Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Legge fliser på bad

NYTT TEMA
CV14200
CV14200Innlegg: 3851
06.03.09 09:47

Jeg skal legge fliser på vegg på badet mitt og lurer på om jeg må gjøre noe grunnarbeid først?

Badet er ganske nytt, ingen fukt eller noe. Vegge er malt med våtromsmaling, og jeg lurer på om det er noe grunnarbeid som må gjøres før jeg legger fliser eller om det bare er å kline opp flisene? Er det nok heft i malingen til å bære fliser?

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
06.03.09 10:00

Du kan sette fliser dersom det er gipsvegger.

Enten et lag gips og c/c 30 cm. mellom stenderne, eller to lag gips og c/c 60 cm. mellom stenderne.

Bad er et av de vanskeligste rom å lage ordentlig, så har du ikke peiling råder jeg deg til å bruke fagfolk. Er det malte vegger skal du vel helst smøre membran på veggene før du setter fliser.

Skal du ha dusjhjørne hvor du dusjer rett på veggen, bør det hjøres ordentlig, med skikkelige fuger i hjørnene.

Jeg har sett mange katastrofeområder på grunn av juks med fuger og membran.

Er rørene skjult i vegg, må kanskje en rørlegger bygge ut koblingene like mye som veggen blir bygget ut.

En elektriker vil sikkert også ha noen tanker om dette.

(Innlegget ble redigert 06.03.09 10:02)

CV14200
06.03.09 10:43

Det er vel membran under malingen? Badet er bygget i 2005, og iflg. normen for våtrom.

Det er ikke dusjhjørne, kun dusjing rett på gulv.

Alle rør ligger på utsiden av veggen, så det skal ikke bli noe problem.

gammel_mann
06.03.09 12:54

Det er litt vanskeligere å få det tett og pent når rørene ligger utenpå veggen, de er vel klamret fast.

I så fall bør du løsne klamrene, sette flisene, og skru fast rørene igjen når flisene er ferdig. Må bore med flisbor, ikke bruke slagdrill.

Men det kan være litt triksy å få løsnet rørene forsiktig, og slett ikke lett å montere dem igjen. Det bør ikke koste en formue å få en rørlegger til å ta akkurat den rørbiten.

gammel_mann
06.03.09 12:57

Det er mye, mye sikrere å montere et dusjkabinett enn å sprute vann på vegger og gulv, og særlig dersom det er rør som er skrudd i veggen der du skal dusje. Vann trenger seg lett inn i skruehullene.

(Innlegget ble redigert 06.03.09 13:01)

gammel_mann
06.03.09 13:04

Og det er ikke noen selvfølge at det er en godkjent membran, det er jukset mye i byggeboomen de siste årene. Derfor er du på den sikre siden dersom du får råd fra fagfolk. Det kan lønne seg.

Stereopol
StereopolInnlegg: 9945
06.03.09 18:58
gammel_mann: Enten et lag gips og c/c 30 cm. mellom stenderne, eller to lag gips og c/c 60 cm. mellom stenderne.

Istedenfor to lag gips vil jeg anbefale enten rupanel og gips, eller spon og gips.

Regner med de fleste skjønner hvorfor.

gammel_mann
06.03.09 19:08
Stereopol: Istedenfor to lag gips vil jeg anbefale enten rupanel og gips, eller spon og gips. Regner med de fleste skjønner hvorfor.

Helt klart.

Men dessverre er ofte nye hus bygget mer med tanke på hva som er billigst og holder seg akkurat innenfor grensen av hva som er tillatt, enn å virkelig bygge solid.

Det koster penger, og man tjener som utbygger mer penger på dårligst mulig standard enn å bygge solid.

Synd, men sant.

Jeg har sans for OSB-plater bak gipsen. Det blir veldig sterkt!

Ymstammen
YmstammenInnlegg: 436
07.03.09 08:40

Siden du mest sannsynlig ikke er en dreven håndverker, og bad faktisk er avanserte greier, så for å spare deg for masse penger og problemer i fremtiden, så er mitt råd. Bruk en fagmann til dette! Uansett lykke til:) 

Banned_For_Meninger
Banned_For_MeningerInnlegg: 1209
07.03.09 08:46
CV14200: Jeg skal legge fliser på vegg på badet mitt og lurer på om jeg må gjøre noe grunnarbeid først?

Råder deg til å ta en titt på maxbo sin hjemmeside.

Der er det mange gode råd og tips.

Dropp fagmann, dette klarer du selv, eller som maxbo sier; klart du kan!

CV14200
09.03.09 18:50

Har lagt mye flis, men aldri på våtrom. Jeg får ta en titt og se det an. Men jeg skal leie ut, og vil ha flis og ikke gips som lettere går i stykker i tilfelle jeg får dårlige leietakere (slik som sist...)

Men takk for alle inspill så langt:)

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
09.03.09 22:09

Hvis det er våtromsmaling, er det sannsynligvis en våtromstapet. Og er det våtromstapet er det ikke membran bak denne.

Ville vært veldig skeptisk til å flise på dette. Våtromstapeten vil neppe fungere bra som en membran når den blir fliset inne, og flisen vil neppe sitte særlig godt. Vil tro du må fjerne tapeten, og deretter prime platene, smøre membran og flise på vanlig måte.

CV14200
10.03.09 06:19
UtenKontroll: Hvis det er våtromsmaling, er det sannsynligvis en våtromstapet. Og er det våtromstapet er det ikke membran bak denne. Ville vært veldig skeptisk til å flise på dette. Våtromstapeten vil neppe fungere bra som en membran når den blir fliset inne, og flisen vil neppe sitte særlig godt. Vil tro du må fjerne tapeten, og deretter prime platene, smøre membran og flise på vanlig måte.

OK. Mulig jeg har uttrykt meg dårlig, men dette var akkurat dette jeg lurte på. Men f... Da blir det så mye mer jobb. Men får vel bare sette igang, kanskje høre med noen fagfolk da det høres ut som en litt større jobb enn først antatt.

GKs
GKsInnlegg: 1050
10.03.09 06:32
CV14200: OK. Mulig jeg har uttrykt meg dårlig, men dette var akkurat dette jeg lurte på. Men f... Da blir det så mye mer jobb. Men får vel bare sette igang, kanskje høre med noen fagfolk da det høres ut som en litt større jobb enn først antatt.

Det ER mye jobb å flislegge et bad så det blir skikkelig.  Derfor det koster flesk.  Og har du lagt mye fliser før, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kunne gjøre det på badet.  Er jo forarbeidet som er viktig.

Kort oppsummert.

Membran på vegg.  Ekstra i dusjhjørnet.

http://www.maxbo.no/Tips-og-rad/Bad-og-badstue/Fliser-pa-badet/ 

I denne guiden står det membran i "våtsoner".  Jeg vil påstå at hele badet er en våtsone...

Hvordan det er når du har malt med våtromsmaling vet jeg ikke... Om du evt. må fjerne den først, du får høre med fagfolk.  Skulle tro det gikk greit siden du skal kline membran på.

(Innlegget ble redigert 10.03.09 06:35)

CV14200
10.03.09 16:30

Da har jeg hørt med en bekjent som kan dette og fått en lang og utførlig forklaring som jeg har glemt:=)

Men jeg får hvertfall hjelp, så er jeg sikker på at det blir bra.

gammel_mann
11.03.09 08:03
CV14200: Da har jeg hørt med en bekjent som kan dette og fått en lang og utførlig forklaring som jeg har glemt:=) Men jeg får hvertfall hjelp, så er jeg sikker på at det blir bra.

Ikke glem at det er rør på veggene, da.

Det er et kapittel for seg selv, og bør også ordnes riktig. Helst av en rørlegger. Det er smart å la rørleggeren være med å planlegge allerede før du starter. For jeg mistenker at rørene må løsnes fra veggen og festes igjen når rommet er ferdig.

(Innlegget ble redigert 11.03.09 08:08)

CV14200
11.03.09 16:48
gammel_mann: Ikke glem at det er rør på veggene, da. Det er et kapittel for seg selv, og bør også ordnes riktig. Helst av en rørlegger. Det er smart å la rørleggeren være med å planlegge allerede før du starter. For jeg mistenker at rørene må løsnes fra veggen og festes igjen når rommet er ferdig.

Rørene ligger ca 1 cm fra veggen under vasken, men det er noen koplinger som ligger nesten inntil veggen, og dermed må vannet skrues av og koblingene endres. Da blir det nok til at jeg kontakter en rørlegger for dette ja.

gammel_mann
11.03.09 16:49
CV14200: Rørene ligger ca 1 cm fra veggen under vasken, men det er noen koplinger som ligger nesten inntil veggen, og dermed må vannet skrues av og koblingene endres. Da blir det nok til at jeg kontakter en rørlegger for dette ja.

Flink gutt!

CV14200
11.03.09 19:12
gammel_mann: Flink gutt!
:)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg