Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

God og slitesterk terrasseolje

NYTT TEMA
CV14200
CV14200Innlegg: 3851
16.05.10 12:04

Jeg her en terrasse jeg skal olje. Er på en hytte, delvis under tak og delvis under åpen himmel. Er på fjellet, med mye snø og dårlig vær.

For 2 år siden oljet jeg med Plantasjens olje, men den er var en katastrofe. Er nå helt bortsitt utenfor døra der "hovedtråkket" går.

Ser at Byggmakker annonserer Jotun sin olje for 79,- for 3 liter. Ellers er det fort oppe i 200,- for en 3-liter.

Noen tips til hva jeg bør velge slik at jeg slipper å olje hver sommer?

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
16.05.10 17:24

Du kommer ikke utenom å olje årlig. Men unngå 70 kronersoljen. Gå for oljer til høyere pris. De har mere tørrstoff og bedre inntrengning. Jotuns er for "billig".

Tjæralin har en brukbar olje, det samme med Gjøco sin Herregård XO. Da får du mindre oppsprekkning og bedre motstand mot skitt. 2 strøk--vått i vått. Tørk av det som ikke trenger inn i treverket.

Skal du ha noe som varer lengre må du bruke terrassebeis. Da hjelper pigmentene til å beskytte. Samme framgansmåte. Hyttemagasinets test kårer der Gjøco sin terrassebeis til vinner. Med beis kan du kanskje vente etpar år med å gå over gulvet igjen.

Osmo har voks/olje som også er veldig bra. Owatrol har også gode oljer. Men da snakker vi høyere prisklasse.

Har du golv av sibirsk lerk, må du holde deg unna oljer med whitespirit. Oljen i lerk reagerer med whitespirit og blir svart.

annmag
annmagInnlegg: 8025
16.05.10 23:49
bjoro: Du kommer ikke utenom å olje årlig. Men unngå 70 kronersoljen. Gå for oljer til høyere pris. De har mere tørrstoff og bedre inntrengning. Jotuns er for "billig".

Signerer dette.  "70-kronersoljen" trenger vel knapt inn i treverket.

CV14200
17.05.10 20:22

Ettersom dette er et værhardt området bør jeg vel satse på en litt dyrer olje ja. Om jeg bruker 300,- i året på olje vil vel dette være billigere enn nye bord hvert 3. år.

Får se litt på Tjæralin og Gjøko, evt. beis. Har beiset trappene opp med vanlig "veggbeis" og dette er blitt ganske bra. Selvfølgelig litt slitt, men ikke noe mer enn der jeg har oljet hvertfall. Med en lys farge vil kanskje det være et alternativ.

redningsmann
redningsmannInnlegg: 4
18.05.10 22:40

Jeg har brukt ulike oljer gjennom årene, men har kommet til at den desidert beste oljen er Gjøco terrassebeis. Denne gjør jobben skikkelig og når du følger rådene for påføring, trenger du ikke olje/beise på 3 år som "reklamen"lover! Har 120 kvm terrasse, så jeg vet hva jeg snakker om. Sørg for skikkelig rengjøring og opptørking før påføring og ta 2 og 2 bord i hele lengden av gangen.Dermed er du sikret et perfekt resultat! Lykke til! 

observatoriet
observatorietInnlegg: 672
18.05.10 23:31

Jeg har tidligere brukt Fluggers terrasseolje med farge, og har vært rimelig fornøyd. Siste gang  tror jeg  var 6 eller 7  år siden så nå var det veldig slitt og jeg feilkjøpte i år Flugger transparent beis. Gjorde en test og det  gikk relativt dårlig. Resutlatet ble ikke helt  pent, for  fargen ble ikke helt jevnt fordelt -  det ble  liksom prikker i overflaten. Gjorde derfor et eksperiment, tynnet litt med whitespirit, og med kinesisk treolje fra Biltema og det ser ut som det ble veldig bra. Kinesisk treolje sies å være verdens mest tyntflytende olje og beskytter mot råte og groe. Resultatet  ser veldig bra ut, ulempe eller fordel er at at vannet preller fullstendig av overflaten. Skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg over tid.. 

Codx
CodxInnlegg: 1
19.05.10 11:28

True that. Har brukt treolje royal ekstra og er strålende fornøyd. Den er noe dog noe pricy i forhold til de rimeligste variantene. Den kostet vel omtrent 500 kr for 2,5 liter for 2 år siden.

Lina_Snøsprett
Lina_SnøsprettInnlegg: 9
19.05.10 12:53

For meg er det ikke blitt noensomhelst tvil om hvilken olje jeg benytter, og det er terrasseolje fra MøreTyri på Nordmøre. Bedre olje kan vanskelig oppdrives i landet. Herved anbefalt på det sterkeste :)

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
19.05.10 13:14
redningsmann: Jeg har brukt ulike oljer gjennom årene, men har kommet til at den desidert beste oljen er Gjøco terrassebeis. Denne gjør jobben skikkelig og når du følger rådene for påføring, trenger du ikke olje/beise på 3 år som "reklamen"lover! Har 120 kvm terrasse, så jeg vet hva jeg snakker om. Sørg for skikkelig rengjøring og opptørking før påføring og ta 2 og 2 bord i hele lengden av gangen.Dermed er du sikret et perfekt resultat! Lykke til! 

Hva er prisen på Gjøco terrassebeis sånn ca? 

Er det mange farger å velge mellom?

Jeg skal ha til ca 40 kvadrat. Hvor mye trenger jeg tror du?

Lina_Snøsprett
19.05.10 13:55
Turbolady: Hva er prisen på Gjøco terrassebeis sånn ca?  Er det mange farger å velge mellom? Jeg skal ha til ca 40 kvadrat. Hvor mye trenger jeg tror du?

Hei, med MøreTyri terrasseolje beregner du ca 10 liter på 40 kvm, prisen for en 10-liter er ca 1100 kr inkl mva (frakt i tillegg), og det er flere farger å velge mellom. gå inn på moretyri.no og sjekk det ut. Det er et helt fantastisk produkt! Og på hjemmesidene får du kjempebra informasjon om hvordan du skal gjøre det :) Lykke til!

Lina_Snøsprett
19.05.10 14:00

jeg brukte oljen til møretyri på to av utestolene mine også - og det er en udiskutabel kvalitet. Forunderlig at ingen andre her har nevnt dette produktet, jeg trodde det var kjent over hele landet jeg? Vet jo at mange kjendiser også har brukt det iallefall :)

redningsmann
19.05.10 14:18

Hei!

Gjøco Herregård Terrassebeis i 3 ltr.spann koster ca.kr.249,- Den kan brekkes i de aller fleste farger, så her er det opp til deg hvilken farge du ønsker. Forbruk er 6-10 kvm./ liter. Den skal påføres i kun 1 strøk, men hvis det er sterkt slitt og sugende underlag, kan det være nødvendig med 2 strøk.Du kan "Google" på Gjøko Herregård Terrassebeis, så kan du lese mer om den der. Tror også at den faktisk vant Hytteliv's test av uteoljer av 10.mai 2010. Lykke til!!!

redningsmann
19.05.10 14:21

Hei!

Gjøco Herregård Terrassebeis i 3 ltr.spann koster ca.kr.249,- Den kan brekkes i de aller fleste farger, så her er det opp til deg hvilken farge du ønsker. Forbruk er 6-10 kvm./ liter. Den skal påføres i kun 1 strøk, men hvis det er sterkt slitt og sugende underlag, kan det være nødvendig med 2 strøk.Du kan "Google" på Gjøko Herregård Terrassebeis, så kan du lese mer om den der. Tror også at den faktisk vant Hytteliv's test av uteoljer av 10.mai 2010. Lykke til!!!

bjoro
19.05.10 16:15
Turbolady: Hva er prisen på Gjøco terrassebeis sånn ca? 

Du får den fra 250,- og oppover. Kommer litt an på kampanjer og div. Normalpris 350? for 3 liter.

bjoro
19.05.10 16:16
Lina_Snøsprett: jeg brukte oljen til møretyri på to av utestolene mine også - og det er en udiskutabel kvalitet. Forunderlig at ingen andre her har nevnt dette produktet, jeg trodde det var kjent over hele landet jeg? Vet jo at mange kjendiser også har brukt det iallefall :)

Litt tungvindt å anbefale fordi de mangler forhandlernett rundt i landet.

Lina_Snøsprett
19.05.10 16:23
bjoro: Litt tungvindt å anbefale fordi de mangler forhandlernett rundt i landet.

Men de sender jo over hele landet

bjoro
19.05.10 16:51
Lina_Snøsprett: Men de sender jo over hele landet

Vet

CV14200
20.05.10 01:05

Har sjekket litt rundt, og så at Gjøko sin vant en test og fikk terningkast 6 i et magasin nå nylig. Virker bra den, og skal holde i 3 år. Kostet 349,-for 3 liter. Prisen er ikke det viktigste, er viktigere at den holder slik at jeg ungår råte på terrassen.

Kan noen fortelle litt mer om kinesisk treolje? Kan det blandes inn i alle oljer for bedre resultat?

Lina_Snøsprett
20.05.10 01:46

sjekket du ut møretyri-oljen også? den var ikke med i testen så jeg. synes å huske at de pleide å tilsette kinesisk linolje. men er ikke helt sikker...

det er iallefall absolutt verdt å prøve, jeg har anbefalt det til alle mine venner som har trengt sånn olje, og ikke én av dem har gått tilbake til annen olje etter dét :) Men lykke til uansett :)

bjoro
20.05.10 11:30
CV14200: Kan noen fortelle litt mer om kinesisk treolje? Kan det blandes inn i alle oljer for bedre resultat?

Kinesisk treolje er en penetrerende olje. Dvs at den trenger dypt inn i treverket og hindrer uttørking og sprekking.

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
25.05.10 14:11
redningsmann: Jeg har brukt ulike oljer gjennom årene, men har kommet til at den desidert beste oljen er Gjøco terrassebeis. Denne gjør jobben skikkelig og når du følger rådene for påføring, trenger du ikke olje/beise på 3 år som "reklamen"lover! Har 120 kvm terrasse, så jeg vet hva jeg snakker om. Sørg for skikkelig rengjøring og opptørking før påføring og ta 2 og 2 bord i hele lengden av gangen.Dermed er du sikret et perfekt resultat! Lykke til! 

Takker for kjempegodt tips. Kjøpte Gjøco sin terassebeis og 3 liter holdt til en terasse på 16 kvadratmeter.

Det var en sannf fornøyelse å beise med den, den dekket godt (kun et strøk) og ble bare helt lekker. Er kjempefornøyd og skal bruke samme type på den andre terassen når jeg kommer så langt.

Anbefales på det varmeste :-)

bjoro
25.05.10 23:22
Lina_Snøsprett: sjekket du ut møretyri-oljen også? den var ikke med i testen så jeg. synes å huske at de pleide å tilsette kinesisk linolje. men er ikke helt sikker... det er iallefall absolutt verdt å prøve, jeg har anbefalt det til alle mine venner som har trengt sånn olje, og ikke én av dem har gått tilbake til annen olje etter dét :) Men lykke til uansett :)

Møretyri lager kvalitetsoljer med lys tjære (godt destilert uten sot) linolje og vegetabilsk terpentin. Høyt tørrstoffinnhold. Oljing av en terrasse kan ta en dag. Du påfører vått i vått inntil treet ikke trekker mere. Tørker av det som ikke trekker inn. Det bør heller ikke danne hinne med den, men med det høye tørrstoffinnholdet vil den nesten ikke flasse om det skulle bli hinne. Etter etpar år fukter du ei fille med Møretyri terrasseolj og drar over.......ferdig. Veldig langvarig og god behandling. Men som du må fortsette med pga tjæreinnholdet.

Har en sibirsk lerk kan du også bruke Møretyri, siden de bruker vegetabilsk terpentin. Du slipper sverte som Whitespiriten vil gi på lerk. (Kjemisk reaksjon)

Gode produkter i en høy prisklasse, og som har dårlig forhandlernett foreløpig.

Elindyrs
ElindyrsInnlegg: 5
07.05.14 09:33

Møretyri sin olje er best! De er sikkert ikke tatt med i teste fordi det er en mindre håndtverksbedrift. Du trenger ikke å olje hvert år med denne terasseoljen. Den flaske ikke som andre eks Gjøko, hvorfor den har fått pris skjønne jeg ikke? Dette er et ekte produkt som er av god kvalitet. De sender over hele landet, det er bare å ta en tlf dit. Se www.moretyri.no. Jeg kan garantere du blir fornøyd

Elindyrs
07.05.14 09:36

Henger meg på, Møretyri er den beste oljen og inneholde mer tørrstoff enn i de andre som finnes på markedet. Og trenger ikke å oljes hvert år. Se www.moretyri.no

Elindyrs
07.05.14 09:37

Enig!!! Det er den beste oljen jeg har prøvd. De sender over hele landet og det er bare å ta en tlf dit eller bestille gjennom nettet:)

Elindyrs
07.05.14 09:40

Ikke enig. Møretyri flasser ikke som Gjøko sin. Jeg er kjempefornøyd med Møretyri sin.  Se om du er like fornøyd neste år. Da kan du gå inn på www.moretyri.no

Elindyrs
07.05.14 09:42

Prøv Møretyri sin du, skal love deg du blir fornøyd:)

Zulugutt
ZuluguttInnlegg: 1
19.03.18 17:24

Er du fortsatt like fornøyd med terrasseolje til Møretyri, Elindyrs?

(Innlegget ble redigert 19.03.18 17:25)

fargerik
fargerikInnlegg: 54687
19.03.18 21:13

Det er lenge siden jeg drev og beiset terrasse, men det ble også et bra resultat med treolje fra Jotun. Husker sånn litt vagt at den var ganske dyr. Jotun Gylden Treolje. Men man må nok gå over hvert år.

(Innlegget ble redigert 19.03.18 21:14)

bjoro33
bjoro33Innlegg: 2115
22.03.18 14:40
fargerik: Det er lenge siden jeg drev og beiset terrasse, men det ble også et bra resultat med treolje fra Jotun. Husker sånn litt vagt at den var ganske dyr. Jotun Gylden Treolje. Men man må nok gå over hvert år.

Med de sommrene vi har hatt i det siste, så er det gammeldags olje som er best. Ikke så kritisk til fuktigheten i treverket som vannløselige saker er. Vann fortrenger ikke vann.

Jotun har brukbar olje, men det finnes mange med mer tørrstoff enn jotun sin.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester