Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Planting av Thua, råd/tips

NYTT TEMA
pierce1975

pierce1975
30.04.10 11:55

Skal plante en del Thujaer. Problemet er at området er for grundt (mye fjell, steiner ol liggende under etter det jeg har sett - ikke mye jord). Derfor blir jeg vel nødt til å bygge opp (opphøyet bed).

Hvor høyt snakker vi da evt om? Har vel lest om ca 30-40 cm...dette vil vel da og gjelde i bredden? Slik at hele rotkuppelen blir dekket....

ulefos

ulefos
30.04.10 16:02
pierce1975: Hvor høyt snakker vi da evt om? Har vel lest om ca 30-40 cm...dette vil vel da og gjelde i bredden? Slik at hele rotkuppelen blir dekket....

du kan jo tenke deg selv, ett tre på 2-3 meter har rodtybde på 30-40 cm, da skal det ikke rare vindpustet til å velte tujaen din

Rune_4

Rune_4
30.04.10 22:32
ulefos: du kan jo tenke deg selv, ett tre på 2-3 meter har rodtybde på 30-40 cm, da skal det ikke rare vindpustet til å velte tujaen din

Nå er jeg ikke akkurat noen gartner, men når man planter thuja så er de jo gjeren ikke så store og innen de har vokst seg til 2-3 meter så har de gjerne utviklet rotsystemet sitt endel også så det blir større og det er ganske mye jord og røtter du skal dra opp om du skal velte den 2-3 meter høye thujaen.

Vet ikke hvor mye erfaring du har med å dra opp thujaer, men jeg har tatt opp et par av dem. Hadde to thujaer hjemme og det var to for mye (stod iveien ved gressklipping, men i motsetnng til tulipanene så var det ikke bare å dure over dem med plenklipperen for å bli kvitt dem). Tenkte jeg skulle ta opp Thujaene og hive dem på dynga, men en dag så jeg en bil med flere thujaer oppi tilhengeren utenfor Rema så jeg regnet med at dette var en som nettopp hadde handlet slike, så jeg spurte om han vile ha to til som stod på rot i hagen min, og det ville han, så da dro vi til meg og tok dem opp, og selv om vi ville ta med rotsystemet opp, så måtte det kuttes endel røtter og de satt jo ganske godt fast i bakken selv etter endel graving og hakking, men vi fikk dem opp, og de røttene gikk ikke så dypt virket det som.

Har også tatt opp et par andre små busker (mye mindre enn thujaer i den størrelsen du beskriver, og dette på et område der det nok ikkeer mer enn 30-40 cm ned til fjellet). Gravde endel rudt og dro det jeg kunne i de små buskene, men de løsnet ikke, så da kjørte jeg bilen min bort dit og med en stropp til hengerfestet på SUV-en så måtte røttene gi tapt.

Når man er ute i skogen og ser trær som etter stormer har veltet så er det ofte under 30 cm dybde på røttene (er steinete bunn med et tynt jordsmonn mange steder i skogene her), og da er de snakk om grantrær på over ti meter som har veltet etter å ha overlevd mye annet uvær i mange år.

SÅ jeg tror ikke en thuja i 30-40 cm jord og med et velutviklet rotsystem er i faresonen for å velte. Det blir noe annet der som man henter så store busker med små rotsystemer og setter på stormen rett etter plantingen.

Det eneste på tomta mi som sliter med dårlig feste nedi jordmonnet er en lysstolpe som ikke tålte å bli rygget på av det som mest sannsynlig er en stor amerikansk bil.

ulefos

ulefos
30.04.10 23:41
Rune_4: SÅ jeg tror ikke en thuja i 30-40 cm jord og med et velutviklet rotsystem er i faresonen for å velte.

nei, da så

adeline

adeline
06.05.10 13:13

Det blir vel fortere tørt med grunn jord...om noen lurer, så tar tuhja skade av å tørke. Velg en sort som kan klippes, husker ikke hva min heter i farten..

St_Ionnis

St_Ionnis
07.05.10 19:01
pierce1975: Skal plante en del Thujaer. Problemet er at området er for grundt (mye fjell, steiner ol liggende under etter det jeg har sett - ikke mye jord). Derfor blir jeg vel nødt til å bygge opp (opphøyet bed).

Punkt en: Velg riktig thuja, ikke se deg blind på prisen, de er svært forskjellige.

Om du skal ha hekk, som ikke skal bli så veldig høy er "holmstrupii" og "smaragd" gode.

"Brabant" er klimasvak her i Norge, selv om den er normalt billig er det lett å få bortfrysing om våren.

Jorddybden bør være lik som i en grøft, ellers får du ujevn vekst, og minimum 60-70 cm dyp med god bredde(litt mer enn bredden av utvokst hekk).

Opphøyd bed gir lettere frostskader enn om du skaffer deg mer jord.

Hilsen en Gartner.

-juppi-

-juppi-
08.05.10 11:56

Thuja Braban er en fin hekkplante. Den får du hos Plantasjen for 49.90 i disse dager. 1 meter høye ca.

Den skal ha jord rundt seg og masse vann. Hele vekstsesongen. Thuja er en plante som må ha masse vann. Disse blir veldig høye og brede og har store røtter. Så vi klipper dem. De kan formes som man vil.

Vi måtte plante Thuja som vi har fått på hjernen nå med 40 planter til hekk. Synes egentlig "Buskbom" som er vintergrønn er finere, men den er litt dyrere og vokkser sent i forhold til Thujaen.

Siemo

Siemo
08.05.10 15:18

Uff, min mor plantet selv thujahekk for flere år siden. Tenkte det var en fin idé! Men... så vokste thujahekken helt ut av kontroll og er nå 4 m høy. Har virkelig prøvd å få de opp for å velge en annen plante, men det er rett og slett umulig. La ut "hekken" på finn.no sånn at de som eventuelt ønsket en ferdig vokst hekk kunne komme og hente den. Flere som prøvde seg, men t.o.m. en skikkelig svært kar med en liten traktor fikk ikke fjernet hekken. Alle har gitt opp og trærne står fortsatt. Mitt råd er derfor: Ikke plant før du er helt sikker.... !hehe.

Desverre kan jeg nok ikke komme med noen råd til plantingen, men håper det går bra!

ulefos

ulefos
08.05.10 19:02
-juppi-: Synes egentlig "Buskbom" som er vintergrønn er finere, men den er litt dyrere og vokkser sent i forhold til Thujaen.

enig buksbom, er en flott plante, men de vokser uendelig seint og derfor er de også dyre, du finner neppe noen som selger buksbom av en viss størrelse under 200 kroner, min erfaring er at de koster 350 kroner for ei plante på 50cm, og så tar det mange år før den når meteren

Fiag

Fiag
09.05.10 18:05

Ikke plant thuja dersom din tomt ikke passer for thuja! Den kommer til å bli stygg - brun og kjip. Thuja trenger dyp og fuktig jord for å bli slik du ser for deg. Det finnes så mange gode alternativ til thujahekker. Velg heller en plante som trives med fjell og stein. - Da vil du få et godt resultat! 

(Innlegget ble redigert 09.05.10 18:11)

Fiag

Fiag
09.05.10 18:17

Hvis det er en hekk du skal plante og ikke bor i en klimason som er dårligere enn 3-4 så prøv liguster!

Fiag

Fiag
09.05.10 18:25

..eller cotoneaster.. Veldig fin!

Kim64

Kim64
10.05.10 00:40

Skjønner ikke helt hva "Gartneren" her snakker om.

Om du følger gartneres råd, bl a mht avstand, er det ikke noe problem med Tuja Brabant. Det er hagen min et levende bevis på!

2die4

2die4
14.05.10 22:40
-juppi-: Thuja er en plante som må ha masse vann. Disse blir veldig høye og brede og har store røtter. Så vi klipper dem. De kan formes som man vil.

Tuja Brabant som får vokse fritt år etter år vil etterhvert få en ganske massiv stamme ikkesant? Om man er flink til å holde den ganske liten i høyden og klipper den i bredden hvert år, vil selve stammen vokse seg svær og massiv?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg