Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Treheller på fuktig underlag

NYTT TEMA
my_cherie

my_cherie
28.04.10 21:19

Jeg har tenkt å legge treheller rundt en forhøyet treplatting, skygge i hagen gjør at gresset rundt denne plattingen er av dårlig kvalitet (ser stygt ut)

Har funnet ut at jeg må lage disse hellene selv, siden målene er litt ukurante og ikke kan kjøpes ferdig i butikk. (70x70)

Skjønner at det øverste laget av gresset må fjernes og fylles på med grus/sand, men hvor mye/ hvor dypt må gruslaget være for at hellene skal ligge stabilt?
Og må det være både grus og sand, eller holder det med en av delene?

Noen som har forslag til størrelse på materialer, til trehellene?
Da mener jeg både stolpene, og plankene som festes i disse.

oggen

oggen
29.04.10 00:55

Impregnerte 120 x 28 mm og impregnerte 28 x 28 mm er vel det mest brukte til «treheller» vil jeg tro. Sand (ca 5 -10 cm) som vannes og avrettes. Det er klart man kan gjøre mye mer, men jeg mener dette skal holde lenge. Bruke litt grov sand for å drenere godt.

ulefos

ulefos
29.04.10 10:12

du har kanskje bestemt deg for å legge treheller, jeg tillater meg likevel å spørre om du har vurdert å plante rundt treplattingen.  Du finner skyggetålende planter både som sommerblomster, roser og vintergrønne planter

my_cherie

my_cherie
30.04.10 13:17

Joda Ulefos jeg har tenkt på dette også, men litt av området blir brukte til sykkeloppbevaring, og derfor passer ikke planting inn her. Har fra før nok av bed og derav, nok arbeid med dette, men takk for tipset!

Oggen: Hva menes med grov sand? Hvilken 'dimensjon'? Kan jeg kjøpe ubehandlet material også beise dette i en farge jeg ønsker?

Jeg har forstått at impregnerte materialer må stå ett år før man kan overflatebehandle?!

bjoro

bjoro
30.04.10 13:38

Materialer som er imregnert etter 2002 skal behandles så snart som mulig.

I likhet med ubehandlede materialer skal også trykkimpregnerte materialer overflatebehandles med en gang. Materialene må være tørre når de legges ut for salg. Man kan likevel i enkelte tilfelle oppleve at disse er våte av impregneringsvæske ved montering. Da bør man la materialene tørke et par uker før overflatebehandling. Fukten i treverket bør ligge under 14%

De nye kobberimpregnerte materialene gråner noe raskere enn CCA-materialer fordi de har en dårligere beskyttelse mot sollysets UV-stråler. Det er derfor nå viktigere enn noen gang å starte behandlingen umiddelbart. Dersom det utsettes for lenge må man til med sliping/stålbørsting for å få vekk alle døde trefibre før maling.

(Innlegget ble redigert 30.04.10 13:39)

oggen

oggen
30.04.10 23:12

Harpet 0-10mm. Mange som også bruker vanlig støpsand (0-8mm).

mf_6

mf_6
02.05.10 23:02
oggen: Impregnerte 120 x 28 mm og impregnerte 28 x 28 mm er vel det mest brukte til «treheller» vil jeg tro.

Om 120x28 er det mest brukte, er det ikke sikkert disse vil passe her når hellene skal være 70x70. Med 120-bord må et bord splittes pr helle eller de må legges med 2,5 cm glipe mellomhvert bord. Hadde det vært meg, ville jeg nok heller gått for 95x28 bord. Da holder det med 5 mm glipe mellom hvert bord i hella.

oggen

oggen
03.05.10 00:44

Au:). Det tenkte jeg f... meg ikke på. Men selvsagt er det riktig som du sier. Det skulle vel bli 66.5 + 3,5 cm = 70 cm det da. Men med 95 bord.:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg