Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det trekker kaldt i leiligheten

NYTT TEMA
SpeedyTorres
SpeedyTorresInnlegg: 12270
31.10.12 21:19

Jeg flyttet inn i tomannsbolig for ca. 1,5 år siden og synes det trekker veldig mye kald luft inn i leiligheten fra forskjellige steder. Blandt annet fra noen vinduer, utgangsdør og verandadør.

Hvem er det man skal kontakte om man vil ha en fagperson til å komme å ta en vurdering av hva man kan gjøre for å bedre dette?

Har anlegg for peis, men har ingen for øyeblikket så varmer kun opp med panelovner og oljeovn. Føler jeg bruker mye ekstra strøm for å kompensere for dette så synes det er greit å få en vurdering hvertfall så får jeg heller se hva som kan gjøres for en så ikke altfor dyr penge. Burde være noen firmaer hvor det er mulig å få en gratis/billig befaring. Tips?

På forhånd takk for svar.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7966
31.10.12 22:08
SpeedyTorres: Hvem er det man skal kontakte om man vil ha en fagperson til å komme å ta en vurdering av hva man kan gjøre for å bedre dette?

Ifølge nettsidene så skal Enova kunna gi råd. Sjekk på www.enova.no.

fargerik
fargerikInnlegg: 51017
31.10.12 23:48
SpeedyTorres: Tips?

Det kan tenkes at du får såkalt kaldras fra vinduene.

Har du gamle, "umoderne" vinduer, vil det lett bli en guffen luftsirkulasjon i rommet som oppleves som trekk. Fyrer du med ovn eller peis i tillegg, forsterker det faktisk trekken, siden varmen fra ovnen stiger, og den kalde luften fra ytterveggene med dør og vinduer synker.

Den beste måten å fikse det på, er å sette inn gode, moderne vinduer, men som en lett løsning (som ikke sparer energi) kan du montere panelovner eller varmelister under alle vinduene. Da vil varmen fra ovnene motvirke trekken, siden varmen vil stige opp langs glassflatene.

Du kan også sette opp en vifte i taket, som du kan styre luftsirkulasjonen med.

Jeg hjalp en kompis med å skifte ut gamle vinduer med nye i sommer, og det er blitt en fantastisk forbedring i huset hans. Vinduer koster jo penger, men det er en ganske lett jobb å bytte vinduer, og en god investering som energisparetiltak.

(Innlegget ble redigert 01.11.12 00:00)

annmag
annmagInnlegg: 7638
02.11.12 03:18
SpeedyTorres: Blandt annet fra noen vinduer, utgangsdør og verandadør.

Kanskje det skyldes at det mangler dytt (isolasjon) og vindforsegling i mellomrommet mellom karm og vegg?  Vil tro du kan finne det ut ved å kikke under geriktene.

SpeedyTorres
SpeedyTorresInnlegg: 12270
02.11.12 16:09
annmag: Kanskje det skyldes at det mangler dytt (isolasjon) og vindforsegling i mellomrommet mellom karm og vegg? Vil tro du kan finne det ut ved å kikke under geriktene.

Takk, men om han vil ha en fagpersons vurdering hvem er det da man skal kontakte?

Snekker? Isolasjonsfirma?

Link-86
Link-86Innlegg: 9235
02.11.12 17:48
SpeedyTorres: Snekker? Isolasjonsfirma?

Er ikke fagperson, men dette ser man kjapt ved å ta av listene rundt vinduet. Er det IKKE "glava" stappet rundt vinduet , gjør det selv eller kontakt snekker. Man får foresten kjøpt ferdig kappede remser så er en enkel sak å gjøre. Bare bruk hansker og rengjør godt. 

annmag
02.11.12 21:56
Link-86: dette ser man kjapt ved å ta av listene rundt vinduet. Er det IKKE "glava" stappet rundt vinduet , gjør det selv eller kontakt snekker.

Ja, men i tillegg til isolasjon skal det være vindforsegling.  Uten vindforsegling blåser vinden rett gjennom.

annmag
02.11.12 21:58
SpeedyTorres: Snekker? Isolasjonsfirma?

Hvis du vil ha ekstra utgifter, så kan du egentlig selv velge hvem du vil kontakt av disse to. 

Omgående etter å ha tatt vekk geriktene vil man se om dytt og vindforsegling er på plass.

Link-86
03.11.12 12:26
annmag: Ja, men i tillegg til isolasjon skal det være vindforsegling.  Uten vindforsegling blåser vinden rett gjennom.

Tok det som en selvfølge at vindforseglingen var der. Sorry, sløvt av meg. Håper inderlig det er forsegling der. Hvis ikke sier jeg bare uff. Kommende fuktskade på veg. 

annmag
03.11.12 13:19
Link-86: Håper inderlig det er forsegling der.

Det slurves det dessverre veldig mye med, det samme gjelder vindforsegling i hjørnene.  Resultatt blir et voldsomt kulderas.

Link-86
03.11.12 14:51
annmag: Resultatt blir et voldsomt kulderas.

Ser den. Er muligens en av disse nymotes slurvefeilene som dukker opp. Litt ala "flate" viduskarmer uten vannbord som jeg desverre ser så alt for mye av. 

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
04.11.12 01:44
SpeedyTorres: Jeg flyttet inn i tomannsbolig for ca. 1,5 år siden og synes det trekker veldig mye kald luft inn i leiligheten fra forskjellige steder. Blandt annet fra noen vinduer, utgangsdør og verandadør

Alder på bolig og om mulig:

Alder på vinduer?

Høres ut som det er modent for et vinduskifte.Få fagmann til å vurdere om det er nok med å skifte ut kun glasset eller om du må bytte hele viunduet med ramme.Ikke alltid man behøver det.

Nye ruter eller vinduer kan gi deg et helt nytt hus.Gamle vinduer trekker og kan være "punkterte".Da forsvinner det mye varme ut!

En glassmester er rett fagmann her!

(Innlegget ble redigert 04.11.12 01:44)

annmag
04.11.12 03:27
Skaumannen: En glassmester er rett fagmann her!

Det er jo problem med dører også.

annmag
04.11.12 03:29
Link-86: Er muligens en av disse nymotes slurvefeilene som dukker opp.

Mye ofres i dag på profittens alter.  Men mange forstår faktisk ikke at det skal være dytt...og ikke minst vindforsegling mellom karm og vegg, i hjørner og også mellom vegg og ventilomramming der det er ventiler i vegg.

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
05.11.12 07:53
annmag: Det er jo problem med dører også.

Godt poeng..hvem er rett fagperson da?

Jeg bruker å gjøre sånt selv og tenker ikke på hvem som kanskje er eksperten..

Special_Edition
Special_EditionInnlegg: 61
05.11.12 09:17

Det du trenger er en takstmann. 

annmag
05.11.12 13:52
Skaumannen: Godt poeng..hvem er rett fagperson da?

Snekker så klart.  Jeg har jo skrevet lenger opp hva som antageligvis er årsaken.  For å få det bekreftet, så er det bare å ta av en av geriktene, så ser man det fort - trengs ingen fagmann for å gjøre det.

annmag
05.11.12 13:52
Special_Edition: Det du trenger er en takstmann.

Til hva?

Hennibolla
HennibollaInnlegg: 1
03.12.12 10:30

Hvordan ettermonterer man vindforsegling bak lister?

(Innlegget ble redigert 03.12.12 10:31)

fargerik
03.12.12 11:41
Hennibolla: Hvordan ettermonterer man vindforsegling bak lister?

Min første tanke er å ta ned listene, og fuge sprekkene, og deretter montere listene tilbake. Det er masse produkter å velge mellom.

I gamle dager brukte de vel mose til å tette tømmerlaftingen mot trekk, men nå er det masse å få i patroner.

Første tanken din er kanskje silikon, men det er sikkert andre produkter som er bedre.

annmag
09.12.12 14:18
Hennibolla: Hvordan ettermonterer man vindforsegling bak lister?

Tar av listene (er ikke det opplagt?)

annmag
09.12.12 14:19
fargerik: Min første tanke er å ta ned listene, og fuge sprekkene, og deretter montere listene tilbake.

Skummet er vel ikke vindtett? 

fargerik
09.12.12 15:09
annmag: Skummet er vel ikke vindtett?

Fugeskum er vindtett og vanntett dersom det ikke skjæres etter at det er ferdig ekspandert. Derfor er det smart å bruke en type skum som ekspanderer lite, og skumme akkurat så mye at det ikke er nødvendig å skjære vekk noe overflødig skum.

Men, som sagt: Det finnes andre typer fugemasse.

annmag
09.12.12 20:38
fargerik: Fugeskum er vindtett og vanntett dersom det ikke skjæres etter at det er ferdig ekspandert. Derfor er det smart å bruke en type skum som ekspanderer lite, og skumme akkurat så mye at det ikke er nødvendig å skjære vekk noe overflødig skum.
Men, som sagt: Det finnes andre typer fugemasse.

Uff...jeg er nå litt skeptisk til alt dette skummet.  Hva hvis karmene beveger seg litt da, da blir det vel glipe i og med at skummet har satt seg?  Jeg ville iallefall aldri ha droppet vindforsegling rundt karmene.

fargerik
10.12.12 05:23
annmag: Uff...jeg er nå litt skeptisk til alt dette skummet. Hva hvis karmene beveger seg litt da, da blir det vel glipe i og med at skummet har satt seg? Jeg ville iallefall aldri ha droppet vindforsegling rundt karmene.

Enig. Og selv er jeg så "gammaldags" at jeg har sans for å dytte med glava rundt vinduene i stedet for å skumme. Det er vel opp til hver og en, hva man foretrekker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg