Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varmekabler på kjøkken

NYTT TEMA
Go0ner
Go0nerInnlegg: 42166
17.11.10 08:56

Hei. Jeg holder på å pusse opp kjøkkenet, og skal legge fliser/sten på gulvet. Jeg vil ha varmekabler, slik det blir en liten lunk på gulvet. Men her kommer problemet:

Jeg har revet en vegg så det blir åpen løsning ut til stuen, der ligger det parkett som bygger ca 40 mm. Derfor trenger jeg å vite hvilke varmekabler som bygger minst, slik at jeg kan ha både varmekabler, støyp og fliser uten å få en snublekant. 

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
17.11.10 13:03

Dette var tema i en tråd for ikke så lenge siden, og det ble foreslått flere forskjellige lavtbyggende systemer. Men jeg finner ikke tilbake til tråden!

Det er i hvert fall fullt mulig å finne et system som bygger 40 mm. Kommer bare på et merke nå: ESWA. Men det er flere.

Prøv å google "gulvvarme" eller "lavtbyggende gulvvarme" så vil du få noen treff å velge mellom.

(Innlegget ble redigert 17.11.10 13:05)

roffe232
roffe232Innlegg: 10662
17.11.10 14:41

Dette avhenger også av underliggende konstruksjon og kanskje byggeår.

Hvis det er trebjelker i et gammelt hus, kan det hende du må forsterke gulvet med plater etc. før du legger depron+kabler+flytesparkel, pga vekten.

Hvis det er betonggulv, så slipper du lettere unna.

Med varmekabel så er jo disse lavtbyggende kablene ganske vanlig. De som legges under flytesparkel. De trenger vel ca 1-2 cm med flytesparkel oppå. Tror det kan være mindre hvis det avsluttes med fliser på toppen.

(Innlegget ble redigert 17.11.10 14:45)

Link-86
Link-86Innlegg: 9479
17.11.10 17:09

Jeg hadde samme problemet med et toalett rom med terskel osv. Fant en Nexans varmekabel hos elektroimportøren som var helt latterlig tynn. Jeg husker dessverre ikke navnet, men spør hos fagfolk de vet sikkert. 

Link-86
Link-86Innlegg: 9479
17.11.10 18:15

Tror jeg kom på hva den het. Millimatt eller noe i den duren. 

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 875
18.11.10 21:35

Varmefolie er noe du burde gå for da. eller matter. Er en stund sia jeg har brukt det nå.  Hør med et elektriker firma, de veit. Nexans har en type veit jeg.

(Innlegget ble redigert 18.11.10 21:35)

petterG
petterGInnlegg: 9702
19.11.10 02:10

Elflex er også et alternativ.

Go0ner
24.11.10 11:17

Takker for svar.

Men sitter litt med tanken om det er noe vits? Kjøkkenet er i andre etasje, så får jo automatisk litt varme fra underetasjen. 

eller er fliser såpass kalde at det skal være bra het under for at man kjenner det? 

passat06
passat06Innlegg: 1436
24.11.10 11:24
Go0ner: Men sitter litt med tanken om det er noe vits? Kjøkkenet er i andre etasje, så får jo automatisk litt varme fra underetasjen. 

eller er fliser såpass kalde at det skal være bra het under for at man kjenner det? 

Vil absolutt anbefale varme under flisene. Der vi bodde tidligere la vi flis på kjøkkenet, og fikk tips om at varme under var unødvendig siden kjøkkenet lå rett over badet. Dette hadde ikke blitt gjort en gang til, for å si det sånn...

Go0ner
24.11.10 14:45

Takk, var det jeg trengte å høre :)

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
28.11.10 20:40
passat06: Vil absolutt anbefale varme under flisene. Der vi bodde tidligere la vi flis på kjøkkenet, og fikk tips om at varme under var unødvendig siden kjøkkenet lå rett over badet. Dette hadde ikke blitt gjort en gang til, for å si det sånn...

Støtter oppunder den.

Har også flis på kjøkkenet, - uten varmekabler. Det hadde vært deilig med litt varme i dem. Hadde gladelig betalt for det.

Når det er sagt, så er det veldig allright med flis på kjøkkenet, sånn generellt sett.

Klikk for å gå tilbake til toppen