegger? Vet du egentlig hvor store forskjeller det er innen rørlegging? Bare i Norge varierer det etter hvor. Tror du f eks rørlegging på permafrost på Svalbard er det samme som rørlegging på Sørlandet?
Hva gjør du hvis polakken din ikke er rørlegger, og det oppnår en ny skade, og du ringer forsikringsselskapet ditt, og dem spør om hvem som har gjort arbeidene? Bruker du et norsk firma med rørleggere med fagbrev vil du i hvert fall ikke bli skadelidende for dette senere ovenfor forsikringsselskap eller eventuelt nye kjøper av der du bor nå.
3. Hvorfor en rørlegger skal ha godt betalt? Fordi de gjør en viktig jobb, og en jobb som det følger mye ansvar med. Hvis du tror rørlegging er å grave opp et høl, og slenge ned et rør eller bare hive inn et dass et sted, er du helt på vidda......
4. Og det er jo svært så tydelig at du ikke har peiling på hvilken utdannelse en rørlegger har....... Tror du det holder med et tre ukers bøye-tang-kurs eller????
Vel, en vanlig rørlegger tar først og fremst bygg- og anleggsteknikk på en vgs som f eks Brundalen. Deretter er dem lærlinger i to år før dem går opp og tar fagprøvem. Da er dem vanlig vvs-rørlegger. Noen av disse rørleggerne igjen, sånn som samboern min, har tatt tilleggsutdannelse og blitt industrirørlegger. Nok et år på skolebenken, og nok en fagprøve måtte til. Deretter er det masse av lover, regler og andre forskrifter dem må lære seg. De blir sendt på alt fra mannesmannskurs til hms til varme-kurs osv osv.
Så ja, disse rørleggerne har faktisk både massevis av utdannelse og en god del av dem har faktisk også massevis av studielån.

De fleste rørleggere tjener i dag en plass mellom 250" og 350", en god del industrirørleggere på spesialoppdrag tjener opp mot det dobbelte. Og ikke er dette spesielt godt betalt, og når dem i tillegg da møter slike kunder som deg som ser ned på dem så synes jeg dem burde fått ekstra tillegg for at dem greier å smile og behandle også disse kundene med et smil........

.......og ellers skal du være mer enn glad for at det finnes rørlegger ellers så hadde du sittet på et utedass nå. Tror du det hadde vært noe bedre???
Rose-jenta

Rose-jenta
04.07.07 02:03
Kitt_9 skrev:
Det kan da ikke koste penger å få et prisoverslag/ anbud?!?!?
----------

.....hvis det er snakk om standard-oppdrag som f eks skifte ut en bereder eller sette inn et nytt do, så har de fleste rørleggerbedrifter omtrent standard-priser for dette, og da vil du få et prisoverslag som sier at doet koster xkr, arbeidet zkr, kjøring og andre deler ykr, og at uforutsette ting belastes med xkr pr time.

Hvis det gjelder større restaureringsarbeider, så vil de aller fleste rørleggerbedrifter kreve betalt for det arbeidet det er dem faktisk legger ned. Altså befaring, finne eventuelle årsaker, og vurdere løsninger. Hvis dem ikke gjorde det, så ville dem jo spare konkurrentene sine for masse utgifter hvis dem ikke fikk jobben........
Tatanya

Tatanya
04.07.07 13:40
Jeg har pratet med en kamerat av min samboer som selv er rørlegger, men han er dessverre bortreist i lang tid fremover så han kunne ikke hjelpe oss nå. Det var han som anbefalte oss og innhente prisvurdering fra flere forskjellige rørleggerselskaper. Det er derfor jeg har ringt rundt til de ulike selskapene, og det er snakk om at de bare skal komme å se på problemet UTEN å gjøre noe arbeid foreløpig. Det vil ta ca 10 minutter ifølge rørleggeren jeg har snakket om. Og for det skal de ha 1000,-. Synes de kan gjøre en slik befaring gratis og gi prisoverslag, for deretter å kunne ta betalt for jobben. Årsaken til at denne rørleggeren mener vi skal innhente ulike rørleggere, er fordi han mener at i denne bransjen finnes det mye snusk, da det er mange rørleggere som sier at man må gjøre mye mer arbeid enn det som egentlig er nødvendig. Jeg stoler ikke på slike håndverkere for fem flate øre, og tror jeg vil være tryggere hvis jeg har pratet med flere rørleggere slik at jeg har noe å sammenligne med. Han ene rørleggeren jeg pratet med på tlf, anbefalte at de kom og tok et kameragjennomsøk av rørene for å finne ut hvor feilen lå, dette ville komme på 6000,- Og dette bare for å finne ut feilen? Dette ville ta i underkant av en time. Jeg synes dette er helt horribelt.

Og til deg Rosejenta: Muligens din mann er en såkalt ærlig og flink rørlegger. Men jeg tror allikevel at de fleste rørleggere er overbetalte. Og at det er mye snusk i bransjen. Den polske rørleggeren jeg pratet med blir brukt til en del oppdrag for et eiendomsmegler selskap, og har gjort masse bra jobber i nærområdet. Disse jobbene tar han selvsagt ikke svart. Men han tar halve prisen av det en norsk rørlegger tar, for samme jobben. Allikevel får han godt betalt. Han har sagt seg villig til å gjøre jobben svart for oss! Jeg ville i utgangspunktet ikke bruke svart arbeidskraft da jeg er imot dette, men når ikke en rørlegger gidder å gjøre en jobb før han skal ha penger, er valget lett.
mf_6

mf_6
04.07.07 15:06
Tatanya skrev:

Hvorfor i all verden skal disse rørleggerne ha så godt betalt? 1000,- før de i det hele tatt har begynt å jobbe???? Ikke har de særlig utdannelse og ikke har de noe særlig studiegjeld, de burde vært lønnet på lik linje som andre med lite utdannelse synes jeg!

----------------------------

Det er markedet som bestemmer, tilbud og etterspørsel. Når de i tillegg er i lomma på forsikringsselskaper mm. kan de nærmest ta den prisen de vil.

Rose-jenta

Rose-jenta
04.07.07 15:16
Tatanya skrev:
Han ene rørleggeren jeg pratet med på tlf, anbefalte at de kom og tok et kameragjennomsøk av rørene for å finne ut hvor feilen lå, dette ville komme på 6000,- Og dette bare for å finne ut feilen? Dette ville ta i underkant av en time. Jeg synes dette er helt horribelt. Men jeg tror allikevel at de fleste rørleggere er overbetalte. Og at det er mye snusk i bransjen. Den polske rørleggeren jeg pratet med blir brukt til en del oppdrag for et eiendomsmegler selskap, og har gjort masse bra jobber i nærområdet.
-------------------

.......prøver å forklare dette med teskje;
Et kamera er ikke slik som du tror, et digitalkamera til en tusen kroner.
Vi snakker her om komplette rørsøkersystemer som kan massevis av titusener.
Disse kameraene må så finansieres, og så må de gjøre sin misjon, og så må de tjenes inn igjen. Dette gjøres ved at en autorist rørlegger foretar et grundig rørsøk med opptak over hele ledningsnettet. Altså ikke bestandig der bare hvor feilen er, men også i både nær- og fjerntliggende deler.

Slike kameraer brukes til å avsløre alt fra feilmontasjer, til svikt i skjøter, til grener som har gått igjennom rør i hagene, til motfall til brist og til å finne eventuelle andre skader.

Altså har du et uspesifisert problem med et rørsystem hvor dem ikke finner en logisk løsning er kamera-kjøring en glimrende løsning......

At en megler bruker polakker er ingen nyhet. Heller ikke at eiendomsselskap som f eks Heimdal og andre bruker dem, er noen som helst garanti for at dem faktisk er bra. Men, hva med å ringe forsikringsselskapet ditt og opplyse hvem du har tenkt å bruke, så kanskje du får noen anbefalinger tilbake............

Og tror du fremdeles at rørleggere er overbetalte slappiser så foreslår jeg at du søker deg jobb som hjelpearbeider. Du ville trolig ikke holdt ut dagen en gang???
Bessen

Bessen
04.07.07 20:37
Rosejenta skrev:
Og tror du fremdeles at rørleggere er overbetalte slappiser så foreslår jeg at du søker deg jobb som hjelpearbeider. Du ville trolig ikke holdt ut dagen en gang???
-----------------------------
Totalrenoverte et bad sist høst og rørleggerene jobbet som svetten drev selv om dette var på timebetaling, stadig på vei til neste jobb, glefset i seg maten, selv om de hadde krav på en halvtimes pause. All ære til dem.
For øvrig jobbet både snekkere, flisleggere og elektrikere på samme måten, og alle var autoriserte eller mestre.

Det jeg ikke liker, er prissamarbeidet. Man får omtrent samme pris for en pakke uansett hvor man ber om prisoverslag. Vi sparte en tredjedel på å skaffe folk selv.
Tatanya

Tatanya
06.07.07 15:00
Det jeg reagerer på er at et rørleggerfirma faktisk foreslår et kameragjennomsøk før de i det hele tatt har vært og sett på feilen. Det kan jo være at det er bare er en ventil eller noe som må skiftes og da er 6000,- litt drøyt å betale for å finne ut dette. Og det var rørleggerfirmaet selv som fortalte at dette ville ta i underkant av en time!

Jeg skjønner at mannen din er rørlegger Rose-jenta og at du derfor så hardnakket forsvarer dette yrket. Men jeg vil allikvel si at de er noen overbetalte sleipinger. Når rørleggere selv innrømmer at det finnes mye groms i bransjen, så gjør det nok det. Og jeg skjønner så klart at rørlegger er en viktig jobb som vi er avhengig av og at det muligens kan være litt fysisk tøft i blandt. Men allikevel fortjener de ikke så høy lønn hvis man skal sammenligne med andre yrker her i Norge. Tenk bare på helsepersonellet vårt. Da begynner man å prate om viktige jobber, som har et stort ansvar. Hvor det psykiske er en belastning itillegg til det fysiske. Allikevel har de en lusen lønn i forhold til mange rørleggere. Hvor er rettferdigheten i det. Og hvor mange år med utdannelse har egentlig rørleggerene etter videregående? Hvor mye studiegjeld har de? De har sikkert et par års utdannelse og betalt læringstid. Snakk om fordeler
-Vanaheim-

-Vanaheim-
06.07.07 15:09
Slik blir det når så få vil være håndtverkere, altfor mye å gjøre for altfor få folk. Håndtverkerfirmaene må stjele folk fra hverandre og tilby høyere lønn enn andre. Selv er jeg ufaglært og uutdannet, men likevel vil jeg nærme meg en halv million i årsinntekt, ikke fordi timelønna er så høy, men pga mange timer samt kvelds og nattarbeid.
Shangala2

Shangala2
06.07.07 18:56
Tatanya

Det er ikke noe tema for deg å betale for at rørleggeren skal komme hjem til deg for å se på en jobb. Jeg er rørlegger selv, og blir griseprovosert over slik oppførsel.

Du vil ha fagfolk, og skal be om en pris på jobben. Om de vil komme og se eller ikke er opp til hvert og et firma å avgjøre. Det er usereøst ut av ville helvete at noen skal forlange tusen kroner for å ta en befaring. Det er en stor skam, og setter oss sereøse i et dårlig lys.

Du skal bruke Bravida. Dyrt, men dønn sereøst, og med full garanti på alt.
Husk at en erfaren rørlegger også følger med på det andre som skjer rundt ditt prosjekt. Vi som er sereøse har ikke anledning til å gå på akkord med noe.

Vi har en våtromsnorm å forholde oss til, vi som har sentral godkjenning KAN IKKE jukse på den minste detalj. Dette er vårt mantra, vi kan bare levere det som er best. Slurv lønner seg ikke. Slurv fører til dårlig omtale, og reklamasjonsjobber og tap.

Dette skal du tenke på før du engasjerer en smed som fikser det billig. Det kan koste deg dyrt. Ring Bravida og be om et gratis prisoverslag. hils fra double w. Moss.

Kødder de med deg, skal jeg gripe fatt i det. Jeg lover.
hugo_0

hugo_0
16.07.07 23:15
Ikke noe særlig utdannelse? Alle rørleggere har minimum 4 års udannelse, mange har mere! Selv er jeg rørlegger med 7 års utdannelse! Så det :)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg