Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rengjøring av verandaen!

NYTT TEMA
Lilledolly
LilledollyInnlegg: 1236
30.03.08 17:36
Kjøpte nettopp en høytrykkspyler 120 bar med terrassevasker.
Hva slags såpe kan brukes? Tenkte å begynne med dette da snøen er nettopp tinet så er iallfall verandaen godt gjennombløtet. Gode tips?
KAROBA
KAROBAInnlegg: 5712
30.03.08 23:35
Lilledolly skrev:
Kjøpte nettopp en høytrykkspyler 120 bar med terrassevasker.
Hva slags såpe kan brukes? Tenkte å begynne med dette da snøen er nettopp tinet så er iallfall verandaen godt gjennombløtet. Gode tips?
==
Hva slags dekke er det på altanen/terasssen? Og er den overflatebehandlet med maling eller lignede?

Hvis det er en treterasse og den er ubehandlet kan du bruke kaustikksoda-oppløsning som du vasker dekket med. Bruk en kost og spyl etterpå.
AmusedTD
AmusedTDInnlegg: 3619
31.03.08 14:08
Du bruker ikke såpe i det hele tatt, terassevaskeren er utrolig effektiv alene.

Mvh
Amused
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
31.03.08 17:21
Jeg kjøpte en slik sist vår, Kärcher, skulle være fin, og det var den.
Jeg brukte bare vann, og det ble utrolig stor forskjell fra slik det var.

Deretter sauset jeg inn terassen med treolje, og jeg kjøpte ikke den billigste.

Folk med erfaring lærte meg at den billige treoljen ofte er mye mer uttynnet med flyktige løsemidler.

Resultatet ble riktig bra, så i år skal jeg bare feie lett over med terassevaskeren, og deretter smøre på godt med Jotun Gylden Treolje når det har tørket godt i solskinnet.. det blir veldig pent.
yttis2
yttis2Innlegg: 1170
31.03.08 18:01
gammel_mann skrev:
Jeg kjøpte en slik sist vår, Kärcher, skulle være fin, og det var den.
Jeg brukte bare vann, og det ble utrolig stor forskjell fra slik det var.

Deretter sauset jeg inn terassen med treolje, og jeg kjøpte ikke den billigste.

Folk med erfaring lærte meg at den billige treoljen ofte er mye mer uttynnet med flyktige løsemidler.

Resultatet ble riktig bra, så i år skal jeg bare feie lett over med terassevaskeren, og deretter smøre på godt med Jotun Gylden Treolje når det har tørket godt i solskinnet.. det blir veldig pent.

--------------

Drit i den jævla oljen,bruk beis.
Nå har det kommet en spesial-beis beregnet for altan-dekke men for tre år siden spylte jeg altan-dekket og beiset tre strøk med vanlig dekk-beis.
Holder som faen,i motsetning til den jævla oljen som du må smøre på hvert jævla år.
lexuszix
lexuszixInnlegg: 4159
31.03.08 18:29
yttis2 skrev:
Drit i den jævla oljen,bruk beis.
Nå har det kommet en spesial-beis beregnet for altan-dekke men for tre år siden spylte jeg altan-dekket og beiset tre strøk med vanlig dekk-beis.
Holder som faen,i motsetning til den jævla oljen som du må smøre på hvert jævla år.
______

Spis valium. Det funker som faen!
yttis2
31.03.08 18:32
Spiser valium som ville helvete,men altanen ser like jævla ut med olje samma faen.
lexuszix
lexuszixInnlegg: 4159
31.03.08 18:34
hehe...ok ;) Men den valiumen ville jeg klaga på...
yttis2
31.03.08 18:39
lexuszix skrev:
hehe...ok ;) Men den valiumen ville jeg klaga på...

-------------

Om du ikke har annet å bedrive tiden med så er det greit for meg at du klager på den,men for meg så er det samma faen hva du finner på.
Lilledolly
31.03.08 22:37
Det er impregnerte plank. Oljer hvert år. Stor veranda og en hell av en jobb...
Brukte litt såpe idag og noe uten, er enig med at det funker like greit uten såpe.
Har oljet den med blank. Ser en anbefaler beis her, men er skeptisk til det da jeg ser for meg flassing? Men mulig den nye på markedet er bra.....
gammel_mann
01.04.08 17:23
Lilledolly

Den forrige eieren av dette huset hadde beiset terrassen. Jeg aner ikke hva slags beis som var brukt, men den løsnet og flasset. Terrassevaskeren feide bort alt sammen, og med to strøk god treolje så det plutselig veldig fint ut.

Denne terrassen er også laget av trykkimpregnerte materialer.
lu51f3r
lu51f3rInnlegg: 1905
01.04.08 18:54
Støtter yttis2 110%.
Gikk over til bruk av beis,fordi jeg var så lei av å måtte smøre med olje hvert eneste år.
Flasser ikke en tøddel,så skremselspropagandaen kan du spare deg for,gamle mann.

Ser vanvittig mye penere ut også,og lettere å holde rent.
Spyler med høytrykksspyler når det trengs,selv da er det ingen tegn til flassing.
Bessen
BessenInnlegg: 3852
02.04.08 01:06
Lilledolly skrev:
Hva slags såpe kan brukes?
------------------------------------
Du trenger ikke såpe. Bare dur i vei med terrassevaskeren og la det tørke noen uker med oppholdsvær før du smører noe som helst på det.

Forøvrig vil jeg tilføye at jeg ikke forstår hva dere skal med disse terrassebordene.
Lilledolly
02.04.08 17:51
Bessen skrev:
Forøvrig vil jeg tilføye at jeg ikke forstår hva dere skal med disse terrassebordene.
------------------------------
Hmm,-hva mente du?
hrix
hrixInnlegg: 1847
02.04.08 19:20
Bessen skrev:
Forøvrig vil jeg tilføye at jeg ikke forstår hva dere skal med disse terrassebordene

Personlig syns jeg det er ok å ha noe å gå på.... Og det er et helvete å servere svigers kaffe bare på gulvåsene/bjelkelag. Men du mener antagelig en terrasse på bakken, med steinheller og greier.
Hrix
Hva hadde livet vært uten drømmer?
gammel_mann
02.04.08 23:19
lu51f3r skrev:

Gikk over til bruk av beis,fordi jeg var så lei av å måtte smøre med olje hvert eneste år.
Flasser ikke en tøddel,så skremselspropagandaen kan du spare deg for,gamle mann.

----------------------

Nå, "skremselspropaganda" var vel noe sterkt sagt.

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden den forrige eieren av dette huset beiset terrassen, men beisen flasset i hvert fall, det er et fakta, ikke noe tull. Hvorfor skulle jeg være interessert i å lyve i et anonymt forum?

Men for å komme tilbake til saken: Terrassevaskeren var veldig fin, den skrøpelige beisen lot seg lett vaske bort, og med et par strøk olje ble treverket ikke til å kjenne igjen.

Jeg gleder meg til å ta en dag i år igjen, og gi treverket en ny omgang med førsteklasses olje.
Lilledolly
03.04.08 17:30
Det finnes nok forskjellige beis, mulig det er kommet en mer holdbar i handelen nå.
Å ha veranda er masse jobb, men så nyter vi den også på lange sommerkvelder!
Advokat1
Advokat1Innlegg: 613
03.04.08 18:25
Lilledolly skrev:
Brukte litt såpe idag og noe uten, er enig med at det funker like greit uten såpe.
Har oljet den med blank. Ser en anbefaler beis her, men er skeptisk til det da jeg ser for meg flassing? Men mulig den nye på markedet er bra.....

********Yttis har helt rett. Olje er langt på vei bortkastet tid og penger. Beis blir betydelig penere og holder i årevis. Personlig har jeg god erfaring med Trebitt terrassebeis, som er spesielt beregnet for formålet. To strøk med den, og jeg kan fint la det gå fem år mellom hver gang. Av farger vil jeg anbefale "Burma Teak" eller tjærebrun, litt avhengig av hvordan underlaget ser ut og hvor mye man ønsker at beisen skal dekke.

Beis flasser ikke, i hver fall ikke på samme måte som maling og lakk. Og skulle man oppleve noen form for flassing, har man latt det gå så lenge at man kan takke seg selv.

Og har man så god tid at man på død og liv må bruke olje i hytt og pine, bør man holde seg langt unna den billige oljen. Den er som vann å regne. Er underlaget fra før stygt, vil ikke olje (uansett kvalitet) gi noe godt resultat uten forarbeider.

Når det gjelder bruk av vaskemidler i høytrykkspyleren, fungerer vanlig høytrykkshampo eller husvask glimrende. Kun vann er ikke alltid tilstrekkelig. Svartsopp og grønske vaskes bort ved bruk av børsten.
coldman
coldmanInnlegg: 3499
04.04.08 14:54
Den såkalte "terrasseoljen" er ræva, men spanderer man skikkelig båtolje som Owatrol, Clipper eller Interpreg, alle som Nr.1 eller A, så holder det i masse år. Kvaliteten er overlegen, det er forsåvidt prisen og, men det sparer man inn med mindre arbeid og mindre forbruk.
gammel_mann
04.04.08 20:25
Owatrol er et vidunderstoff, men ganske dyrt. Jeg har brukt Owatrol til grunning på jern, og den binder rust veldig godt. Men det må da koste en formue å impregnere en stor terrasse med Owatrol?

Den gangen jeg hadde tresnekke, brukte jeg terpentin og linolje, rå linolje tynnet med amerikansk terpentin trekker seg godt inn, og etter en mengde strøk kan man legge et strøk kokt linolje som toppstrøk. (anbefales ikke til båt)

Men det lukter litt båt av denne blandingen, så man må like å sitte og drømme om sjølivet når man slapper av i sola på terrassen...
coldman
coldmanInnlegg: 3499
05.04.08 14:54
"Men det må da koste en formue å impregnere en stor terrasse med Owatrol?"

Det trodde jeg og til jeg begynte å regne litt på det. Jeg fant priser hos jernia. 1199,- for 10 liter Owatrol D1. Sammenligner man med Butinox Terrasseolje, så var den listet til 329,- for 2.7 liter, så den blir faktisk dyrere :O Men det er litt enklere å finne tilbud på sistnevnte da.
2.5 Liter D1 var listet til 379,-
3 Liter Clipper 1 kostet 289,- :)
Marvik
MarvikInnlegg: 1077
09.04.08 00:03
Var en ekstrem pris på Butinox terasseolje/beis. Bygg tar bare 179,-

Ser mange snakker om beis på terassen, er en fordel å iallefall skille beis og terrassebeis fra hverandre. Bruker du vanlig husbeis på en terasse så angrer du etter et par år.
Advokat1
Advokat1Innlegg: 613
22.04.08 20:26
Som det fremvgår over er det terassebeis det snakkes om i denne tråden. Men selv vanlig husbeis vil fungere bedre enn olje, for ikke å snakke om bedre enn billigoljen. Jeg ser at D1-olje er blitt nevnt over. Dette er en meget god olje, og noe helt annet enn Plantasjens til kr. 59,-.

Det som skiller olje og beis er at oljen trenger inn i treverket mens beisen legger seg som en hinne utenpå. Beisen dekker også selvsagt betydelig mer enn oljen, noe som er vesentlig dersom utgangspunktet er dårlig. Dersom poenget er å holde terrassen penest mulig gjennom minst mulig innsats, er beis å foretrekke.
tapetkniv
tapetknivInnlegg: 297
06.05.08 00:10
Marvik: Tja, tynner du den 50-50 med white spirit blir det riktig så pent ;)

Er selv veldig pro beis, ihvertfall iforhold til Olje for 100,- spannet.
Har noen prøvd Btyggeolje? Inneholder tjære så den skal holde ekstra lenge. Lukter digg også
fisto
fistoInnlegg: 28816
06.05.08 00:36
Lilledolly skrev:
--------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har med selvsyn sett at den nye på markedet er bra.Hos naboen.

Skal bruke den selv i år.

Farvel all oljing??
Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester