Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utrolige kroker til å feste bilder på betongvegg!

NYTT TEMA
Charge

Charge
13.07.07 00:05
Jeg fant noen helt spesielle kroker i kjelleren under en opprydning til å feste på betongvegg eller murvegg så man kan henge bilder på veggen uten å måtte borre. Man fester kroken ved å væte og varme den opp i varmt vann, så fester den seg ved hjelp av et spesielt lim til veggen og det står at den tåler 5 kilo. Noen som vet hvor man kan få tak i slike i dag? På pakken står det "Tavelkrokar", dvs. på svensk, men de er visst produsert i USA av et selskap ved navn Jiffy. De har ligget i kjelleren i flere titalls år. Jeg har hengt dem opp og de virker bunn solide. Skulle gjerne hatt tak i flere slike! Jeg undres hvorfor man ikke bruker slike istedenfor for å borre hull i veggen, noe som både er mye vanskeligere/tidkrevende i tillegg til at det ødelegger og skader veggene.

Gynt

Gynt
13.07.07 10:42
Forutsetter at murpussen er av god kvalitet da. Jeg husker jeg hadde noe liknende men det var ikke lim, det var 3 små stifter (2-3 mm lange?) på hver krok som ble slått inn i veggen. Krokene holdt, men murpussen fulgte med når jeg skulle fjerne krokene.
Roxxor_II

Roxxor_II
13.07.07 12:50
et problem med dem er hvis du skal ha dem ned igjen da..
Charge

Charge
13.07.07 13:34
Gynt skrev:
Forutsetter at murpussen er av god kvalitet da. Jeg husker jeg hadde noe liknende men det var ikke lim, det var 3 små stifter (2-3 mm lange?) på hver krok som ble slått inn i veggen. Krokene holdt, men murpussen fulgte med når jeg skulle fjerne krokene.

---

Dette er ikke det samme. Jeg snakker om kroker som kun klistres _utenpå_ muren/betonveggen. Ingenting går _inn_ i veggen og ødelegger den slik vanlige kroker gjør.
Skal man ha krokene ned igjen, er det bare å skrape dem av med noe skarpt og veggen er like fin.

watergeorg

watergeorg
13.07.07 17:01
De krokar kom ut på 80-talet men blev inte långlivade, mest på grund av att underlaget måste vara av god kvalitet, som nämnt tidigare i denna tråd.

Själv använder jag en lim pistol när jag skall sätta fast krokar till handdukar i köket eller badrum. En fördel är att det varma limmet tränger bättre in i murbruk än det limmet du har på de krokarna du nämner.
En annan fördel är att man kan lossna på krokarna genom att värma dom med en hårtork eller värmepistol.

Som Rema 1000: Det enkla är oftast det bästa....

"Ett ord från deg kan förändra resten av en människas liv"

mwirwe@hotmail.com
Charge

Charge
13.07.07 20:05
Hvilke kroker bruker du limpistolen på? På de krokene jeg fant så satt krok og limlapp sammen slik at man ikke trengte å skaffe 2 ting (krok og lim).

watergeorg

watergeorg
13.07.07 20:49
Charge skrev:
Hvilke kroker bruker du limpistolen på? På de krokene jeg fant så satt krok og limlapp sammen slik at man ikke trengte å skaffe 2 ting (krok og lim).

-----------
Du har egentlig rett: Krok og limlapp sitter sammen. I hvert fall en periode. Så kommer dagen da limlappen går i streik. DA bruker jeg limpistoeln.

Uansett, limpistol gjør at kroken sitter bedre enn limlapp.

mwirwe@hotmail.com
Bessen

Bessen
14.07.07 00:55
watergeorg skrev:
Du har egentlig rett: Krok og limlapp sitter sammen. I hvert fall en periode. Så kommer dagen da limlappen går i streik. DA bruker jeg limpistoeln.

Uansett, limpistol gjør at kroken sitter bedre enn limlapp.
-------------------------------------
Men limlapp, eller dobbeltsidig tape kan jo skiftes ut etter noen år.
Bessen

Bessen
14.07.07 01:03
Men da har vel bildet falt ned først ( he, he )
watergeorg

watergeorg
14.07.07 12:46
Bessen.

Ja, du har rätt.

För att vara riktig noga:

Om man värmer opp en putsad vägg först med en värmepistol och använder limpistol, kan man häfta krokar på de mest fantastiska platser. Dubbeltejp klarar inte det.

Så sitter det lääänge.

mwirwe@hotmail.com
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg