Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jordfeilbryteren går av og til i leiligheta?

NYTT TEMA
LCDdisplay
LCDdisplayInnlegg: 95
28.07.11 23:19

Jeg har problem med at jordfeilbryteren slår seg på av og til. Det er en automatversjon som flipper over. Det er i ei leilighet, og det skjer oftere når det er kaldt vær om vinteren. Det kjipeste er at fryseren kan tine.

Jeg lurer på om det bare kommer av at det er støy på strømnettet, da leilighetsbygget ikke er nytt, og at det har blitt pusset opp, og at kontaktene har blitt forandret og modernisert.

Eller er det noe feil.

Jeg klarte ikke å utløse jordfeilbryteren med å prøve å overbelaste ved å slå på komfyr, og alle lysene også videre.

Ofte er det kaffetrakteren som kan utløse jordfeilbryteren, så den er selvfølgelig utkobla hvis den ikke er i bruk. Har tenkt på å få en elektriker til å feilsøke, men kjekt hvis det er noen som vet hva det kan være.

rallysport
rallysportInnlegg: 3345
28.07.11 23:20
LCDdisplay: Har tenkt på å få en elektriker til å feilsøke, men kjekt hvis det er noen som vet hva det kan være.

Anbefaler å få en elektriker til å sjekke anlegg. Det kan være jordfeil hos deg eller feil i apparater osv. Det koster ikke all verden og er billigere enn det en har i frysern som tiner.. :-)

LCDdisplay
28.07.11 23:36

Det er vel en kurs inn til leiligheta iallefall. Er det noe fornuft i at strømvariasjoner og mye belastning på nettverket til naboene kan føre til problemer hos meg?

Når det er vinter, så har jeg tre-fire varmeovner selv som betyr mer strømforbruk, men det er ikke all verden egentlig.

Jeg har også spotlys med dimmere, og halogenpærer. Tenkte kanskje at dimmerne lager ujevn belastning og støy/forstyrrelse eller noe.

Men jeg må vel få tak i en elektriker etterhvert.

(Innlegget ble redigert 28.07.11 23:38)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11072
29.07.11 00:08
LCDdisplay: Ofte er det kaffetrakteren som kan utløse jordfeilbryteren

Altså ofte, men ikke alltid?

Hadde det vært alltid ville synderen vært trakteren.

Ellers har ikke jordfeilbryteren med strømforbruket å gjøre, dens jobb er å varsle om at noe strømførende har direkte eller inndirekte kontakt til gods (jord).

LCDdisplay
29.07.11 00:42

Det at problemet er uklart ikke så bra definert får meg til å tro at det kan være noe galt med selve jordfeil-bryteren..

petterG
petterGInnlegg: 9481
29.07.11 01:02

Her er et eksempel på hvor komplisert det kan være: Hos meg slo jordfeilbryteren seg ut med ujevne mellomrom. Etter mye om og men fant vi to små panelovner med feil på. Disse ovnene har termostatstyring, og når begge ovenene koblet inn utløste jordfeilbryteren. Én ovn innkoblet var ikke nok til å slå den ut...

At problemet er uklart er overhodet ingen grunn til å tvile på jordfeilbryteren...

fargerik
fargerikInnlegg: 50983
29.07.11 01:57
LCDdisplay: Jeg har problem med at jordfeilbryteren slår seg på av og til. Det er en automatversjon som flipper over. Det er i ei leilighet, og det skjer oftere når det er kaldt vær om vinteren. Det kjipeste er at fryseren kan tine.
Jeg lurer på om det bare kommer av at det er støy på strømnettet, da leilighetsbygget ikke er nytt, og at det har blitt pusset opp, og at kontaktene har blitt forandret og modernisert.
Eller er det noe feil.
Jeg klarte ikke å utløse jordfeilbryteren med å prøve å overbelaste ved å slå på komfyr, og alle lysene også videre.
Ofte er det kaffetrakteren som kan utløse jordfeilbryteren, så den er selvfølgelig utkobla hvis den ikke er i bruk. Har tenkt på å få en elektriker til å feilsøke, men kjekt hvis det er noen som vet hva det kan være.

Du kan jo velge det trygge, og bruke to tusen kroner på en el- sjekk. Først og fremst for sikkerhet, men du vil også kunne få rabatt på forsikringen hos forsikringsselskapet.

Jeg hadde elsjekk før forrige vinter, og det var en jordingsfeil, til tross for at anlegget er helt moderne. Den forrige eieren av huset hadde gjort noe mygel som lagde den feilen, og jordfeil er skumle greier.

Ta en elsjekk, og bruk et seriøst firma. Det er verd et par tusen kroner.

http://www.dinside.no/789997/faa-rabatt-paa-boligforsikringen

LCDdisplay
29.07.11 03:49

Det skjedde flest ganger når det var kaldt om vinteren, men bare på merkelige unntak nå (et par ganger). Men det var kaffetrakteren som ofte klarte å utløse det.

Tenker at det er kontaktene som ikke er logisk nok oppkobla, med ny kontakt etter enda en kontakt, og avstikkere. Merkelig at det kan være "strømlekkasje" fra apparater. Har skjønt at kaffetraktere egentlig er billig, og dermed ikke bestandig helt tipp topp.

Noe annet merkelig er at en nesten ny gulvstående radiatorovn med termostatinnstilling, har en klikkelyd som indikerer "på-temperaturen", når radiatoren er slått av, og vribryteren justeres.

Men slik jeg har skjønt, så er det er bare eldre slike ovner som er farlig.

(Innlegget ble redigert 29.07.11 03:50)

passat06
passat06Innlegg: 1240
29.07.11 08:56
LCDdisplay: Tenker at det er kontaktene som ikke er logisk nok oppkobla, med ny kontakt etter enda en kontakt, og avstikkere. Merkelig at det kan være "strømlekkasje" fra apparater. Har skjønt at kaffetraktere egentlig er billig, og dermed ikke bestandig helt tipp topp

Når jordfeilbryteren slår ut har det utelukkende med "strømlekkasje" å gjøre. Som nevnt i tråden kan det være flere apparater som har en litten "lekkasje" og når de står på samtidig blir jordfeilstrømmen stor nok til at bryteren slår ut.

Jeg vet ikke hva du mener med "logisk oppkobling" i kontaktene, men om det f.eks. var for mange kontakter på en kurs slik at den ble overbelastet ville sikringen slått ut, ikke jordfeilbryteren.

passat06
passat06Innlegg: 1240
29.07.11 08:57
LCDdisplay: Noe annet merkelig er at en nesten ny gulvstående radiatorovn med termostatinnstilling, har en klikkelyd som indikerer "på-temperaturen", når radiatoren er slått av, og vribryteren justeres.

Dette er ikke merkelig, en mekanisk termostat kobler inn og ut selv om radiatoren er slått av.

petterG
petterGInnlegg: 9481
29.07.11 10:58
LCDdisplay: Tenker at det er kontaktene som ikke er logisk nok oppkobla, med ny kontakt etter enda en kontakt, og avstikkere.

Skaff deg en elektriker. Ikke for å være stygg, men du viser med all tydelighet at du ikke skjønner flisa av hvordan en elektrisk installasjon fungerer.

LCDdisplay
29.07.11 17:20
passat06: Når jordfeilbryteren slår ut har det utelukkende med "strømlekkasje" å gjøre. Som nevnt i tråden kan det være flere apparater som har en litten "lekkasje" og når de står på samtidig blir jordfeilstrømmen stor nok til at bryteren slår ut.

Må apparatene være tilkoblet en jordet stikk-kontakt for at det blir slik "strømlekkasje"?

Inn til leiligheta er det jordfeil-bryter på 40A 30mA.

Inne i leiligheta er det jordfeil-bryter på 25A 30mA.

Det er den inne i leiligheta som utløses, men kan det allikevel komme utenifra?

Ble nyskjerrig på dette, og det blir vel elektriker etterhvert.

LCDdisplay
29.07.11 17:29

Jeg lurer også på om svigninger som ikke er 50 hertz kan utløse jordfeilbryteren.

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 874
01.08.11 02:04

Refererer du til en jordfeilbryter eller hovedsikringen?

I de fleste tilfeller så ender man med å finne jordfeilen i ett apparat. F.eks Kaffetrakter. Og siden det ikke er hele tiden så er det noe spesielt som er koblet til elleren spesiell instilling på et av apparatene som lager problemer. Du kan ringe en elektriker, men basert på hva du sier så vil jeg tro at han ikke kommer til å finne noe.

Svingninger har ikke noe med jordfeilbryteren å gjøre. En jordfeilbryter "overvåker" strømmen ifra sikringen og ut i anleget, hvis den ene fasens måling ikke stemmer med den andre så vil jordfeilbryteren slå ut. Så sant denne lekkasjestrømmen er lik eller høyere utløsesstrømmen til jordfeilbryteren.

Det virker egentlig som om det er hovedsikringen din som går, dette er ingen jordfeilbryter. Mest sannsynlig har du overbelastet hovedsikringen din.

(Innlegget ble redigert 01.08.11 02:12)

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
06.08.11 16:35
petterG: jordfeilbryteren

Du skrev:

"Her er et eksempel på hvor komplisert det kan være: Hos meg slo jordfeilbryteren seg ut med ujevne mellomrom. Etter mye om og men fant vi to små panelovner med feil på. Disse ovnene har termostatstyring, og når begge ovenene koblet inn utløste jordfeilbryteren. Én ovn innkoblet var ikke nok til å slå den ut...

At problemet er uklart er overhodet ingen grunn til å tvile på jordfeilbryteren..."

--------------------

Jeg kom for noen år siden hjem til huset, gikk inn og satte dagligvarene inn i kjøleskapet. Gikk så ut og banket ned en stolpe i hagen og da jeg kom inn så pep det i jordfeilvarsleren (det gjorde det ikke da jeg var inne med dagligvarene like før).

Da virker det jo egentlig som om jeg hadde banket stolpen ned i noe, men det skulle ikke være noen ledninger der. Sjekket så hvilken kurs det var jordfeil på og deretter kikket jeg nærmere på det som var på dene kursen og fant ut at ei lampe hadde en ledning som kom i kontakt med jord (feilmontering og slitasje) og det var sikkert skjedd sakte men sikkert, og fått nok kontakt idet jeg lukket inngangsdøra for å gå ut og banke ned stolpen (litt tilfeldigheter altså).

Feilen ble reparert og jeg kikket også etter at det ikke var samme feilen andre steder. Har også senere hatt everket her på kontroll og da var alt i orden.

I trådstarters tilfelleså er det vel sikkert en periodisk feil i kaffetrakteren sånn at det iblkant er jordfeil og iblant ikke vil jeg anta. Så det bør nok kjøpes ny kaffetrakter om det er ved bruk av den gamle at det blir feil på anlegget, og så bør man kaste den gamle.

Kan jo ogå være lurt å få sjeket elektrisk anlegget, men hvertfall kutte ut det som nok er feilen. Elektriske apparater med feil på kan jo være farlige å bruke.

Barnabas
BarnabasInnlegg: 50
06.08.11 16:43

En jordfeilbryter "piper" ikke. Det var nok en jordfeilvarsler. De varsler, men bryter ikke srømmen. De ble benyttet i en periode til det ble påbudt med jordfeilbrytere.

Dali80_2
Dali80_2Innlegg: 6007
06.08.11 17:38

Min erfaring er at jordfeilbrytere/varslere kan ha problemer med elektriske motorer (vekselstrøm). Kjøkkenmaskiner, tredemøller, varmepumper og lign.

Viss bryteren kobler ut gjør du følgende:

- slå av alle sikringer.

- la alle elektriske apperater være på. altså de som var på.

- Koble inn bryteren.

- Slå på sikringene en etter en.

- Viss jordfeilbryteren kobler ut, har du synderen. Iallefall hvilken kurs. Gjenta punktene til du finner ut hvilket apperat det er.

Eller ring en elektrikker.

LCDdisplay
07.08.11 19:28
DraxxuS: Det virker egentlig som om det er hovedsikringen din som går, dette er ingen jordfeilbryter. Mest sannsynlig har du overbelastet hovedsikringen din.

Neei, tror ikke det. Det er ikke hovedsikringen som går, den har aldri gått.

Men den jordfeilbryteren som går, og som er i sikrings-skapet er på 25 A og 0.030 A, mens jordfeilbryteren som er plassert ved hovedsikringen er på 40 A og 0.030 A. Den på 40 A har aldri gått.

stellazzio1980
stellazzio1980Innlegg: 715
23.08.11 22:25

hvor stor er den største sikringen i ditt skap?

25A er en spesiell størrellse på en sikring i en liten leilighet. hvis det da ikke bare er 3 stk av de.

i leiligheten min er hovedsikringen på 32A

jeg har ikke jordfeil automater på hver kurs så jeg har en felles jordfeilbryter på 40A.

derifra går det 5 eller 6 kurser til diverese. komfyr, bar, kjøkken og stue osv.....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg