Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gjødsle og vanne plenen på våren

NYTT TEMA
2die4

2die4
12.04.10 23:10

Jeg har brukt hagegjødsel på plenen, og det står opplyst på pakningen at jeg er nødt til å vanne plenen om det ikke skulle regne. Skal jeg vanne gjødselen ned i plenen nå i april?

Rakim

Rakim
13.04.10 09:36

Gresset kan vel svi seg hvis gjødselen blir liggende. Men det kommer an på hvor mye du har hatt på. Jeg ville vannet, men så er ikke jeg noen gartner heller.

ulefos

ulefos
13.04.10 09:44
2die4: Jeg har brukt hagegjødsel på plenen, og det står opplyst på pakningen at jeg er nødt til å vanne plenen om det ikke skulle regne. Skal jeg vanne gjødselen ned i plenen nå i april?

du kan satse på at naturen gjør det for deg, men det ser ikke lovende ut akkurat nå, heldigvis

så du må nok vanne

2die4

2die4
13.04.10 12:33

Ok, men håper det holder å gå rundt på plenen med slangen da? Skal man vanne til jeg ser at gjødselen er oppløst?

ulefos

ulefos
13.04.10 13:24
2die4: Ok, men håper det holder å gå rundt på plenen med slangen da? Skal man vanne til jeg ser at gjødselen er oppløst?

jeg kan si hva jeg har gjort

først så raker jeg bort vissent løv og gress, da får jeg samtidig rusket litt opp i det halvøde grasset, så gjødsler jeg og så gir jeg plenen ei skikkelig rotbløyte, plantene trenger mye vann for å vokse på denne tida.  Det er lett å tenke at det nettopp har vært snø og at det derfor ikke er nødvendig å vanne på flere uker ennå, men da utsetter du den grønne plenen med flere uker, hvis det ikke regner da, men her på østlandet er det meldt sol i lang tid framover, derfor er det nødvendig å vanne.

jeg har en del roser og rhododendron, de må ha mye vann på denne tida, ellers tørker de og dør, mangel på vann om våren tar livet av fler roser enn kalde vintre

(Innlegget ble redigert 13.04.10 13:28)

ulefos

ulefos
13.04.10 13:27

i dag var jeg på Felleskjøpet for å kjøpe gjødsel, de har 20 kilossekker med Hagegjødsel til 249 kroner, så har de 40 kilos Fullgjødsel 12-4-18 til 250 kroner

ekspeditøren fortalte at denne fullgjødsla er tilnærmet lik det de kaller for hagegjødsel

valget var lett

LiverpoolKenneth

LiverpoolKenneth
14.04.10 18:27
ulefos: jeg har en del roser og rhododendron, de må ha mye vann på denne tida, ellers tørker de og dør, mangel på vann om våren tar livet av fler roser enn kalde vintre

Nå er det vel heller slik at uttørking tar livet av flest roser! Er det fortsatt tele i jorda og sola står på, så tørker rett og slett røttene ut og rosen dør. Vann på denne tiden er ikke særlig lurt. Skulle det bli en kuldeperiode, noe det kan bli selv i april, så vil vannet fryse til is og røttene får isklumper rundt seg. Til helgen kan det komme snø nord for Oslo, så vinteren er ikke over...

ulefos

ulefos
14.04.10 22:04
LiverpoolKenneth: Nå er det vel heller slik at uttørking tar livet av flest roser!

var det ikke det jeg skrev da?

2die4

2die4
14.04.10 23:15

Okay. Et lite spørsmål: Jeg har sådd nye frø i blomsterbedet som ikke har spiret enda, og jeg mener å ha lest at de ikke skal ha gjødsel enda. Stemmer det? Skal jeg vente til de har spiret før jeg slenger på litt blåkorn?

ulefos

ulefos
15.04.10 10:39
2die4: Okay. Et lite spørsmål: Jeg har sådd nye frø i blomsterbedet som ikke har spiret enda, og jeg mener å ha lest at de ikke skal ha gjødsel enda. Stemmer det? Skal jeg vente til de har spiret før jeg slenger på litt blåkorn?

tja, sannelig om jeg vet, jeg sår ikke på denne tiden av året, men du bor kanskje ett sted hvor våren har kommet lenger

jeg tror jeg ville hivd en liten neve gjødsel i en vanningskanne, fylt opp med vann,ventet til gjødsla var oppløst og så vannet med dette gjødselvannet, men jeg ville ventet til plantene har spirt

LiverpoolKenneth

LiverpoolKenneth
15.04.10 13:13
ulefos: jeg har en del roser og rhododendron, de må ha mye vann på denne tida, ellers tørker de og dør, mangel på vann om våren tar livet av fler roser enn kalde vintre

Dette skrev du...

Vann på denne tiden? Nei! Er som regel mer enn nok med vann, når man tenker på snøsmelting.

LiverpoolKenneth

LiverpoolKenneth
15.04.10 13:26
2die4: Okay. Et lite spørsmål: Jeg har sådd nye frø i blomsterbedet som ikke har spiret enda, og jeg mener å ha lest at de ikke skal ha gjødsel enda. Stemmer det? Skal jeg vente til de har spiret før jeg slenger på litt blåkorn?

Nei, de trenger ikke gjødsel! Hvis du uansett vil gjødsle, så kan du bruke fullgjødsel. Halver doseringen for hva som står anbefalt på bruksanvisningen. Den er nemlig ment for planter i vekst! Blåkorn er helt unødvendig å bruke på frø.

2die4

2die4
15.04.10 15:32
LiverpoolKenneth: Nei, de trenger ikke gjødsel! Hvis du uansett vil gjødsle, så kan du bruke fullgjødsel. Halver doseringen for hva som står anbefalt på bruksanvisningen. Den er nemlig ment for planter i vekst! Blåkorn er helt unødvendig å bruke på frø.

Okey. Jeg bor på østlandet og klarte ikke å motså fristelsen til å så masse frø i blomsterbedet da det var solskinn og varmt i sola i starten av uken. Nå viser det seg at det blir kjøligere igjen, men vil frøene klare seg bare det ikke blir frost?

LiverpoolKenneth

LiverpoolKenneth
15.04.10 19:04
2die4: Jeg bor på østlandet og klarte ikke å motså fristelsen til å så masse frø i blomsterbedet da det var solskinn og varmt i sola i starten av uken. Nå viser det seg at det blir kjøligere igjen, men vil frøene klare seg bare det ikke blir frost?

Det kommer an på hva slags frø du har sådd?

2die4

2die4
15.04.10 19:07

Bl.a. Puslingkrage, smådodre, fløyelsblomst, dagfiol og hengesmelle.

(Innlegget ble redigert 15.04.10 19:08)

LiverpoolKenneth

LiverpoolKenneth
15.04.10 19:59

Nå hadde jeg skrevet et lengre innlegg til deg hvor jeg tok for meg hver og en, men alt ble borte da jeg ikke lengre var innlogget. Er så drittlei VGDebatt hva gjelder denne utloggingen etter så mange minutter...

Alle frøene må holdes fuktig på voksnestedet og de liker alle sol til halvskygge. Dafiol bør du være litt forsiktig med, den kan spre seg veldig, mer enn du klarer å kontrollere. Dufter godt, spesielt om kvelden og natten.

Lykke til!

LiverpoolKenneth

LiverpoolKenneth
15.04.10 20:02

Når det kommer til spørsmålet ditt, om frøene vil tåle frost. Svaret til det er: nja...

Hvis det blir frost flere netter, så er jeg redd flere av frøene ikke vil spire. Og for all del ikke vann hvis det skulle bli frost, da danner du et islag oppe på jorden som kan gjøre vondt verre. Du kan jo eventuelt vanne med lunkent / varmt vann, det fryser ikke til så fort.

ulefos

ulefos
15.04.10 20:46
2die4: Jeg bor på østlandet og klarte ikke å motså fristelsen til å så masse frø i blomsterbedet da det var solskinn og varmt i sola i starten av uken. Nå viser det seg at det blir kjøligere igjen, men vil frøene klare seg bare det ikke blir frost?

frøene klarer seg utmerket i frost, det er når de har spirt at du kan få problemer

2die4

2die4
15.04.10 21:03
LiverpoolKenneth: Nå hadde jeg skrevet et lengre innlegg til deg hvor jeg tok for meg hver og en, men alt ble borte da jeg ikke lengre var innlogget. Er så drittlei VGDebatt hva gjelder denne utloggingen etter så mange minutter... Alle frøene må holdes fuktig på voksnestedet og de liker alle sol til halvskygge. Dafiol bør du være litt forsiktig med, den kan spre seg veldig, mer enn du klarer å kontrollere. Dufter godt, spesielt om kvelden og natten.

Ja, finnes ikke ord for hvor frusrerende det er å bli utlogget og finne ut at alt man har skrevet er forduftet.

Jeg var ikke så veldig forsiktig med "dafiolen", men jeg har ingen veldig streng struktur i bedet mitt så jeg håper det går bra.

Ser frem til det begynner å spire.

2die4

2die4
15.04.10 21:07

Jeg tror og håper vi er forbi frosten for denne gang.

sl500

sl500
17.04.10 22:33

For meg kan dere dille så mye dere vil med plenen deres.
Jeg kjøper flytende  gjødsel i en kanne som jeg kobbler til hageslangen med en Gardena kobbling.
Da tar det 5 minutter å gjødsle tomta som er et mål minus hus og vei.
Den er litt dyrere men da slipper man å kaste ut gjødsel når det regner eller styre med vanning med spreder.
Tørke pleier ikke være noe stort problem for plenen på våren.
Det kommer til å begynne å regne så mye er sikkert 

(Innlegget ble redigert 17.04.10 22:35)

2die4

2die4
22.04.10 17:18

Det er nå gått en uke siden jeg plantet frøene, og ingenting har spiret. Er det normalt eller har jeg mislykkes?

LiverpoolKenneth

LiverpoolKenneth
22.04.10 18:37

Vær tålmodig! Frøene ute vil nok ikke spire før det blir noe varmere i været! Husk å vanne!

2die4

2die4
22.04.10 19:47
LiverpoolKenneth: Vær tålmodig! Frøene ute vil nok ikke spire før det blir noe varmere i været! Husk å vanne!

Å ja. Godt å høre. Jeg holder jorden våt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg