Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Male på linoleum

NYTT TEMA
kjell75
kjell75Innlegg: 4217
29.10.11 17:57

Vi har et bad som vi har pusset opp lett, dvs skrudd opp nye våtromsplater og nytt interiør.

Det er et gammelt kjedelig grått linoleumsgulv.

Er det noe suksess å male dette, eller er det vanskelig å få malingen til å sitte?

Håper noen har erfaring og tips.

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
29.10.11 18:34

Litt skeptisk til gulv, kan sprekke opp og flasse. Ville evt. kjøpt ny linoleum og limt oppå den du har.

cybro
cybroInnlegg: 9445
29.10.11 22:59

Vil ikkje anbefale dette, på sikt vil det malingen sprekke.

Anbefaler deg å ta opp gulvet, avrette det og legge fliser :)

ulefos
ulefosInnlegg: 115540
29.10.11 23:02

jeg ville blitt overrasket om du har linoleumsgulv på badet, linoleum tåler ikke mye vann, du har nok vinyl

en malerforretning vil gi deg svar på dette, men gå for all del i en malerforretning der personalet har produktkunnskap Fargerike har jeg god erfaring med 

bjoro
bjoroInnlegg: 28315
30.10.11 09:39
kjell75: Vi har et bad som vi har pusset opp lett, dvs skrudd opp nye våtromsplater og nytt interiør.
Det er et gammelt kjedelig grått linoleumsgulv.
Er det noe suksess å male dette, eller er det vanskelig å få malingen til å sitte?
Håper noen har erfaring og tips

Det går utmerket bra å male. Det varer ikke evig, men på den annen side er det enkelt å gjøre på nytt når malingen slites.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Ulefos, du har sansynligvis vinylbelegg. Ikke linoleun.

Start med å vaske gulver med en kraftig salmiakkoppløsning. Deretter drar du over gulvet med et grovt slipepapir for å lage heft til malingen.

Et strøk med grunning. La dette tørke et døgn (i praksis setter du bare av en flekk i et hjørne som et prøvefelt) Forsøk med neglene å skrape det vekk. Løsner malingen så funker det ikke. Sitter den fast, så funker det. Mal to til tre strøk med gulvmaling. Personlig har jeg brukt (med best resultat) oljebasert grunning, og oljebasert gulvmaling. Ved normalt bruk vil golvet holde seg pent tre- fire år. Mest kritisk er det selvfølgelig til riping når man flytter vaskemaskiner ol. Men får du skader er badegulv somregel små og raske å rulle over.

Lykke til 

kjell75
kjell75Innlegg: 4217
30.10.11 23:15

Da er det nok vinyl ;)

Gummi-belegg fra ca 50-tallet.

Må jeg bruke oljebasert maling? Badet befinner seg i samme etg som barnerommet. Tenker på avgasser.

Zarco
ZarcoInnlegg: 1
12.10.19 07:34

Selvsagt går det an ¨male viny, jeg skal gjøre det på kjøkkenet mitt. Men hvilken type maling egner seg? Epoxy gulvmaling?

fargerik
fargerikInnlegg: 64031
12.10.19 09:00
Zarco: Selvsagt går det an ¨male viny, jeg skal gjøre det på kjøkkenet mitt. Men hvilken type maling egner seg? Epoxy gulvmaling?

Usikker på det. Jeg malte et tregulv med epoxy tokomponentmaling for maaaaange år siden, men det viste seg at den var så knallhard at den sprakk på grunn av at tregulvet var mykt. Mistet vi noe på gulvet, sprakk det opp en rose hvor malingen kunne plukkes av.

Og på kjøkkenet kan du jo risikere å miste f. eks en kjele i gulvet...

Hadde du hatt betonggulv, ville epoxy vært glimrende.

(Innlegget ble redigert 12.10.19 09:02)

Dark-Horse
Dark-HorseInnlegg: 1196
15.10.19 11:59

Jeg foreslår elastifisert polyuretan maling med tilhørende grunning/primer. For eksempel fra SIKA.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5366
28.10.19 23:41
kjell75: Må jeg bruke oljebasert maling? Badet befinner seg i samme etg som barnerommet. Tenker på avgasser.

Litt lufting så gjør ikke det noen skade når det er tørket.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 4111
29.10.19 12:45
Herinacius: Litt lufting så gjør ikke det noen skade når det er tørket.

Det er 8 år siden han malte, så det er vel tørket greit nå..

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5366
29.10.19 13:14

burde sjekket det :)

Europe
EuropeInnlegg: 47
31.10.19 19:14

Feilpost 

(Innlegget ble redigert 31.10.19 19:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg