Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rengjøring ved trykkluft

NYTT TEMA
VivaLV

VivaLV
24.04.10 23:17

Noen som har tips.

Vi pusser opp huset og ble litt tatt på senga at de måtte bruke vinkelsliper i timesvis for å lage ett vindu i kjelleren. Dvs. det var godt dekket til, men huset ble allikevel totalt nedstøvet.

I tillegg så er det jo alltids ting som blir nedstøvet også uavhengig av oppussing og som er vanskelig/umulig å rengjøre. F.eks. har sønnen min masse legoutstillinger som hele tiden blir nedstøvet.

Har kjøpt luft på boks ett par ganger, men de koster jo nesten 100 kroner boksen og blir fort brukt opp.

Noen som har tips. Ønsker noen kraftige saker som tar det meste.

VivaLV

VivaLV
24.04.10 23:32

Kanskje denne. Mange av de andre ser jo ganske klumpete ut, men den standar sylinderen.

Denne ser jo veldig brukervennlig ut:

http://www.jula.no/luftkompressor-boxy-125315

sploinxx

sploinxx
25.04.10 07:40

Hmmm..støvet vil vel virvle opp og spre seg enda mer rundt i huset. På snekkerverksted har jeg brukt luft for å blåse fram støv fra saga og kriker og kroker, men det støver fælt. Feiekost funker nesten bedre.

En vanlig støvsuger dør dersom du suger betongstøv med den. Min døde ihvertfall, og den var nesten ny. Jeg leide en diger industristøvsuger når jeg fjernet stubbloftsleira fra huset her. Det var en glimrende maskin!

(Innlegget ble redigert 25.04.10 07:43)

Link-86

Link-86
25.04.10 12:12

Kjenner meg igjen her ja. Slipt betonggulv og skåret i grunnmur. Det er rett og slett et støvhelvete av dimensjoner. Etter en del prøv og feiling kom jeg til at faktisk vann og klut er best pga finheten i støvet. Det og mengder med teip og isolasjon som forarbeidet er det beste når man ikke har industrimaskiner inne i bildet. 

VivaLV

VivaLV
25.04.10 14:46

Vi har funnet ut at man må ha flere runder. Går man over med våtmopp/vaskeklut så blir det liggende ett fint støvlag igjen. Bruker man tørrmopp direkte så får man følelsen av at man sliper gulvet ned.

De hadde dekket til med presseing og delvis tapet igjen. Men hadde jeg vist at det hadde blitt så støvete så hadde jeg insistert på at de skulle brukt både en og to timer med taping og dobbelt beskyttelse etc. etc.

Kompressoren er jo uansett praktisk. Som sagt har jeg brukt flere slike små bokser til tastatur og datamaskin, slik at nå føler jeg at jeg like godt kan anskaffe en kompressor.

Den er vel også praktisk til pumbing av luftmadrasser, utendørs svømmebasseng, dekk, liftgardiner av strå etc. etc.

Det at det blåser ut støv tar jeg som ett tegn på at det må gjøres. Det er jo bare til å bruke en tørrmopp for å få det meste opp igjen. Endel av tingene (tastatur, datamaskin etc.) kan man jo også ta med ut når man skal rengjøre.

sploinxx

sploinxx
25.04.10 15:30

Er hele huset fullt av den dritten? Huff!

Høres ut som litt av en jobb! Du virker ganske rolig tross alt, det skal du få en tommel for. Lykke til! Ta en VivaL.....(den var bløt, vel?)

(Innlegget ble redigert 25.04.10 15:31)

sploinxx

sploinxx
25.04.10 15:35

Kan jeg trøste? En gang på langtur, i en nystriglet Hi-Ace med seks seter og full bil skjedde det at et 6 kg. pulverapparat ble løst ut inne i bilen på vei fra Lillehammer. Det var så ille. Barna har fortrengt det, skrev ikke stil om sommerferie i skoleboka si, og selv blir jeg varm i panna når jeg tenker tilbake...shit happens...

Link-86

Link-86
25.04.10 15:56

Kompressor er kjekt ja. Bruker den til mye selv. Angåeden de boksene. Før brukte jeg de også inntil en datareparatør fra IBM sa til meg at de ikke bør brukes på elektronisk utstyr. Han mente at de kjemiske midlene i boksen ikke var bra for elektriske kontakter og kunne i værste fall medføre kortslutning.

Og et annet råd mens jeg kommer på det med fint støv: Har man mulighet bruk en luftfukter eller spray ut vann i lufta på rommet. Vann binder støvet opp.

Og jeg anbefaler dett produktet i tilleg. Smart og praktisk.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Ovrig/Stovbeskytter/?prdid=86097

Glee

Glee
25.04.10 22:29

Pusser du opp et uansett en kompressor et must. En standard enkel kompressor som du får kjøpt hvorsomhelst for under 1000 greier seg til enkle ting som spikring og rentblåsing.

Byttet ytterdør i helga, og måtte sage av en cm. med flis og 2 cm betonggulv i 130 cm bredde. Ble en del støv, men heldigvis bare i yttergangen. Etter litt blåsing var rommet like fint (det hjelp helt sikkert at døra var helt borte).

VivaLV

VivaLV
25.04.10 23:07
Glee: Pusser du opp et uansett en kompressor et must. En standard enkel kompressor som du får kjøpt hvorsomhelst for under 1000 greier seg til enkle ting som spikring og rentblåsing.

Det er noen som pusser opp for oss.

Men vi har en fin og kameratslig tone. Slik at jeg har vurdert å låne dems helt på slutten av oppussingsprosjektet.

cbx750f85

cbx750f85
26.04.10 18:56
sploinxx: En vanlig støvsuger dør dersom du suger betongstøv med den. Min døde ihvertfall, og den var nesten ny.

Da hadde jeg flaks......... Min sa ett POFF og så hoppa filteret opp.................... 

Men da var det å bytte pose og filter, og så var den helt normal igjen. Lever enda den. Og dette var vel ett par år siden.

Men jeg støvsuger aldrig ubehandlet betonggulv igjen............

Huffåhuff

Huffåhuff
28.04.10 14:05
VivaLV: Noen som har tips. Ønsker noen kraftige saker som tar det meste.

Lån eller kjøp en kompressor på Biltema vent til en dag det blåser kraftig.

Lukk opp alle vinduer på begge sider og bås MEDVINDS og støvet vil blåse ut.

Sammen med alle regningene og annet løsøre som katter og blomster.

Huffåhuff

Huffåhuff
28.04.10 22:21
Huffåhuff: bås MEDVINDS

blås skulle det stå..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg