Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det bygges stadig mer

NYTT TEMA
Fangoria
FangoriaInnlegg: 6231
10.01.12 22:11

Like hus i norge, det er som med hurtigmat, enkelt og greit.

http://www.budstikka.no/økonomi-bolig/se-hvor-raskt-dette-huset-blir-bygget-1.6701036 

Mao så bygges det ikke hus med sjel lengre, alt skal være likt. billig løsning som selges altfor dyrt. Og særlig stormsikre er det heller ikke.

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22134
18.01.12 23:04
Fangoria: Mao så bygges det ikke hus med sjel lengre, alt skal være likt. billig løsning som selges altfor dyrt. Og særlig stormsikre er det heller ikke.

Husker du visa "Little boxes on the hillside..."?
Yessir, skal folk bygge uten å ruinere seg, ender de gjerne opp med et "pennal". Og jeg har fått satt opp to av dem, men nå bor jeg i et fra sent 50-tall. Når jeg ser bort fra at det har fire plan - kjeller og kvist medregnet, er jeg happy med det så lenge jeg har gode bein...

Jeg har sett mer enn nok stormskader på hus, og det ser ut til at moderne hus holder greit helt til de først får en liten skade. Da skjer det plutselig voldsomme ting, fordi styrken i hele konstruksjonen er helt avhengig av at den beholder integriteten. Når vinden kommer inn - goodbye tak!

En gammel kåk som min er bygget etter prinsippet "grove materialer og en million laaange spiker". Takåsene er 2,5 x 10 tommer, de minste spikerslagene i innvendige skillevegger er 4 x 4 tommer.
Selv om en slik konstruksjon får en skade og vinden kommer inn, skal det litt til for å slite den fra hverandre.
Det huset ble fraflyttet før det var ferdig. Så ble første etasje periodisk bebodd, før det sto tomt i sytten år. Uten vinduer i kjeller og kvist,(slått ut av vandaler), en del skillevegger manglet og det var verken golv eller innervegger i annen etasje. Ikke mellomloft mellon annen etasje og kvist heller, så det manglet en del indre avstivning. Og det ligger på et av de mest værharde stedene i kommunen.
No problema!
Men en grassat restaureringsjobb har det vært....

PS: Har noen et godt tips om rimelige garasjer?

(Innlegget ble redigert 18.01.12 23:06)

sw911
sw911Innlegg: 33
19.01.12 12:34
Fangoria: Mao så bygges det ikke hus med sjel lengre, alt skal være likt. billig løsning som selges altfor dyrt. Og særlig stormsikre er det heller ikke.

Nå er det vel eiendom som i hovedsak regulerer pris, hvertfall i byene. Tomter utgjør så stor del av totalkost at boliger må bygges rimelig for at folk flest skal få råd til dem. Da blir ofte løsningen rimeligere hus, og gjerne gjenbruk.

Etter siste tids stormer bør kanskje sikring for storm vurderes i enkelte områder i tiden fremover. Men slik sikring og hus med sjel er fordyrende og bunner jo ut i hva kjøper er villig til å betale.

Du får nok ett flott og solid hus om du har tjukk lommebok:)

Goblin_9
19.01.12 21:12
sw911: og gjerne gjenbruk.

Med gjenbruk går jeg ut fra at du mener restaurering av eldre hus? Tro meg - det er ikke alle gangene det blir billigere....

Men det kommer an på hvor høyt man legger lista, hvor radikalt man vil gå til verks, og mest av alt hvor mye man kan gjøre selv. Det dyreste og dummeste man finner på, er å prøve å gjøre om et gammelt hus til det blir "moderne" - da kan man bli stående med et misfoster uten den "sjelen" man er ute etter.

Men du kan gjøre ting mer etter eget hode enn ved nybygging, der alle krav til nybygg henger over deg som et vått ullteppe.
Og du kan ta det over tid - særlig ved egeninnsats er det en fordel. Det gir deg også tid til å se hva slags løsninger du VIRKELIG vil ha, slik at du ender med noe du trives med.

sw911
sw911Innlegg: 33
23.01.12 09:53
Goblin_9: Med gjenbruk går jeg ut fra at du mener restaurering av eldre hus?

Fangoria skriver 'alt skal være likt'. Så med gjenbruk tenkte jeg på gjenbruk av allerede tegnet hus:)

Goblin_9
23.01.12 11:06
sw911: Fangoria skriver 'alt skal være likt'. Så med gjenbruk tenkte jeg på gjenbruk av allerede tegnet hus:)

OK!
"Typehus" er jo så velkjent at jeg burde skjønt meningen....
Og f eks Block Watne - som har bygget to hus for meg - bygger jo på et modulsystem som gjør de fleste hus av samme grunnmodell så lite forskjellige at forskjellen blir usynlig.
I verste fall blir resultatet et boligfelt som ligner en militærleir...

(Innlegget ble redigert 23.01.12 11:06)

Fangoria
26.01.12 21:28
sw911: Du får nok ett flott og solid hus om du har tjukk lommebok:)

Hva koster det å bygge et vanlig hus i dag da?

3 mill?

Men gjør du mye selv så sparer du vel ganske mye. 

Fangoria
26.01.12 21:35
Goblin_9: Og f eks Block Watne - som har bygget to hus for meg - bygger jo på et modulsystem som gjør de fleste hus av samme grunnmodell så lite forskjellige at forskjellen blir usynlig.

Dette var litt fint http://www.blockwatne.no/Eneboliger/Eidsvoll og ikke minst et hus du ikke ser overalt, de andre husene fra Block Watne er jo hus du ser overalt.

Goblin_9
26.01.12 22:15
Fangoria: Dette var litt fint

Jada - det finnes fancy hus i alle kataloger. Men de koster deretter, og så fort det er mer enn nødtørftig blir det å privatfinansiere.

Goblin_9
26.01.12 22:27
Fangoria: Hva koster det å bygge et vanlig hus i dag da?
3 mill?
Men gjør du mye selv så sparer du vel ganske mye.

Jeg vet snart ikke hva et "vanlig" hus er...
Jeg tror ikke man får lov til å gjøre så stor egeninnsats som før, på grunn av alle de godkjenningskravene til både produktet og arbeidskompetansen som er kommet.

Da jeg begynte å restaurere det gamle huset jeg kjøpte, gjorde jeg rørleggerjobb, det meste av jobben med snekring, isolering og avløp selv, sammen med en kompis. Til og med badet bygde vi fra scratch.
Det ville jo vært anatema om jeg bygde nytt hus i dag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg