Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Oppstartsgebyr" på elektriker

NYTT TEMA
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
24.08.11 08:43

For en liten tid tilbake røk dimmebryteren på kjøkkenet mitt. Ettersom dette ikke er noe man kan gjøre selv ble elektriker bestillt.

Dette er jo en enkel og kurant jobb som tar 10 minutter, jeg skal derfor innrømme at jeg ikke gjorde de store anstrengelene med å innhente diverse priser.

Jeg hadde forventet at en dimmebryter ville koste ca 1 000 kroner , samt minimumsfakturering på 1 times arbeid, på i mitt hode anslagsvis 700kr. Jeg regnet derfor med en pris på ca 2 000 kroner.

I etterkant får jeg servet en faktura på over 3 200 kroner.

Inkludert i denner er "oppstartsgebyr" på 600kroner i tillegg til fakturering for 1 times arbeid.  Dette har jeg aldri hørt om før på en håndverker. Er dette normal praksis, og vil det i det heletatt ha noe som helst for seg å klage på praksisen?

Pernillel
PernillelInnlegg: 4123
24.08.11 09:24

Ja, dessverre er ikke dette helt uvanlig. Vi skulle skifte en bitteliten del på badet og endte opp med en regning på over 3000,- for ca. 10 minutters arbeide, inkl. 2 timers minimumsfakturering og en kjøretid på "halve norge rundt" selv om firmaet bare lå 3 km. unna.

Vi klagde og fikk halvert regningen så det er jo et forsøk verdt. Neste gang, ring heller rundt og be om et tilbud eller bruk mittanbud.no eller en tilsvarende tjeneste. Mye å spare her.

Prisen
PrisenInnlegg: 10420
24.08.11 21:10
J Nissen: Er dette normal praksis

Overraskende ja, og derfor ikke uvanlig at et stortall av disse småjobbene gjøres svart.

J Nissen
24.08.11 22:20
Pernillel: Neste gang, ring heller rundt og be om et tilbud eller bruk mittanbud.no eller en tilsvarende tjeneste. Mye å spare her.

Hadde det vært en større jobb, så hadde jeg selvsagt gjort det.

Men i min dumme og troskyldige naivitet tenkte jeg at det på en slik jobb ikke var så enorme forskjeller, så jeg tok noen som hadde tid, sånn at jeg ikke ble sittende i mørket :)

Men der tok jeg tydeligvis feil..  Lekse lært :)

Pernillel
PernillelInnlegg: 4123
25.08.11 10:39
Glee: http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1670416/tittel/dyr-roerlegger/innlegg/32660976#post32660976

En annen utrolig irriterende greie, spesielt hos enkelte rørleggere, er at de ofte sender regning for alle deler av noe som de har kjøpt inn til stykkpris. Monterer de en kran, får du regning på krana og alle delene krana består av. Derfor pleier vi alltid å kjøpe inn det vi skal ha montert på forhånd (selvsagt bare godkjente ting). Noen rørleggerkjeder kan være litt kjipe på at de bare vil montere "sitt eget utstyr", men da er det bare å ringe til neste nummer på listen.

Da vi skulle ha rørlegger til å montere opp ny varmtvannsbereder fikk jeg faktisk kjeft av et par for å ha kjøpt berederen på forhånd og ikke via dem (selv om det var akkurat samme bereder). Men hvem bryr seg når vi sparte 5000,- på å gjøre det slik. :)

Glee
GleeInnlegg: 5226
25.08.11 12:09
Pernillel: Da vi skulle ha rørlegger til å montere opp ny varmtvannsbereder fikk jeg faktisk kjeft av et par for å ha kjøpt berederen på forhånd og ikke via dem (selv om det var akkurat samme bereder). Men hvem bryr seg når vi sparte 5000,- på å gjøre det slik. :)

Selvsagt fikk du kjeft, du hadde jo kostet dem 5000 i potensiell fortjeneste...

bengtig
bengtigInnlegg: 1506
25.08.11 16:27
J Nissen: I etterkant får jeg servet en faktura på over 3 200 kroner.

All fast installasjon skalutføres av elektriker. Hvordan gå rundt dette?

Svar: Trådløse brytere som du putter i stikkontaktene eller som er utenpåliggende. De finnes både med timere og dimmerfunksjon. Lettere og billigere for deg, hvor du kan gjøre all "installasjonen" selv.

PopMyHead
PopMyHeadInnlegg: 2210
25.08.11 18:25
J Nissen: Jeg hadde forventet at en dimmebryter ville koste ca 1 000 kroner , samt minimumsfakturering på 1 times arbeid, på i mitt hode anslagsvis 700kr. Jeg regnet derfor med en pris på ca 2 000 kroner.I etterkant får jeg servet en faktura på over 3 200 kroner. Inkludert i denner er "oppstartsgebyr" på 600kroner i tillegg til fakturering for 1 times arbeid. Dette har jeg aldri hørt om før på en håndverker. Er dette normal praksis, og vil det i det heletatt ha noe som helst for seg å klage på praksisen?

Når de tar slike priser,så er det kanskje ikke så rart at mange jeg kjenner gjør el-arbeider selv når det er småtterier som tilkobling av en lampe fks.

Men man skal vite hva man gjør før man utfører slikt selv.Kan man ikke selv,så har man altids kompiser,svigerfedre eller fettere som kan.Eller for den saks skyld kona,hvis hun er av typen handy..

Her kunne du spart 3200 kr på å ordne deg på egen hånd.Så får lov være lov,det er bare det at dersom man skal følge alle lover og forskrifter til punkt og prikke så blir det svært vanskelig økonomisk og rent praktisk.

Så enten får man "samle" opp fler småjobber før man ringer elektrikker,eller gjøre det selv.

Det går ikke an å betale over 3000 kr for å få skiftet en bryter.Svindel.

(Innlegget ble redigert 25.08.11 18:29)

keizersoze
keizersozeInnlegg: 8837
25.08.11 20:02
Prisen: Overraskende ja, og derfor ikke uvanlig at et stortall av disse småjobbene gjøres svart.

Ikke så overraskende egentlig.

Det virker nok rart der og da, men det er tid en må kjøre til og fra en jobb, tid en gjerne kunne brukt på andre større jobber. Evt hente deler.

Sånne små jobber genererer gir uansett ikke mye penger i kassen.

Men klart, 3000 på en time virker jo stivt da. Og om en kan så kombinerer en jo gjerne flere jobber, men det skal da komme selger tilgode;)

J Nissen
25.08.11 20:32
PopMyHead: Men man skal vite hva man gjør før man utfører slikt selv.Kan man ikke selv,så har man altids kompiser,svigerfedre eller fettere som kan.Eller for den saks skyld kona,hvis hun er av typen handy

Jeg er jo tenkisk kompetent til å gjøre det selv. Men akkuratt slike ting som kan slå tilbake på meg selv på et eller annet tidspunkt liker jeg å ha orden på.

Kjedelig om det skulle oppstå en brann der. Selv om den EGENTLIGE grunnen er produksjosnfeil på selve dimmeren.

Hadde det vært en løs ledning hadde jeg gjort det selv ;)

PopMyHead
PopMyHeadInnlegg: 2210
25.08.11 22:12
J Nissen: Jeg er jo tenkisk kompetent til å gjøre det selv. Men akkuratt slike ting som kan slå tilbake på meg selv på et eller annet tidspunkt liker jeg å ha orden på. Kjedelig om det skulle oppstå en brann der. Selv om den EGENTLIGE grunnen er produksjosnfeil på selve dimmeren.

Ja det hadde jo vært typisk.Men oddsen er liten da=)

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
26.08.11 04:51
J Nissen: I etterkant får jeg servet en faktura på over 3 200 kroner.

Ha ha, er heldig som har en bror som er elektriker. Mye å spare da :)

Men oppstartsgebyr? Kanskje alle skal begynne med det? Kassadama på Kiwi skal ha oppstartsgebyr for å møte på jobben.

Jeg kan skjønne det om det for eksempel var et gebyr hvis man hadde avtalt med elektriker og kunde ikke var hjemme da, men når man er hjemme, så må de vel få pokker meg nøye seg med den lønna de får, som allerede er et ran uten like.

Det skulle nødvendigvis bety at man kan sende en faktura i retur, du har jo tross alt møtt opp du også. Ikke minst burde man krevd gebyrer av håndverkere som ikke dukker opp til rett tid.

Alle hjem burde fått installert et håndverkertakstameter. Har snekker, rørlegger eller elektriker sagt at de skal være der klokka ni, så starter man takstameteret klokken ni og lar det gå til vedkommende faktisk dukker opp. Summen fra takstameteret blir trukket fra regningen fra håndverker.

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22067
29.08.11 13:59
Pernillel: En annen utrolig irriterende greie, spesielt hos enkelte rørleggere,

Det hender regningen kommer før jobben er gjort!

Da jeg skulle gjøre noen forundersøkelser før vi gravde opp plenen til kjæresten for å finne ut hva som feilte dreneringen, lovte et firma å kjøre kamera i røret for å se etter feil.
Regningen kom - men ikke ett ord om hva de hadde funnet.
Da jeg ringte var de ikke engang sikre på om jobben var gjort ennå!
Men regning hadde de sendt - og han som skulle ha kjørt kameraet var dratt på ferie.
Da jeg gikk til den kummen han måtte ha kjørt kameraet fra, var lokket overgrodd med jord, gras og mose....
Der hadde det nok ikke vært folk på år og dag.   

NewNudie
NewNudieInnlegg: 618
J Nissen
31.08.11 17:38
NewNudie: Om det er noen trøst kostet min elektrikker over 11.000,-
http://vgd.no/forbruker/hus-hage-og-oppussing/tema/1671916/tittel/pris-elektriker/innlegg/32752032/#post32752032

Jeg vil fortsatt hevde at du fikk mer for pengene :P:P

Det er litt som å kjøpe Lada til 100 000 eller Jaguar til 200 000 :P

NewNudie
NewNudieInnlegg: 618
31.08.11 17:46

Godt poeng :)

Uansett, dyrt som f....

susilu
susiluInnlegg: 37049
03.09.11 02:00

Polakker er nå greie å ha, da..

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
04.09.11 06:57
susilu: Polakker er nå greie å ha, da..

Helt til huset brenner ned og etterforskerne finner en feilkobling og du ikke kan vise til at ting er gjort av fagfolk. Da har du nok et problem.

Om man absolutt ikke skal bruke en norks elektriker så er det nok sikkert ofte tryggere å gjøre jobben selv (ulovlig) og sørge for at ting gjøres rett enn å leie inn en polakk som du har null peiling på elektrikerkvalifikasjonene til og som i tillegg kanskje har et språkproblem. Han sier sikkert "ikke noe problem" når du spør om han kan ordne det elektiriske og om han har alle papirer i orden for at han er elektriker.

Ikke at alle polakker er useriøse, men om an tar inn en omreisende polakk til slik viktig jobb så kan nok mye gå galt, og det er vel omtrent umulig å få orden på ansvarsforholdet i etertid om det skjer noe. Det blir litt som å hanke inn den første som passerer på gata og få ham til å ta seg av elektrikerarbeidet.

Og det blir jo ikke lovlig om ikke vedkommende (og senere du) kan dokumentre at den polske elektrikeren har alt i orden.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
04.09.11 07:12
J Nissen: faktura

Du skrev:

"Jeg hadde forventet at en dimmebryter ville koste ca 1 000 kroner , samt minimumsfakturering på 1 times arbeid, på i mitt hode anslagsvis 700kr. Jeg regnet derfor med en pris på ca 2 000 kroner.

I etterkant får jeg servet en faktura på over 3 200 kroner.

Inkludert i denner er "oppstartsgebyr" på 600kroner i tillegg til fakturering for 1 times arbeid.  Dette har jeg aldri hørt om før på en håndverker. Er dette normal praksis, og vil det i det heletatt ha noe som helst for seg å klage på praksisen?"

----------------

Jeg har hatt rørlegger her to ganger og andre gangen var prisen direkte useriøs.

Først trengte jeg vannmåler, sendte forespørsel til flere og beskrev jobben og plassen godt og bad om fastpris. Bestemte meg for en fra nærmeste by til 1500 kr. Den saken var grei og ting ble gjort til avtalt pris og alt ok.

Noe senere begynte det å dryppe og deretter renne fra kjøkkenkrana, så da måtte det byttes en del der. Jeg var ikke helt sikker på hvor feilen lå osv, men ringte til hansom hadde satt inn vannmålerne og spurte om han hadde noen oppdrag i nærheten av meg med det første (for å unngå dyrt kjøretillegg). Han skulel om få dager opp til nabolaget mitt på en jobb så da ville det bli minimalt med kjøring til meg, og han forsikret om at selve jobben kom til å bli billig (men uten at han kunne komm med noe beløp). Men jeg tenkte at da er det sikkert ok, så han fikk jobben.

Tida gikk og han dukket aldri opp og kunne heller ikek fortelle når han skulle komme (var ikke innen 2-3 dager sånn som han først snakket om). Det gikk ei uke og inne den tid så rant det mye vann gjennom vannkrana og det gikk med 3 kubikkmeter ekstra på den uka selv om jeg stengte hovedvannkrana både om natta og mens jeg var på jobb.

Ved purring på telefon så skulle han komme en bestemt dag og det gjorde han. Jeg oppdaget han innkjørselen og kikket på klokka, og 8 minutter senere så gikk han ut døra etter fullført jobb, altså ikek så veldig tidkrevende sak.

Delen kostet 400 kr (ok) og selve jobben er egentlig veldig enkel når man vet hvordan man gjør det (jeg har selv demontert en slik del på et kjøkken som skullevekk noe senere og gjorde det på få minutter). Husker ike helt prisen, men den var hvertfall drøy. det var satt opp ganske lang kjøring (selv o han fikk jobben fordi han skulle komme når han likevel var en km unna meg). Det var også veldig lang arbeidstid på jobben (noe avdette var nok bak rattet), så summen ble veldig høy.

Og selv da han gikk ut døra kunnehan ikke si hva det kom til å koste, bareatdet kom til å bli rimelig. Men regninga kom altså og var ikke rimelig. Den hadde også ganske kort frist.

Jeg ringte til ham, men fikk ikke kontakt. Så det var vel på mail jeg sa ifra hva jegsynes om regningen hans og sammenlignet med hva det burde stått på den (ganske store forskjeller) i forma v kjøring og arbeid. Jeg skrev også at jeg kom til å betale det beløpet som samsvarte med den vrkelige arbeidstiden og kjøretiden og bad ham si ifra dersom han var uenig.

regningen ble betalt i nettbanken med mitt korrigerte beløp, og jeg hlørte aldri noe mer fra ham, så da ser det ut tilat han bare prøvde seg med en høy regning (går det så går det), men ikke kunne forsvare tallene han hadde satt inn der.

susilu
susiluInnlegg: 37049
04.09.11 12:32
SUV_4WD: og etterforskerne finner en feilkobling og du ikke kan vise til at ting er gjort av fagfolk.

Men hvis du kjøper/arver et hus, vet du jo ikke hvem som har gjort hva?

Og det hjelper jo ikke at du vet navnet på forrige eier eller en elektriker, hvis feilkoblingen er et faktum?

Det er mye slurv hos fagfolk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg