Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boligalarm fra Clas Ohlson

NYTT TEMA
El_Dux
El_DuxInnlegg: 3935
09.09.11 14:05

Er det noen her som har installert eget, privat alarmanlegg f eks fra Clas Ohlson? Hvilke erfaringer har dere eventuelt med dette i motsetning til å betale et månedsbeløp til et vaktselskap?

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7809
09.09.11 18:31

Nå har jeg to separate Clas Ohlson-anlegg i tillegg til vaktselskaptilknytning og flere videokameraer inne og ute med liveoverføring via bredbånd. Paranoid? Nei da, bare realist. :)

Fordeler med privat anlegg: Ingen månedlige utgifter. Kople til flere utløsere og sirener etter hvert. Monter trådløs sirene på loft, i bod, i kjeller. Innbruddspakket vil da få helt panikk. Du blir straks oppringt av sentralenheten ved mulig innbrudd, deretter kan du ringe politiet og/eller skynde deg hjem i stedet for å vente på en telefon fra vaktselskapet som så eventuelt sender totalt udugelig tyttebærpoliti hjem til deg.

Ulemper: Ikke mulig å tilknyttes brannvesen. Ikke rabatt på boligforsikring.

(Innlegget ble redigert 09.09.11 18:35)

El_Dux
09.09.11 19:29
3itmarck: Fordeler med privat anlegg: Ingen månedlige utgifter. Kople til flere utløsere og sirener etter hvert. Monter trådløs sirene på loft, i bod, i kjeller. Innbruddspakket vil da få helt panikk. Du blir straks oppringt av sentralenheten ved mulig innbrudd, deretter kan du ringe politiet og/eller skynde deg hjem i stedet for å vente på en telefon fra vaktselskapet som så eventuelt sender totalt udugelig tyttebærpoliti hjem til deg.
Ulemper: Ikke mulig å tilknyttes brannvesen. Ikke rabatt på boligforsikring.

Hvilket anlegg har du? Fra CO?

Hva er egentlig forskjellen på alarmsentral som er koblet mot fasttelefoni vs gsm trådløs som er koblet mot mobilnett? Plusser og minuser på begge?

3itmarck
09.09.11 20:00

Jeg er ikke hjemme i dag, så modellnavn får jeg ikke sjekket, men begge settene ble kjøpt hos Clas Ohlson. Det tryggeste er jo GSM. Da er det ikke til mye hjelp for tyven å kutte telefonkabelen før innbruddet. Ulempen er at du må ha ekstra SIM-kort til å putte i alarmenheten.

El_Dux
09.09.11 21:19
3itmarck: begge settene ble kjøpt hos Clas Ohlson.

Vil det si at du kun kan legge inn mobilnr som forhåndsvalg på gsm-versjonen? Er ikke helt inne i de greiene der.

Fornøyd med alarmsettet? Hvor lenge har du hatt dem?

Vurderer sterkt å si opp avtalen med Sector. Men det koster vel skjorta...

(Innlegget ble redigert 09.09.11 21:22)

3itmarck
09.09.11 22:14

Jeg mener det er kun mobilnr på GSM-utgaven.

Joda, det virker forseggjort. Utbyggingsmuligheter er bra, sirenen høres godt, systemet er stabilt. Du slår av og på med fjernkontroll som kan henges på nøkkelknippet. Har vel hatt det cirka ett år.

Ring og hør med Sector, da. Uansett lønner det seg vel på sikt. :)

script92
script92Innlegg: 1159
10.09.11 14:51
3itmarck: Fordeler med privat anlegg: Ingen månedlige utgifter. Kople til flere utløsere og sirener etter hvert. Monter trådløs sirene på loft, i bod, i kjeller. Innbruddspakket vil da få helt panikk. Du blir straks oppringt av sentralenheten ved mulig innbrudd, deretter kan du ringe politiet og/eller skynde deg hjem i stedet for å vente på en telefon fra vaktselskapet som så eventuelt sender totalt udugelig tyttebærpoliti hjem til deg.

Hvor panikk tyvene faktisk får kan man jo ikke si noe om. Mulig de 'uprofosjonelle' velger å forlate stedet, men de som har litt peiling så er det ikke noe problem å skru av den alarmen når den ikke er koblet opp til en vaktsentral som sender folk.

Om sentralen inne i huset ditt ikke sender ut noe signaler til vaktselskap eller gir noe kommunikasjon fra seg, så hjelper det ikke mye at det står å uler. Har litt erfaring angående det å sette opp private innbruddsanlegg og det tar ikke lang tid for å fjerne både primær og sekundær strømtilførsel. (eventuelt kutte ledning til sirenene.)

Om du bor i en by eller et nabolag med mange personer så kan du jo være heldig at naboen hører alarmen og velger å varsle, men på landsbygda er dette egentlig kun falsk trygghet.

(Innlegget ble redigert 10.09.11 14:52)

3itmarck
10.09.11 16:10
script92: Om sentralen inne i huset ditt ikke sender ut noe signaler til vaktselskap eller gir noe kommunikasjon fra seg, så hjelper det ikke mye at det står å uler. Har litt erfaring angående det å sette opp private innbruddsanlegg og det tar ikke lang tid for å fjerne både primær og sekundær strømtilførsel. (eventuelt kutte ledning til sirenene.)

Les innlegget skikkelig og bruk fantasien.

Hovedenheten plasserer man hvor man vil. Den kan skjules godt. Alarmen er uansett fjernstyrt. En trådløs sirene plasseres et helt annet sted. Sirenen i hovedenheten kan dektiveres, slik at det blir vanskelig å lokalisere den. Benytt gjerne flere enn én sirene. Hvis innbruddstyven(e) må lete etter sirener og hovedenhet er det bare bra. La det oppholde dem. I det øyeblikk innbruddet skjer oppringes ett eller flere telefonnumre med beskjed om utløst alarm. Da kan en eller flere personer kontakte politi, naboer eller selv spurte til huset. Jeg vil si at det er minst like trygt som å stole på at en eller to fremmede spirer uten autoritær tyngde fra et vaktselskap skal komme til stedet i tide og forhindre, stoppe eller overmanne innbruddstyver.

GSM-meldingen(e) er sendt selv om tyvene skulle kutte strømtilførselen. Det får de ikke reversert. Og skulle de kutte alarmen og/eller likevel stjele med seg noe, så gjør de også det selv om en pjokk har solgt alarm tilknyttet et-eller-annet firma på døra.

Fordelen i begge tilfeller er at alarmen vil gi en psykologisk "stuka-effekt". Hvilket stresser tyven. Er derimot tyven profesjonell eller ruset holder så klart vedkommende hodet kaldt, men desto viktigere er det at politiet får beskjed aller først. Ikke to magre klyser i en Caddy TDI.

Du skriver at du har erfaring med dette. Ja, du.. det har jeg også. Har selv  jobbet i Securitas med både det ene og det andre. Jeg har også solgt overvåkingsutstyr inntil nylig. Ditt forsøk på å skremme trådstarter vitner imidlertid om at du føler en nesten mistenkelig forpliktelse og stolthet til jobben. La nå folk selv ta kontroll over sin og sine eiendelers sikkerhet dersom de ønsker det. Samme om det er økonomisk motivert eller av andre årsaker. Vaktselskapene går nok ikke konk av den grunn. ;)

Trådstarter spør om fordeler og ulemper. Dersom du vil bidra med noe konkret utover det jeg skriver, så gjør gjerne det. Du kommer ikke med ulemper, men til dels irrelevant skremselspropaganda som ikke endrer noe i forhold til hva jeg skriver, eller tilfører noe smart og faktabasert utover det.

(Innlegget ble redigert 10.09.11 16:13)

script92
script92Innlegg: 1159
10.09.11 22:50
3itmarck: Les innlegget skikkelig og bruk fantasien. Hovedenheten plasserer man hvor man vil. Den kan skjules godt. Alarmen er uansett fjernstyrt. En trådløs sirene plasseres et helt annet sted. Sirenen i hovedenheten kan dektiveres, slik at det blir vanskelig å lokalisere den. Benytt gjerne flere enn én sirene. Hvis innbruddstyven(e) må lete etter sirener og hovedenhet er det bare bra. La det oppholde dem. I det øyeblikk innbruddet skjer oppringes ett eller flere telefonnumre med beskjed om utløst alarm. Da kan en eller flere personer kontakte politi, naboer eller selv spurte til huset. Jeg vil si at det er minst like trygt som å stole på at en eller to fremmede spirer uten autoritær tyngde fra et vaktselskap skal komme til stedet i tide og forhindre, stoppe eller overmanne innbruddstyver. GSM-meldingen(e) er sendt selv om tyvene skulle kutte strømtilførselen. Det får de ikke reversert. Og skulle de kutte alarmen og/eller likevel stjele med seg noe, så gjør de også det selv om en pjokk har solgt alarm tilknyttet et-eller-annet firma på døra. Fordelen i begge tilfeller er at alarmen vil gi en psykologisk "stuka-effekt". Hvilket stresser tyven. Er derimot tyven profesjonell eller ruset holder så klart vedkommende hodet kaldt, men desto viktigere er det at politiet får beskjed aller først. Ikke to magre klyser i en Caddy TDI. Du skriver at du har erfaring med dette. Ja, du.. det har jeg også. Har selv jobbet i Securitas med både det ene og det andre. Jeg har også solgt overvåkingsutstyr inntil nylig. Ditt forsøk på å skremme trådstarter vitner imidlertid om at du føler en nesten mistenkelig forpliktelse og stolthet til jobben. La nå folk selv ta kontroll over sin og sine eiendelers sikkerhet dersom de ønsker det. Samme om det er økonomisk motivert eller av andre årsaker. Vaktselskapene går nok ikke konk av den grunn. ;) Trådstarter spør om fordeler og ulemper. Dersom du vil bidra med noe konkret utover det jeg skriver, så gjør gjerne det. Du kommer ikke med ulemper, men til dels irrelevant skremselspropaganda som ikke endrer noe i forhold til hva jeg skriver, eller tilfører noe smart og faktabasert utover det.

Jeg snakker forøverig om alarm som ikke blir vidrekoblet til mobil (gsm), eller som gir informasjon til eieren at her er fare på ferde. Jeg vet ikke hvordan alarm de selger fra clas ohlson så det skal jeg ikke diskutere, men når det er sånn at man setter opp alarmen selv så er det ofte ting blir koblet lett synlig, som burde vært mere gjemt.

Ja, det er smart å plassere sirenene i områder det er vansklig å komme til, og gjerne flere enn én. Men som sagt så er det ikke sikkert alle som setter opp egen alarm er klar over dette og tyvene vil ikke ha problemer med å deaktivere alarmen.

Grunnen til at jeg "skremte" trådstarter var hovedsaklig for å gi han en realistisk oppfattning av det hele. Forklaringen din hørtes ut som alt var rosenrødt og man kunne leve lykkelig alle sine dager, bare man kjøpte en alarm.

For å komme med noe konkret: Alarm er uansett en liten sikkerhet, den vil alltids klare å skremme noen. Om jeg skulle ha kjøpt alarm og koblet opp så tror jeg at en med GSM sender kan være et smart kjøp. Koble sensorer rundt selve sentralen. Husk å ikke sette bevegelsesensorene mot vindu (kan være dyr utenfor, varmeovn som gir varmeutslag osv), de skal innover i rommet. Kan være smart å koble alarm på vinduer, som går av når glasset knuser. Ikke bruk fabrikkinstillinger på koder som følger med, bytt disse snarest!

Jeg ville ikke ha kjøpt alarm hos vaktselvskap eller lignende. Prisene de tar for å 'beskytte' huset ditt minner mistenkelig på ran.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg