Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brannapperat:pulver vs skum

NYTT TEMA
Link-86
Link-86Innlegg: 9472
22.12.08 01:33

De siste tids branner får en jo til å tenke og har tatt en sjekk og ser et aperat snart er moden for utskifting. Da tenker jeg videre hva jeg skal kjøpe. Pulver er jo effektivt, men et sant helsikkes søl for f.eks en liten brann som slukkes kjapt. Skum er jo vannbasert og gir med det mer fuktsakder, men jeg kan ikke nok om dette. Vil gjerne høre hav andre mener/vet.

Gynt
GyntInnlegg: 1445
22.12.08 08:58

Velg skum! Pulver har jeg prøvd innendørs og anbefales ikke.

Du må ha minimum 9kg's skumapparat (tilvarer "en bøtte med vann"). Det er ikke mye vann som blir liggende igjen etter å ha slukket et branntilløp med skum.

cybro
cybroInnlegg: 9445
22.12.08 22:20

Heilt klart skum. Eg har nettopp kjøpt 9-liters skumapparat, og angrer ikkje eit sekund. Det er ein hels... jobb å rense vekk pulveret har eg høyrt frå folk som har hatt småbrann heime, og man får aldri vekk alt pulveret.

machiavelli3007
machiavelli3007Innlegg: 676
12.02.09 09:25

Skum er i prinsippet det samme som vann, men med litt "oppjusterte" egenskaper. Skummets overflatespenning gjør skummet "våtere" enn vann, og har derfor bedre gjennomtrengningsevne. I tillegg dannes det en relativt tett film på overflaten, som hindrer oksygen i komme til brannen. En tradisjonell svakhet ved skum er branner med svært høye temperaturer (f.eks. frityr).

Pulver er det slokkemidlet som er mest utbredt i boliger. Det er svært effektivt mot alle typer branner, og er svært lett å bruke. Pulveret er ikke giftig, og kan således godt benyttes på personer. I motsetning til vann og skum, tåler pulveret også relativt sterk kulde. Den store ulempen med pulveret er at det gjør stor skade. Pulveret er svært vanskelig å få bort, og det ødelegger elektrisk utstyr.

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
petterG
petterGInnlegg: 9577
12.02.09 18:06
Link-86: Skum er jo vannbasert og gir med det mer fuktsakder, men jeg kan ikke nok om dette.

Det er så lite vann i et skumapparat at vann-/fuktskader vanligvis ikke er noe tema.

roanol
roanolInnlegg: 1878
12.02.09 18:50

Men pulver er det likeste, med tanke på elektriske artikler o.l. Vann er ikke til å anbefale i en enebolig, mest brukt i kommunale boliger, offentlige bygg osv, der de vil spare på kostnadene med å ikke bytte ut apparater, drive vedlikehold å service på dem.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
12.02.09 22:54
Link-86: De siste tids branner får en jo til å tenke og har tatt en sjekk og ser et aperat snart er moden for utskifting. Da tenker jeg videre hva jeg skal kjøpe. Pulver er jo effektivt, men et sant helsikkes søl for f.eks en liten brann som slukkes kjapt. Skum er jo vannbasert og gir med det mer fuktsakder, men jeg kan ikke nok om dette. Vil gjerne høre hav andre mener/vet.  

Skum funker OK, men ikke på visse kjemikalier. Slokker det ikke av vann, slokker det ikke med skum heller, da trengs pulver. Så skal du ha kun et apparat, er kanskje pulver det beste.

Bengal1

Icer
IcerInnlegg: 921
12.02.09 22:57
roanol: Men pulver er det likeste, med tanke på elektriske artikler o.l. Vann er ikke til å anbefale i en enebolig, mest brukt i kommunale boliger, offentlige bygg osv, der de vil spare på kostnadene med å ikke bytte ut apparater, drive vedlikehold å service på dem.

Mest idiotiske påstanden jeg har lest på VGD

roanol
12.02.09 22:58
Icer: Mest idiotiske påstanden jeg har lest på VGD

begrunn

Icer
IcerInnlegg: 921
12.02.09 23:17

Fordeler ved å bruke vann:

- Ubegrenset slokkekapasitet - vann har vi mye av!

- Velegnet til slokking av branner i fast materiale som papir, tre og tekstiler (brannklasse A).

- Kan brukes mot branner i elektriske anlegg i boliger.

- Enkelt å bruke, selv uten opplæring.

Ulempene er mot branner i fett, frityr, oljer og andre væsker - det gir en livsfarlig eksplosjonsartet brannutvikling. BRUK TEPPE!

Vet ikke hvilke offentlige bygg du sikter til, men alle de offentlige bygg jeg kjenner til har årlige ettersyn av brannvesenet og får pålegg som må etterkommes. I tillegg fungerer stort sett HMS!!!

Du tenker kanskje gamle bygårder i Oslo som offentlige bygg?

Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
14.02.09 11:30

Har et 9 kilos skumapparat plassert i hovedetasjen og et på loftet samt et 6 kilos pulverapparat i arbeidsrommet i kjelleren hvor det står litt kjemikaljer og liknende. Her er det også stort sett betonggulv og lite elektronikk stående ute i rommet slik at pulveret ikke vil ødelegge så mye som hvis et pulverapparat blir utløst i hovedetasjen eller på loftet. Henger også en husbrannslange på badet på loftet med en slik lengde at den rekker alle rommene på loftet og hovedetasjen. Der er det ubegrenset mengde vann og den kan brukes på det meste utenom smult/fett og kjemikaljer. Et håndapparat bruker ikke mange sekundene på å bli tomt, mens i slangen har vi ubegrenset tilgang på vann. På kjøkkenet henger et brannteppe til å bruke hvis det skal ta fyr i frityrgryta eller noe på komfyren. Heldigvis har vi ikke fått bruk for noe av dette så langt.

roanol
15.02.09 20:11
Icer: Fordeler ved å bruke vann: - Ubegrenset slokkekapasitet - vann har vi mye av! - Velegnet til slokking av branner i fast materiale som papir, tre og tekstiler (brannklasse A). - Kan brukes mot branner i elektriske anlegg i boliger. - Enkelt å bruke, selv uten opplæring.   Ulempene er mot branner i fett, frityr, oljer og andre væsker - det gir en livsfarlig eksplosjonsartet brannutvikling. BRUK TEPPE!   Vet ikke hvilke offentlige bygg du sikter til, men alle de offentlige bygg jeg kjenner til har årlige ettersyn av brannvesenet og får pålegg som må etterkommes. I tillegg fungerer stort sett HMS!!! Du tenker kanskje gamle bygårder i Oslo som offentlige bygg?  

Nei, de fleste har branntrommler, det vet jeg da jeg har montert x antall de siste 10 årene.

roanol
15.02.09 20:23

Pulverapparat (ABC-pulverapparat)
Et pulverapparat består av en beholder med pulver som drives ut ved hjelp av trykkluft når apparatet utløses. Pulveret kveler en brann effektivt. Pulverapparater finnes i mange størrelser fra 2 kilo og oppover. I en bolig skal et godkjent pulverapparat være på minst 6 kilo.

Fordeler:

Stor og rask slokkeeffekt ved riktig bruk Egnet mot de fleste typer branner

Ulemper:

Apparatet tømmes raskt - et 6 kilos pulverapparat er tomt på 10-20 sekunder Pulveret medfører behov for omfattende rengjøring etter bruk Kan ødelegge elektriske apparater Apparatet er tungt å bære og vanskelig å håndtere for eldre og personer med nedsatt funksjonsevne

Husbrannslange
En husbrannslange er en forsterket vannslange rullet inn på en fastmontert eller flyttbar trommel. Husbrannslangen bør være fast tilkoblet en vannkran. Kravet er at slangen skal kunne trekkes ut til alle rom. Dersom den ikke er lang nok må man ha et brannslokkeapparat i tillegg. Gjør deg kjent med hvordan du bruker husbrannslangen.

Fordeler:

Ubegrenset slokkekapasitet - vann har vi mye av! Velegnet til slokking av branner i fast materiale som papir, tre og tekstiler (brannklasse A). Kan brukes mot branner i elektriske anlegg i boliger. Enkelt å bruke, selv uten opplæring.

Ulemper:

Må aldri brukes mot branner i fett, frityr, oljer og andre væsker - det gir en livsfarlig eksplosjonsartet brannutvikling. Risiko for vannskade

Så pulver gir en total løsning på slokking. Og jeg vet om tilfeller der vann og brann i sikkringskap har gitt fatale utfall.

så hvor idiotisk den påstanden jeg kom med er, får de andre bedømme

roanol
15.02.09 20:25
Icer: Fordeler ved å bruke vann: - Ubegrenset slokkekapasitet - vann har vi mye av! - Velegnet til slokking av branner i fast materiale som papir, tre og tekstiler (brannklasse A). - Kan brukes mot branner i elektriske anlegg i boliger. - Enkelt å bruke, selv uten opplæring.   Ulempene er mot branner i fett, frityr, oljer og andre væsker - det gir en livsfarlig eksplosjonsartet brannutvikling. BRUK TEPPE!   Vet ikke hvilke offentlige bygg du sikter til, men alle de offentlige bygg jeg kjenner til har årlige ettersyn av brannvesenet og får pålegg som må etterkommes. I tillegg fungerer stort sett HMS!!! Du tenker kanskje gamle bygårder i Oslo som offentlige bygg?  

også er ikke vann bestandig like tilgjengelig som pulver, som man kan ha flere plasser i husene. Vann blir som regel montert i en kjøkkenbenk

cybro
cybroInnlegg: 9445
17.02.09 22:42

Skum!

Bytta ut mitt pulverapparat før. Men kan man ikkje bruke apparat er hjelper det lite!

Vil påstå at 9 av 10 veit ikkje korleis det brukes.

petterG
petterGInnlegg: 9577
18.02.09 02:36

Pulverapparater må også snues med jevne mellomrom(fire ganger i året) for at pulveret skal holde seg flytende. Hvis ikke risikerer man at pulveret "klumper seg" og i verste fall ikke virker når det trengs.

Med skumapparater har man ikke denne problemstillingen.

Gynt
GyntInnlegg: 1445
24.02.09 10:12

Ulike slokkeutstyrs fordeler og ulemper: http://www.brannvernforeningen.no/index.asp?id=30449

tjoheiboiga
tjoheiboigaInnlegg: 878
10.03.09 00:00

Skum sparer deg som nevnt tidligere i tråden for mye arbeid og penger. Skum har også den effekten at det hindrer reantenning da filmen som dannes kveler og gjør det en stund etter at du har tømt apparatet. På brann i innredning(i et bolighus) uten spesielt høyspente kurser vil skum kunne brukes uansett uten særlig fare for stor skade på det elektriske anlegget. Pulverapparat har de fleste hjem fordi "sånn er det, og sånn har det alltid vært". 

CV14200
CV14200Innlegg: 3851
11.03.09 19:44

Sist vi hadde brann løp vi ut og brukte 110 og Gjendisdige NOR, med det er ikke å anbefale...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg