Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boring i svære steiner

NYTT TEMA
pierce1975

pierce1975
19.04.10 20:42

Vil bruk av slagdrill (hånd) og steinbår kunne hjelpe ved å lage en del hull for deretter å bruke trollkraft slik at steinene sprekker i mindre deler? Eller vil dette være total tidsfordriv? Og vil en evt måtte påregne flere bor grunnet kraftig slitasje? Meisel og hammer fungerer ikke, da det ikke finnes noen sprekker.

Leie av slike store driller fra utleiefirmaer hjelper ikke, da det er vanskelig å holde drillen stødig.

cbx750f85

cbx750f85
19.04.10 21:45

Du må ha en skikkelig kraftig maskin i så tilfelle. En normal hobby maskin er jeg redd ikke vil tåle belastningen. Det er anbefalt min 25mm bor så jeg på hjemmesidene til Hey'di

Og for all del........ bruk skikkelig steinbor om du vil prøve deg. I demo filmen på den siden som jeg linket til var det jo anbefalt trykkluftmaskin selv for veldig få hull...........

bjoro

bjoro
19.04.10 23:03

Har selv pulverisert en kampestein ved hjelp av trollkraft. Brukte en hobby slagdrill og borret med 10 mm bor. Hullene ble ca 10 cm dype. Fyllte på med trollkraft, ventet etpar døgn før jeg gikk løs på beistet med slegge. Funket supert.

XxjaxX

XxjaxX
24.04.10 00:58

Dersom det er mulig å fyre opp et bål ved steinene kan dette også være en løsning.

Vi har tidligere laget et større bål og pulverisert 10-12 steiner på 300-1500kg ved å kaste store mengder iskaldt vann på steinene når de er på det varmeste. Det tar kanskje 5-6 timer med skikkelig bålfyring med høyest mulig varme.

(Innlegget ble redigert 24.04.10 01:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg