Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Panasonic varmepumpe fikset som garantisak.

NYTT TEMA
skrubbsår

skrubbsår
29.04.08 12:57
Tenkte bare jeg skulle nevne at Panasonic skifter viftemotor på innedel på endel modeller som garantisak. Sikkert flere som har fått irriterende lyder i innedelen som bør benytte seg av dette for garantitiden går ut.

Jeg hadde en innedel som var musestille når den var ny, men etter 2.5 år så begynnte den å brumme litt, som om lageret i motoren var ødelagt.

Ringte forhandler, de visste hva det var og sa dette var en garantisak. De kom, bytta, dro. Ahh...stillhet
BeatPoet

BeatPoet
29.04.08 13:00
Aahh.. Kundeservice:)

Sånn skal det gjøres..

gammel_mann
29.04.08 18:20
skrubbsår skrev:
Tenkte bare jeg skulle nevne at Panasonic skifter viftemotor på innedel

osv

Mange skriver innlegg for å klage, og gjøre andre oppmerksomme på firmaer som har dårlig service eller dårlig kundebehandling, og det er flott, og det er nyttig informasjon for alle som skal kjøpe noe.

Det er kjedelig å bli rævkjørt.

Jeg legger veldig, veldig merke til et slikt innlegg som skrubbsår her skriver, en episode i livet hvor et firma gir god service! Panasonic blir synonymt med service.

Positivt!

Er det andre som har GODE erfaringer med leverandører av alt mellom himmel og jord? Det er jo de med godt rykte vi bør velge.
ronander

ronander
03.05.08 21:46
På landsbasis har Panasonic (Bauer Energi + alle useriøse importører) byttet lager på over 4000 innedeler, og enda flere står for tur.

Hørte jeg kvalitet? Desverre er det mange av disse som har kjøpt av et firma "på gjennomreise" og ikke får dette fikset på garantien.

Vil du ha en skikkelig varmepumpe, les på www.miba.no
Rakim

Rakim
07.05.08 12:35
ronander skrev:
På landsbasis har Panasonic (Bauer Energi + alle useriøse importører) byttet lager på over 4000 innedeler, og enda flere står for tur.

Hørte jeg kvalitet? Desverre er det mange av disse som har kjøpt av et firma "på gjennomreise" og ikke får dette fikset på garantien.

Vil du ha en skikkelig varmepumpe, les på www.miba.no
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Høres ut som reklame spør du meg..... Men for all del. Thosiba har gode pumper de.

Bauer Energi og EcoConsult er de to største importørene av Panasonic varmepumper. Jeg vet med sikkerhet at viftemotorene blir byttet på alle Panasonic varmepumper. Panasonic har insett for lenge siden at det er deres feil. Garantien er på 5 år. Så hører du noe ulyd fra innedelen så ta kontakt med nærmeste Panasonic-forhandler. Så selv om du har vært uheldig å kjøpt pumpe av et useriøst firma, ta kontakt med Panasonic. De SKAL rette opp dette.
Haldim

Haldim
29.12.09 16:25

Jeg har også fått skiftet viftemotor og div smådeler på garantien innen garantitiden. Upåklagelig service. Men når kompressoren ruker etter 6 år og man får beskjed om å kjøpe ny pumpe for full pris fordi det å bytte kompressor er nærmest like dyr som helt ny maskin blir man tvilende. Jeg ble forespeilet 12-20 års levetid. Har andre noe lignende erfaringer?

knutset

knutset
29.12.09 21:23
Haldim: Jeg har også fått skiftet viftemotor og div smådeler på garantien innen garantitiden. Upåklagelig service. Men når kompressoren ruker etter 6 år og man får beskjed om å kjøpe ny pumpe for full pris fordi det å bytte kompressor er nærmest like dyr som helt ny maskin blir man tvilende.

Jeg har Panasonic kjøpt 2003, 2 ganger er motoren på innedel skiftet, fikk beskjed at jeg har garanti til 2013 på motoren inne. Ellers når det gjelder utedel så er alt bra, den går med en meget fin lav dur uten noen som helst ulyder i 9 minus nå, eneste er litt rust i bunnpanna.

Hvorfer er din utedel defekt? bor du i et klima med under 15 - 20 kalde i perioder, er den stor nok til arealet den skal varme opp, bruker du AC om sommeren av og til, det kan faktisk med fordel brukes da slike anlegg ikke skal stå ubrukt over lengre perioder. Jeg forventer ikke at du skal vite hvorfer, men det kan være greit å vite hvis du har en mistanke. Var det ulyder før den sluttet å fungere? 

(Innlegget ble redigert 29.12.09 21:24)

Haldim

Haldim
29.12.09 23:41

Kjere knutset, takk for dit svar. Jeg bor i Østføld. Siden jeg kjøpte pumpen har ikke vært -15 grader, kanskje 10-12 minus. Den har fungert perfekt til nå, leverandøren byttet deler uoppferdret som service på utedelen. Plutselig begynte utedelen å bråke betraktelig slik at jeg er nervøs for at naboen kan klage. Men den virker fortsatt. Når jeg ba leverandøren åse på fikk jeg til svar at kompressoren er i ferd med å ruke. Kan bytte hele pumpen liksågodt med en gang, fordi kompressoren er like dyr å reparere eller bytte nesten som en ny pumpe. Jeg brukte det jevnlig også om sommeren.

Epconius

Epconius
07.01.10 11:12
Haldim: Kjere knutset, takk for dit svar. Jeg bor i Østføld. Siden jeg kjøpte pumpen har ikke vært -15 grader, kanskje 10-12 minus. Den har fungert perfekt til nå, leverandøren byttet deler uoppferdret som service på utedelen. Plutselig begynte utedelen å bråke betraktelig slik at jeg er nervøs for at naboen kan klage. Men den virker fortsatt. Når jeg ba leverandøren åse på fikk jeg til svar at kompressoren er i ferd med å ruke. Kan bytte hele pumpen liksågodt med en gang, fordi kompressoren er like dyr å reparere eller bytte nesten som en ny pumpe. Jeg brukte det jevnlig også om sommeren.

Hei Haldim,
Akkurat samme problemet har oppstått hos meg.
Har 2 Panasonic varmepumper hvor det er blitt skiftet innedeler på begge som garantisak. Tror det er lageret på vifta som har vert problemet, og at de nå har gått over til keramiske lagre.

Før jul begynte utedelen på den ene å støye. Dette ble gradvis værre og servicemann sa at kompressoren var ødelagt. Her om kvelden stoppet varmepumpa helt. Leverandør sier garantien på 5 år har gått ut (kjøpt i 2003) og at ny kompressor koster 8000,-. Alternativt kan jeg få byttet hele varmepumpa (ut og inne-del) for 10 000,- ferdig montert.

Stiller meg svært undrende til at kompressoren går etter 6 år, og at flere har opplevd det samme. For meg høres dette ut som en svakhet fra Panasonic og derfor en garantisak. Jeg bor på Kongsberg hvor det kan være relativt kaldt på vinteren, men ytedelen er plasser under tak uten å være utsatt for snø og regn. På sommeren har den ikke vært i bruk, samt at jeg vanligvis har skrudd den av på natta. 

Noen andre som har opplevd at kompressoren har blitt ødelagt på Panasonic sine varmepumper?

engedale

engedale
11.01.10 23:31

Jeg bor også i Kongsberg. Akkurat det samme. Panasonic varmepumpen holdt i 6 år (gikk i stykker rett før jul), så fikk jeg beskjed av service mannen at kompressoren er defekt. Føler meg mildt sagt snytt, da det ble forespeilet ved kjøp at pumpen skulle holde i ca 15 år. Selvfølgelig har Panasonic vært "lure" nok til å ha kun 5 års garanti på kompressoren. Siden det tydeligvis er mange som har Panasonic pumper som holder i bare et år etter at garantien på kompressoren har gått ut. Spørsmålet er om vi bør gå sammen flere for å sende brev til Panasonic med krav om utvidet garanti.

(Innlegget ble redigert 11.01.10 23:36)

Haldim

Haldim
12.01.10 18:25

Vi er allerrede 3 som opplevde nøyaktig det samme med Panasonic varmepumper. Nesten identiske tilfeller. Lurer på om det er enda flere "der ute" som har lidd samme skjebne. Vi må ihvertfall ta affere, enten direkte hos Panasonic eller via våre forsikringsselskaper. Underlig også at prisen er så forskjelig. Jeg fikk oppgitt pris på kr. 12.000 for bytting av kompressor og 16.500 for hele pumpen. Er dette så vanlig som det ser ut til, så håper jeg at andre også melder seg på.

Haldim

Haldim
12.01.10 22:52

Denne adresse anbefalles om problemene:

http://www.nrk.no/nyheter/1.1924838

engedale

engedale
13.01.10 22:20

Hei

Jeg så den artikkelen meget interresant. Nederst i artikkelen var det listet opp hvilke modeller dette

gjelder for. Min utedel som heter CU-E9CKP5 (6 år, bare et år over den vanlige

garanti tiden som Panasonic går ut med på kompressorene), denne var desverre ikke listet opp der

i denne artikkelen.

Men jeg er i dialog med Panasonic Europa angående dette problemet med defekt

kompressor på min pumpe, hvor dem spurte etter modell og serienummer.

Jeg hare sendt det over til dem i dag, og kommer tilbake her når jeg vet hvordan det går.

SirWinston

SirWinston
26.01.10 11:23

Jeg har forstått det slik at denne feilen er noe panasonic worldwide har sagt de skal ta seg av uavhengig av garanti, fordi det har vært produksjonsfeil.

fineng

fineng
02.02.10 15:08

Jeg har en Panasonic R 410 varmepumpe og bor i Kristiansand. Lager inne er byttet to ganger på garanti. I 2008 røk utedelen og den ble også byttet på garanti. Etter at Bauer byttet lageret i fjor høst har ikke pumpa gitt varme. De fant da ut at det var lite gass på den og at vi ikke merket at den ga lite varme tidligere på grunn av at det var blitt kaldere ute. De etterfyllte så rett før jul. Fremdeles virker den ikke, og det er igjen lite gass på den. Det er kansje utedelen som er røket igjen, og da de byttet den på garanti, har vi ingen kvitering på at de har utført dette. Når pumpa virker har den vært ok, men jeg syns det har vært mye problemer, og hvis den nå er røket og jeg må ut med 10 000 kr + etter 7 år er det ikke mye å spare på å bruke varmepumpe. Bauer har vært hjemme hos oss 4 ganger i perioden 2006 - 2009 og sier de ikke har noen papir på oss som kunde?! Hver gang vi har hatt kontakt med dem spør de etter nummer på pumpa og vi har opgitt det men de har mistet det til neste henvendelse. De har gitt beskjed at hvis ikke jeg kan forevise noen papirer kvitering på dette må jeg betale reperasjonen. Er frustrert og er i ferd med å gi opp hele varmepumpa!!  

Rakim

Rakim
03.02.10 13:08

Dette med at det er lite gass tyder på lekkasje. Er mulig det har satt seg noen ørsmå kobberfliser i skjøten. Men dette er montøren sin feil. Har du montert denne selv? De bør også ha oversikt over hvem som har kjøpt pumpa, serienummer på pumpa og når den er kjøpt.

Jeg byttet en del viftemotorer i Panasonic VP da det viste seg at det var en produksjonsfeil med de. Da fikk jeg informasjon om alle personene som hadde slike pumper. Byttet viftemotoren og registrerte at den var byttet. Uten at kunden behøvde å vise noe som helst. Høres ut som om de ikke registrerer sine kunder.......

Hvis du klarer å få en kontoutskrift med beløpet på og hvor beløpet er overført så vil jeg tro du står sterkere.

NoNickName

NoNickName
19.04.10 08:54

For 6 år siden kjøpte vi 2 Panasonic av type E9.
Viftene på innerdelen ble byttet på garanti etter knappe 2 år. Senhøsten 2009 begynte innerdelen igjen å bråke på den ene, og ved juletider 09 begynte ytterdelen å bråke. Kompressoren var defekt, og med en forespeilet pris på rundt 10.000,- på reparasjon var det uaktuelt. Som fineng skriver så blir det da lite å spare på å installere varmepumpe. Pumpen er en såkalt nordisk modell, importert av EcoConsult.

Jeg bor i Oslo, og pumpen er bare brukt til oppvarming, aldri til kjøling. Når reklamen forespeiler en levetid på minst 15 år, synes jeg det er lov å føle seg skikkelig lurt.
Aldri mer en Pansasonic varmepumpe her i huset, takk!

(Innlegget ble redigert 19.04.10 08:55)

XxjaxX

XxjaxX
19.04.10 23:58

Vi hadde også en Panasonic som kompressoren røk på etter 3,5 år.

Det gikk selvsakt på reklamasjon og vi fikk en slik:

http://www.miba.no/default.pl?showProduct=284&pageId=179

i erstatning (betalte bare litt ekstra).

Var så fornøyd med den at vi kjøpte en til, slik at over 90% av oppvarmingsbehovet i huset nå er dekket av disse pumpene.

Når vi sitter 5 meter fra den er den omtrent ikke hørbar, fordi lyden overdøves av tikkingen fra en Ikeaveggklokke som også er 5 meter ifra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg