Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor bør vi bo, Asker eller Drammen?

NYTT TEMA
achipmunk
achipmunkInnlegg: 8
15.03.12 16:15

Hvor bør vi bo, Asker eller Drammen?

Hello!
Vi er et par på rundt 40 med et lite barn(8), som skal flytte fra Trondheim til Oslo til sommeren. Vi ønsker å kjøpe leilighet mindre enn 3 millioner (bedre med 3 soverom).  Mitt kontor er nær Lysaker, så vil jeg ta tog hver dag. Kone mi er ferdig ingeniør studie og søker en jobb.

Det vi vektlegger er at det skal være et trygt og barnevennlig strøk. Vi ønsker å bo litt "landlig", slik at det er mulighet for en hage og gode turmuligheter i naturen. Samtidig bør det ikke være for langt fra sentrum, en halvtimes reising med t-bane ville for eksempel være ok.

Vi tenker om Drammen og Asker, begge byene er like. Siden vi ikke har noen som helst erfaring med Oslo, er vi spent på om noen kan gi oss et tips om hvilken byen det er godt å bo?

Var dette for mange krav? ;) Spent på om noen kan gi oss et par tips.
På forhånd takk!
Hilsen oss tre.

(Innlegget ble redigert 15.03.12 16:17)

Danserud
DanserudInnlegg: 2238
15.03.12 16:39

Asker>Drammen

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6409
15.03.12 18:36
achipmunk: Hvor bør vi bo, Asker eller Drammen?Hello!Vi er et par på rundt 40 med et lite barn(8), som skal flytte fra Trondheim til Oslo til sommeren. Vi ønsker å kjøpe leilighet mindre enn 3 millioner (bedre med 3 soverom). Mitt kontor er nær Lysaker, så vil jeg ta tog hver dag. Kone mi er ferdig ingeniør studie og søker en jobb.Det vi vektlegger er at det skal være et trygt og barnevennlig strøk. Vi ønsker å bo litt "landlig", slik at det er mulighet for en hage og gode turmuligheter i naturen. Samtidig bør det ikke være for langt fra sentrum, en halvtimes reising med t-bane ville for eksempel være ok.Vi tenker om Drammen og Asker, begge byene er like. Siden vi ikke har noen som helst erfaring med Oslo, er vi spent på om noen kan gi oss et tips om hvilken byen det er godt å bo?Var dette for mange krav? ;) Spent på om noen kan gi oss et par tips.På forhånd takk!Hilsen oss tre.

Acidpunk

Avhenger vel litt av om hvor hvor bra inntekt du har, om du kan leie, eller kjøpe.. Asker/Bærum er ikke akkurat det billigste området og bosette seg, selv om man går for en blokkleilighet...  I Asker er det fullt mulig og bo ganske så landelig - hele bygda er ganske landelig, selv om det de siste 35 årene har vært en viss fortetting, spesielt i sentrum, som de siste årene har vokst ganske mye - selv om den har beholdt en del av det som var "asker"...

Drammen er nok billigere på mange måter - og mens Asker er tettsted, er Drammen en by, med adskillig flere innbyggere.. Barnevennlig og trygt kan du nok finne begge steder.. I det store og det hele er Asker og Drammen ganske "sikkert" for barnevennlige strøk...  Og både Drammen og Asker har gode forhold i forhold til Natur, selv om Asker kanskje har noen fordeler der... Og hvis du er virkelig heldig kan du møte både Konge og Dronning oppe i Skaugumåsen:) De er flittige brukere av naturen..

Det er først og fremst prisnivået som kanskje kan avgjøre til fordel for Drammen viavis Asker.. Spesielt hvis du i tillegg ønsker stor hage... Det finnes en og annen godbit igjen, fra den gangen Asker var veldig landelig og det var frukthager som dominerte...  Men for det meste er det blitt litt trangt for akkurat slike ting de siste 30 årene... 

Og, så er det jo kortere vei til Lysaker fra Asker en det er fra Drammen.. Det være seg pr bil, eller pr tog.. Selv om du kan butte godt i kø helt inn til Lysaker på hverdagene - og det samme utover igjen på vei hjem...

Men uansett hva du velger. Håper du kommer til og trives. Asker som jeg selv bor i er ett koselig sted med mange koselige steder og bo.. Og de fleste områdene er også ganske barnevennlige, med kort vei til skole osv...

Diclotican

VivaLV
VivaLVInnlegg: 35250
15.03.12 20:59
achipmunk: Hvor bør vi bo, Asker eller Drammen? Hello!
Vi er et par på rundt 40 med et lite barn(8), som skal flytte fra Trondheim til Oslo til sommeren. Vi ønsker å kjøpe leilighet mindre enn 3 millioner (bedre med 3 soverom). Mitt kontor er nær Lysaker, så vil jeg ta tog hver dag. Kone mi er ferdig ingeniør studie og søker en jobb. Det vi vektlegger er at det skal være et trygt og barnevennlig strøk. Vi ønsker å bo litt "landlig", slik at det er mulighet for en hage og gode turmuligheter i naturen. Samtidig bør det ikke være for langt fra sentrum, en halvtimes reising med t-bane ville for eksempel være ok. Vi tenker om Drammen og Asker, begge byene er like. Siden vi ikke har noen som helst erfaring med Oslo, er vi spent på om noen kan gi oss et tips om hvilken byen det er godt å bo? Var dette for mange krav? ;) Spent på om noen kan gi oss et par tips.
På forhånd takk!
Hilsen oss tre.

Vi flyttet til Nedre-Eiker etter å ha bodd i Oslo i 8 år. Er endel som blir drevet helt hit pga. høye priser også i Drammen. 37 minutter med tog.

I nærheten av Gulskogen kan også være ett alternativ. Da bor man litt utenfor selve Drammen og mer landlig med kort avstand til togstasjon/stort kjøpesenter og ikke alt for langt til flere friluftsområder.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 39787
16.03.12 00:17

Asker er roligere og er en forstadskommune til Oslo, hvor mange pendler fram og tilbake fra hovedstaden. Det blir en litt lenger å kjøre fra Drammen, enn fra Asker til Lysaker.
Det er nok også mer trygt og barnevennlig i Asker enn i Drammen..:)

(Innlegget ble redigert 16.03.12 00:20)

Diclotican
16.03.12 01:48
TURBRA: Asker er roligere og er en forstadskommune til Oslo, hvor mange pendler fram og tilbake fra hovedstaden. Det blir en litt lenger å kjøre fra Drammen, enn fra Asker til Lysaker.Det er nok også mer trygt og barnevennlig i Asker enn i Drammen..:)

Turbra

Asker er en koselig kommune det. Rolig og fredelig, for det meste vel og merke.. Men som en forstadskommune til Oslo har vi vår del av knarkhuer som ikke akkurat gjør ting bra.. Men de er som regel ikke til sjenanse, de vet og holde seg litt skjult, selv om de kommer ut når varmen blir mer kraftig nå utover våren... De som har overlevd vinteren vel og merke...

Asker har også gjennomgått en ganske kraftig modernisering av skoler, de fleste barne og ungdomskoler er relavtivt nye, Her jeg bor, på Bondi har man en helt ny skole, ferdigstilt i høstes som jeg tror er bra utstyrt - det ser ut slikt i alle fall fra utsiden;)..  Og jeg tror Asker også er bra utstyrt på de fleste andre områder.. Vi har ett bra kulturtilbud med både en moderne kino, og ett bibliotek som ikke står tilbake for hva man kan finne i større steder, selv om fagavdelingen muligens er litt liten - men det er bare og spørre bibliotekarene så kan de hjelpe deg... Kan jo nevne at vi har 11 spisesteder i sentrum - Fra restauranter til hamburgerspiseri - til og med MacDonald har vi fått de siste 5 årene...

Så alt i alt.. er Asker en liten bygd, med alle service tjenestene som en by... Men for guds skyld, hold dere unna NAV.. Hvis du ikke kan ditt lovverk kan du bli kjørt over totalt...  Men det er igjen en annen historie

Diclotican

DuraceI
DuraceIInnlegg: 2190
16.03.12 02:21
Diclotican: Acidpunk

Hehe, hvordan fikk du en chipmunk til å bil en acidpunk?

Diclotican
16.03.12 02:37
DuraceI: Hehe, hvordan fikk du en chipmunk til å bil en acidpunk?

Duracel

Du, det vet jeg ikke - må ha blingsa noe så inn i *** granskauen...

Diclotican

inflames662
inflames662Innlegg: 148
16.03.12 06:24

Drammen blir litt for mulitkultur for meg, så heller Asker. Men hva med Lier?

puma1
puma1Innlegg: 21086
16.03.12 08:00
achipmunk: Hvor bør vi bo, Asker eller Drammen?

Forstår nesten ikke problemstillingen hvis utgangspunktet er å bo landlig, men i nærheten av Oslo. Og så er det vel underforstått at dere bør bo litt sentralt for å utvide din kones jobbmuligheter og at der blir akseptabel pendleavstand.

Da blir jo ikke Asker og Drammen hipp som happ. Selv om innbyggertallet er ganske likt (56 000 i Asker og 64 000 i Drammen), så er Drammen by og Asker er ikke by. Asker gir jo også muligheter for å pendle både til Oslo og Drammen.  

achipmunk
16.03.12 09:35

Hei, og takk for Svar!

Vi ønsker å bo nær kulturelle skole-og svømmehall, derfor har vi ikke anser mindre byer enn Drammen og Asker.

Imidlertid har vi søkt litt på Finn.no, og synes det litt vanskelig å ha en treroms bolig i eller nær Asker sentrum innenfor vårt budsjett (3m), men vi vil prøve.

Vi føler er begge byene veldig godt å bo i. Vi vil gå rundt etter bolig visning, og få mer ”impressure”.

Alt mottas med takk!

Hilsen oss:)

(Innlegget ble redigert 16.03.12 09:45)

susilu
susiluInnlegg: 37112
21.03.12 12:19

Jeg ville si Asker.  Men hvorfor ikke Bærum, f eks Lommedalen er jo på landet. Skal man jobbe på Lysaker, er Bærum mye kortere vei og det er ikke alt som er like dyrt der. Og mye er landlig.

susilu
21.03.12 12:24
achipmunk: Vi ønsker å bo nær kulturelle skole-og svømmehall, derfor har vi ikke anser mindre byer enn Drammen og Asker

Asker er ingen by, det er en kommune med et tettsted slik Bærum er en kommune med tettsteder som Sandvika og Bekkestua, de to siste koster litt, men man er nærmere det meste i Bærum.  Med jobb på Lysaker ville jeg ikke vurdert noe på den andre siden. Hva med Rykkinn, Haslum, Østerås, Eiksmarka?

Personlig synes jeg Drammen er blitt for komplisert og tett, det er Norges 5. største by.

(Innlegget ble redigert 21.03.12 12:24)

achipmunk
21.03.12 12:36

Susilu, takk for svar!

Problemet er at jeg ønsker å ta tog til kontoret hver dag, og bare Drammen og Asker (
kanskje) kan gi meg god pris huset / leilighet.

Er Drammen Norges # 5, jeg tror det er Norges # 9?

(Innlegget ble redigert 21.03.12 12:39)

susilu
21.03.12 12:44
achipmunk: Er Drammen Norges # 5, jeg tror det er Norges # 9?

Du har rett, da har Kristiansand og Fredrikstad og Tromsø gått forbi og i tillegg har Sandnes fått bystatus..

Hvis du skal ta toget, blir det jo noe annet, ja.

puma1
21.03.12 12:52
achipmunk: Er Drammen Norges # 5, jeg tror det er Norges # 9?

Det er Norges 9.største by. Men den 10.største kommunen, siden Bærum ikke er by. Kommunesenteret Sandvika er derimot by! Verden er blitt et komplisert sted å leve.

Drammen er imidlertid Norges 5.største tettsted med 100 303 innbyggere pr 01.01.2011.

puma1
21.03.12 12:55
susilu: og i tillegg har Sandnes fått bystatus..

Ehh...Sandnes fikk bystatus i 1860. Det er 152 år siden.

susilu
21.03.12 13:53
puma1: Ehh...Sandnes fikk bystatus i 1860. Det er 152 år siden.

Oops!  Jeg har alltid trodd at det var en del av Stavanger ( eller et tettsted utenfor)  Jeg visste ikke at Sandvika hadde bystatus, men jeg vet at Ski har fått det.  Det er nok en del byer jeg ikke lærte om på skolen. Men jeg burde jo ha lært om Sandnes.

Hvilke Rogalandsbyer har vi da? Stavanger, Haugesund, Egersund, Sandnes, og?

Jeg lærte sørlandsbyene slik:  Reven tar alle gjessene lørdag kveld, Mikkel farer fort.  Kan denne regla ennå brukes?

puma1
21.03.12 14:08
susilu: Hvilke Rogalandsbyer har vi da? Stavanger, Haugesund, Egersund, Sandnes, og?

Bryne, Jørpeland, Kopervik, Skudeneshavn, Åkrehamn og Sauda.

susilu
21.03.12 14:08

Googlet...etter 1996 har vi altså 50 nye byer....

susilu
21.03.12 14:09
puma1: Bryne, Jørpeland, Kopervik, Skudeneshavn, Åkrehamn og Sauda.

Jepp.....

puma1
21.03.12 14:16
susilu: Kan denne regla ennå brukes?

Ja, men Lyngdal har kommet i tillegg. Dermed blir det kanskje Mikk L istenfor Mikkel (?)

susilu
21.03.12 15:18

Mikkel Løper Fryktelig Fort:-)

Festkaramell
FestkaramellInnlegg: 302
22.03.12 09:24
achipmunk: Problemet er at jeg ønsker å ta tog til kontoret hver dag, og bare Drammen og Asker (kanskje) kan gi meg god pris på huset / leilighet.

Du skal heller ikke glemme at det, på en del avganger, ikke tar mer enn fra 22 minutter med tog fra Lillestrøm stasjon til Lysaker heller.

Og så har vi et mye bedre fotballag på denne kanten av byen.... ;)

achipmunk
22.03.12 13:24

Festkaramell: Takk for flott minne, men finner ikke mange tilgjengelige boliger i Lillestrøm. Det er mer i Jessheim, men det er litt for langt fra Lysaker.

(Innlegget ble redigert 22.03.12 13:25)

Festkaramell
FestkaramellInnlegg: 302
23.03.12 08:19
achipmunk: Festkaramell: Takk for flott minne, men finner ikke mange tilgjengelige boliger i Lillestrøm. Det er mer i Jessheim, men det er litt for langt fra Lysaker.

Om du leter i hele Skedsmo kommune, så er nok utvalget i såfall større.
Det er mange områder i kommunen her som har veldig gode kollektivforbindelser med Lillestrøm, som f.eks Skjetten, Kjeller og Skedsmokorset. Bussene går veldig ofte, og bruker få minutter inn til Lillestrøm sentrum.

Dessuten ligger en ganske stor del av Rælingen kommune i gangavstand fra Lillestrøm stasjon. Rett på den andre siden av elva...

Obersturmfuhrer
ObersturmfuhrerInnlegg: 1945
23.03.12 08:27
achipmunk: som skal flytte fra Trondheim til Oslo

Jeg visste ikke at Asker og Drammen lå i oslo

Canucks
CanucksInnlegg: 75715
23.03.12 08:35
susilu: Jeg lærte sørlandsbyene slik:  Reven tar alle gjessene lørdag kveld, Mikkel farer fort.  Kan denne regla ennå brukes?

For Aust-Agder er det jo også Lille Grimme Arne Trenger Ris :) 

Obersturmfuhrer
ObersturmfuhrerInnlegg: 1945
23.03.12 08:38
achipmunk: Festkaramell: Takk for flott minne, men finner ikke mange tilgjengelige boliger i Lillestrøm. Det er mer i Jessheim, men det er litt for langt fra Lysaker.

Flytoget, mann!

35 minutter fra Gardermoen til Lysaker

achipmunk
23.03.12 12:42

Takk, Jeg har lagt Lillestrøm / Strømmen til listen min.

(Innlegget ble redigert 23.03.12 12:44)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg