Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bred dørterskel, gammelt mot nytt...

NYTT TEMA
magic18
magic18Innlegg: 2579
19.12.11 23:04

Har bygget ut huset i bredden, altså på langveggen, og det som engang var en utgangsdør har nå blitt en dør i mellom gammel yttervegg i knubb og ny gang. Har satt inn en innerdør, men etter oppretting av gammel yttervegg har avstanden fra dørterskelen blitt 26 - 27,5 cm.

Har etter mye om og men bestemt meg for å glemme Eik, og det blir hobbyplate i furu som terksel.

Så kommer spørsmålet: hva er best å behandle denne med slik at den blir mørk og holdbar mot slitasje?

bjoro
bjoroInnlegg: 28315
19.12.11 23:14
magic18: Så kommer spørsmålet: hva er best å behandle denne med slik at den blir mørk og holdbar mot slitasje?

Det er mange alternativer. Personlig ville jeg valgt Osmo dekorvoks med en mørk farge. Ett eller to strøk. Og så lagt på to strøk med Osmo hardvoks. Da får du en flate som blir slitesterk, men samtidig enkel å reparere når du får skade.

Osmo kan du reparere skaden uten å måtte reparere hele platen.

http://www.osmo.de/opencms/no/index.html

Dersom du bruker lakk (på toppen av en beis) må du slipe ned all lakk ved en reperasjon. Og på en slik dørstokk får du ekstrem slitasje og muligheter for hakk og skader. Lakk varer år etter år og er veldig slitesterkt, men med dette negative om du må reparere. Osmo må vedlikeholdes oftere. Men da bare med ei fille med hardvoks, like slitesterkt.

magic18
magic18Innlegg: 2579
20.12.11 20:31

Takk for tipset! Er dette en transparrent voks som bare gjør underlaget mørkere?

Tar meg nok en tur til en farvehandel i morra. Furuen er på plass, og det ser ikke bra ut mot eikeparketten :)

bjoro
20.12.11 21:37
magic18: Takk for tipset! Er dette en transparrent voks

Ja, voksen er transparent. Du påfører med pensel, lar det stå og trekke inn ti-femten minutter før du tørker det av med ei fille. Dersom du vil ha det mørkere, legger du på et strøk til. Vent så en dag før du påfører hardvoks (samme framgangsmåte)

Fillene er selvantennelige, så de brenner du opp i ovnen.

sjekk med Osmo hvem i din nærhet som har, for det er ikke det vanligste produktet. Men det enkleste og det beste (i mine øyne)

For deg holder det med små prøvebokser, de aller minste, for den er ekstremt drøy.

keizersoze
keizersozeInnlegg: 14464
20.12.11 23:39

Hvorfor ikke eik? Jeg bare lurer.

ulefos
ulefosInnlegg: 117808
22.12.11 00:29
bjoro: Personlig ville jeg valgt Osmo dekorvoks med en mørk farge.

dette kan også brukes på eik vil jeg anta?

bjoro
22.12.11 09:20
ulefos: dette kan også brukes på eik vil jeg anta?

Fungerer like bra på eik. Men eik trekker til seg litt mindre farge.

ulefos
ulefosInnlegg: 117808
22.12.11 11:22

jeg har to ytterdører og to stygge terskler, det får bli ett prosjekt å fikse opp dette til våren

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg