Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DRUESTOKK OG FORMERING AV DE

NYTT TEMA
Erik_halden

Erik_halden
09.05.10 15:25

Har flere typer druestokker som klarer seg ned til -30C så de overvintrer.

Men det jeg lurer på er hvordan man formerer druestokkene, er det ved poding,stiklinger erller hva? Hva slags jord trives de best i og hva slags gjødsel kan man bruke?

Taknemlig for seriøse svar

bjoro

bjoro
09.05.10 21:25

Jeg har lykkes på to måter. Grønne stiklinger om sommeren. Klipp av noen skudd, plasser dem i et glass vann med en plastpose over. Når røttene kommer planter du dem over i potter med jord.

Om høsten har jeg klippet av stykker av stammen, og plassert i vann på samme måte. Begge fungerer greit, så det er veldig enkelt.

Men jeg har dermed mange druestokker av "feil" type. Druene modner ikke i Norge. Så har du tips om røde druer som modner tidlig....så tips meg.

Gjødsler forsiktig med vanlig fullgjødsel. Jorda her er veldig skrinn, men jeg tror røttene etterhvert går til Kina. Det tok etpar år før de skjøt virkelig fart. Kan høste etpar kilo umodne druer pr stokk. Så vi venter til etter første frostnatt og setter vin på det. Eksklusiv vin, men ikke veldig god. Spessiell som våre venner sier;-)

Lykke til

lasker

lasker
10.05.10 07:04
Erik_halden: Men det jeg lurer på er hvordan man formerer druestokkene, er det ved poding,stiklinger erller hva?

Den mest effektive og sikreste metode er å lage/skaffe  utløper, da kan du høste allerede det første året.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg