Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grunning før eller etter soppdrepermiddel?

NYTT TEMA
Dux1
Dux1Innlegg: 31235
17.08.09 21:52

Hei!
Kan noen fortelle meg i hvilken rekkefølge grunning (Joyun Visir) og sopp- og algedreper skal påføres treverk? Bør grunningen påføres før man sprøyter på soppdrepermiddelet f eks?

Stereopol
StereopolInnlegg: 9945
17.08.09 22:01

Her tror jeg du uansett snakker om smør på flesk.
Visir holder.

Dux1
17.08.09 22:32
Stereopol: Her tror jeg du uansett snakker om smør på flesk.
Visir holder.

Grunning er jo bl.a for at maling skal få feste. Vet at Visir inneholder soppmiddel, men er det like bra som sopp- og algedrepermiddel? Dette gjelder imp hvor malingen har mistet festet og jeg har måttet skrape ren gammel maling.

Stereopol
17.08.09 22:37
Dux1: Grunning er jo bl.a for at maling skal få feste. Vet at Visir inneholder soppmiddel, men er det like bra som sopp- og algedrepermiddel? Dette gjelder imp hvor malingen har mistet festet og jeg har måttet skrape ren gammel maling.

At malingen "mister festet" er vel utelukkende grunnet fukt som skal ut...

Dux1
17.08.09 22:48

Det vet jeg, men spm mitt er om Visir er godt nok alene mot svertesopp og annet ulumskheter?

Stereopol
17.08.09 23:04
Dux1: Det vet jeg, men spm mitt er om Visir er godt nok alene mot svertesopp og annet ulumskheter?

Jeg svarte jo på det: Ja, det er det.

knutset
knutsetInnlegg: 4874
19.08.09 10:46
Dux1: Dette gjelder imp hvor malingen har mistet festet og jeg har måttet skrape ren gammel maling.

Du har skrapt og skal flikke opp, gjør dette. Videre før du maler har soppdreper på alt.

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
19.08.09 14:15
Dux1: Hei!
Kan noen fortelle meg i hvilken rekkefølge grunning (Joyun Visir) og sopp- og algedreper skal påføres treverk? Bør grunningen påføres før man sprøyter på soppdrepermiddelet f eks?

Bart treverk grunnes med visir, Hele de malte flatene sprøytes med sopp og algedreper. I praksis hele veggen.

Vær obs på at visir ikke skal komme på malte flater, for da ødelegger du heften. Tørk med fille der du får visir på malingsflaten.

Men spørsmålet ditt: grunn med visir først, og så sprøyter du veggen med s&a

bjoro
19.08.09 14:18
Stereopol: At malingen "mister festet" er vel utelukkende grunnet fukt som skal ut...  

Eller høvlete materialer som ikke er rubbet før påføring av maling. Større og større problem faktisk. Men hovedregelen er fukt som skal ut. Som regel nær endeved. Kledningen nederst på veggen, som ikke er behandlet i enden. Vannet trekker 20-30 cm oppover(furu) eller opptil 50-60cm (gran)

Dux1
19.08.09 14:21
bjoro: Vær obs på at visir ikke skal komme på malte flater, for da ødelegger du heften.

Æsj...

bjoro
19.08.09 14:23
Dux1: Æsj...

Enig, visir er et skjitprodukt. Men nødvendig dersom du ikke bruker en eller annen alt-i-ettmaling (tjæralin eller herregård linoljemaling)

Dux1
19.08.09 14:25
bjoro: Enig, visir er et skjitprodukt. Men nødvendig dersom du ikke bruker en eller annen alt-i-ettmaling (tjæralin eller herregård linoljemaling)

Den gamle malingen er alt-i-ett-maling fra Gjøco (Herregård). Det var dog ikke linoljemaling (burgunderfarget spann). Nå maler jeg med Futura fra Butinox.

Forøvrig har jeg malt oppå gammel maling med Visir. Var det jeg sa 'æsj' til :- )

(Innlegget ble redigert 19.08.09 14:26)

LiverpoolKenneth
LiverpoolKennethInnlegg: 6118
21.08.09 00:23

Jeg har god erfaring med Visir oljegrunning pigmentert fra jotun! Den var lett å jobbe med, og treverket sugde meget bra enkelte steder.

Om du har fått visir over malte flater, så kan du bare børste gått over med en stålbørste, slik at heften bedres!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg