Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ta vekk parkett eller legge ny oppå?

NYTT TEMA
NorThai
NorThaiInnlegg: 1090
21.08.09 11:53

Vurderer ny parkett i huset samt nye dører/karmer. Har parkett fra før, så jeg lurte på om det vil ha noen hensikt med å rive vekk den gamle, eller bare legge den nye oppå?

Har leietakere ned i kjeller, og huset er litt lytt. Vil det hjelpe på å la den gamle ligge, slik at det ikke blir så lytt?

Eller finnes det andre måter å isolere lytthet i huset på?

oggen
oggenInnlegg: 2357
22.08.09 00:34

Hvorfor ikke slipe og lakke den gamle?

NorThai
22.08.09 02:08
oggen: Hvorfor ikke slipe og lakke den gamle?

Fordi jeg nå har eikeparkett, og vil ha skipsgulv;-)

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
22.08.09 08:18

Du vil dempe trinnlyden noe dersom du legger ny parkett flytende med trinnlydplater oppå den gamle.

http://www.glava.no/filesystem/2002/11/glava_trinnlydplate_2572.pdf

Du må måle tykkelsen på skipsgulvet og lydmattene. Antagelig vil det bygge så mye at du får problemer med eventuelle dører som slår inn i rommet.

Da må du vurdere hva som er enklest: Å heve dørene, eller å fjerne den gamle parketten.

Jeg har sett folk gjøre det på den enkle måten, bare kappe av døra i underkant og fore opp terskelen.

(Innlegget ble redigert 22.08.09 08:22)

Link-86
Link-86Innlegg: 9275
22.08.09 10:52

Nytt. Jekket opp et "dobbeltgulv" en gang som var brukt for mye van til å vaske. Forderdelig stank og en vanvittig drittjobb av rang. Man hadde ikke 1 skadet gulv, men 2 pluss gulvplatene i tilleg. Etter snekker haded vært inne i bildet la vi ny parkett medlydisolering. Man limte på slike pølser med lim under så gulvet fløt på vanlig måte, men idoleringa var helt knall. Hørte ikke noe i etagen under når man gikk over det. Kan se om jeg husker navnet etter hvert for har planer om dette systemet selv en dag.

NorThai
22.08.09 11:20
gammel_mann: Du vil dempe trinnlyden noe dersom du legger ny parkett flytende med trinnlydplater oppå den gamle. http://www.glava.no/filesystem/2002/11/glava_trinnlydplate_2572.pdf Du må måle tykkelsen på skipsgulvet og lydmattene. Antagelig vil det bygge så mye at du får problemer med eventuelle dører som slår inn i rommet. Da må du vurdere hva som er enklest: Å heve dørene, eller å fjerne den gamle parketten. Jeg har sett folk gjøre det på den enkle måten, bare kappe av døra i underkant og fore opp terskelen.

Hei Gamlemann;-)

Ja, jeg kommer til å legge trinnlydplater. Når det gjelder dørene, så skal alle skiftes ut. Jeg vil ikke ha dørstokker, vil ha jevnt gulv.

Men hva med tyngden hvis jeg skal beholde den gamle parketten? Gammel parkett, trinnlydplater med ett lag gips, og så skipsgulv. Eller blir det ikke noe problem med tyngden?

Ta gjerne turen innom min nettside om Thailand.
www.northai.net

gammel_mann
22.08.09 11:50
NorThai: Men hva med tyngden hvis jeg skal beholde den gamle parketten? Gammel parkett, trinnlydplater med ett lag gips, og så skipsgulv. Eller blir det ikke noe problem med tyngden?  

Ikke lett å si, uten å se litt på bærebjelker, bærende vegger og sånt, men normalt er det ikke noe tema dersom huset er bygget etter nogenlunde riktig dimensjonering.

Vekten av gulvet blir fordelt over en stor flate, og parkett er ikke så tungt.

Skulle du støpe et betonggulv kunne det nok være lurt å få litt hjelp til å beregne "last" for å unngå setninger, men tre er jo ikke så tungt.

Siden dørene uansett skal skiftes, tror jeg nok trinnlydplater, spon og skipsgulv kan fungere veldig bra.

Min lille engel reiser hjem noen uker i desember, men jeg må være her og gå på skole. Huff!

Skal besøke deg i juli neste år!

(Innlegget ble redigert 22.08.09 11:57)

NorThai
22.08.09 12:00
gammel_mann: Ikke lett å si, uten å se litt på bærebjelker, bærende vegger og sånt, men normalt er det ikke noe tema dersom huset er bygget etter nogenlunde riktig dimensjonering. Vekten av gulvet blir fordelt over en stor flate, og parkett er ikke så tungt. Skulle du støpe et betonggulv kunne det nok være lurt å få litt hjelp til å beregne "last" for å unngå setninger, men tre er jo ikke så tungt. Siden dørene uansett skal skiftes, tror jeg nok trinnlydplater, spon og skipsgulv kan fungere veldig bra. Min lille engel reiser hjem noen uker i desember, men jeg må være her og gå på skole. Huff! Skal besøke deg i juli neste år!

Takk Gamlemann;-)

Men slik jeg har forstått det, så er trinnlydsplater mot skrittstøy. Men vil det ha en viss lyddempene effekt mot lyd? At folk snakker i kjelleren?

gammel_mann
22.08.09 13:24
NorThai: Takk Gamlemann;-) Men slik jeg har forstått det, så er trinnlydsplater mot skrittstøy. Men vil det ha en viss lyddempene effekt mot lyd? At folk snakker i kjelleren?

Det vil dempe lyden, sikkert og visst.

Er det ikke nok må det mer tiltak til, og jeg anbefaler lydbøyler som er laget for å monteres i underetasjen for å dempe lyd nedenfra og opp. Det er en omfattende jobb, men virker veldig bra.

Ny glimrende og lærerik link:

http://guiden.rockwool.no/media/16898/monteringsveil_lydboeyle.pdf

ulefos
ulefosInnlegg: 107761
22.08.09 20:55
NorThai: Ja, jeg kommer til å legge trinnlydplater. Når det gjelder dørene, så skal alle skiftes ut. Jeg vil ikke ha dørstokker, vil ha jevnt gulv.

det er en annen side ved dette som er verdt å tenke over, hvis man legger 4-5 cm gulv oppå det gamle, så mister man samtidig 4-5 cm takhøyde, hvis takhøyden fra før er 220, så er man brått nede på 215

fjellvika
fjellvikaInnlegg: 534
22.08.09 21:00
NorThai: Eller finnes det andre måter å isolere lytthet i huset på?

Sett opp gipsplater i taket i kjelleren, det er svært lydisolerende, og i og med at det bor folk i kjelleren så har man også en viss nytte som brannsikring.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg