Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp ! Toalett, vask og dusj (!) fungerer ikke pa

NYTT TEMA
Kjell28
Kjell28Innlegg: 13720
22.01.13 04:29

hytta ! Har varmvannstank.

Det har fungert helt fint inntil nylig, da sluttet plutselig alle 3 tingene aa fungere samtidig og jeg har ingen anelse om denne type ting... Noen som har noen gode tips ? :)

lgnorance
lgnoranceInnlegg: 2613
22.01.13 04:45

Kontakte rørlegger?

Kjell28
22.01.13 04:55

Yep... kl 5 om natta ? hehe, men ja maa nok det. Kan legge til at det kommer litt vann ut av springen saa vidt det er, om det er en detalj som betyr noe...

Ræveåte
RæveåteInnlegg: 6561
22.01.13 06:31

Fryst?

Kjell28
22.01.13 06:35
Ræveåte: Fryst?

ja...

fargerik
fargerikInnlegg: 52170
22.01.13 07:02

Steng hovedkrana!

(Eller slå av pumpa dersom du har vannpumpe!)

Ofte kan rør fryse i stykker, og da vil vannet sprute når vannet tiner igjen, og du vil få vannskader. Vannskader koster mye penger.

Kontakt rørlegger.

(Innlegget ble redigert 22.01.13 07:06)

Ræveåte
22.01.13 07:07

Gjør som fargerike sier og steng krana.

Forsøk så med å tine rørene med en hårføner der du tror de er fryst.

Renner det littegrann så ikke steng krana men la det fortsette å renne under oppsyn.

Kjell28
22.01.13 07:14

Takker for tips, jeg har ingen haarfoner men har satt en varmovn inn rett ved vannrorene

Jeg har slik en elektronisk varmtvannstank, er det en ide aa sette den paa max varme tror dere ?

fargerik
22.01.13 07:22
Kjell28: Jeg har slik en elektronisk varmtvannstank, er det en ide aa sette den paa max varme tror dere ?

Nei. Bare steng hovedkrana dersom du forlater hytta. Prøv som ræveåte sier å tine forsiktig, men vær forsiktig med vifteovnen så du ikke lager brann. IKKE SLIPP OVNEN MED ØYNENE, og følg med hele tiden mens du tiner. La berederen stå på som vanlig.

edit: La hovedkrana være åpen mens du tiner, slik at du ser det når vannet er tint.

(Innlegget ble redigert 22.01.13 07:26)

Kjell28
22.01.13 07:26

Ok... naa skjonner dere sikkert at jeg ikke akkurat heter Albert Einstein... Men hvor finner jeg hovedkrana ? : ))))

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
22.01.13 07:37
Kjell28: hytta ! Har varmvannstank.
Det har fungert helt fint inntil nylig, da sluttet plutselig alle 3 tingene aa fungere samtidig og jeg har ingen anelse om denne type ting... Noen som har noen gode tips ? :)

Lukter frostskade laaang vei!

Gjør som Fargerik sier, STENG HOVEDKRANA.Når isen tiner, blir det vått dersom vanntrykket står på.

Her er det ikke annet å gjøre en å kontakte rørlegger.

fargerik
22.01.13 07:38
Kjell28: Ok... naa skjonner dere sikkert at jeg ikke akkurat heter Albert Einstein... Men hvor finner jeg hovedkrana ?

Vanligvis der hvor vannrøret kommer inn i huset. Du kan jo prøve å følge røret mot strømningsretningen, så skal det normalt sitte en kran på røret. nten med et ratt til å skru på, eller en hendel eller "vinge" som du vrir 90 grader på.

Ikke nøl med å kontakte rørlegger dersom du "ikke er Einstein".

Det kan lønne seg. Da vil du også få råd om hva du skal gjøre for at vannet ikke skal fryse igjen.

(Innlegget ble redigert 22.01.13 07:43)

Kjell28
22.01.13 11:18

Takker for tips, da er hovedkrana stengt og varmtovn plassert strategisk.. saa faar vi se resultatet :)

Trenger jeg rorlegger om det tiner og alt virker ok da ?

fargerik
22.01.13 12:24
Kjell28: Trenger jeg rorlegger om det tiner og alt virker ok da ?

Jeg syns det kan være smart, ja. Dersom vannet er frosset nå, kan du nok regne med at det vil fryse igjen.

Rørleggeren kan kikke på hele opplegget, og anbefale tiltak som å isolere rør, isolere rommene hvor rørene fryser på grunn av trekk, råd om riktig frostsikring med litt varme, forskjellige ting som er ganske enkle, og også rimelige tiltak.

I mellomtiden kan du jo selv sjekke om det er noen lufteventiler som er åpne, og stenge dem nåe det er kaldt. Trekk fra ventiler er en vanlig årsak til at vannet fryser.

Hvor i landet er du, forresten? Her i Fredrikstad er det ca. 12 blå nå, ikke så ille, men jeg ser jo i værmeldingen at det er litt kaldere inne i innlandet.

Tenker lite på frost selv. Vannrøret mitt ligger 10 cm. under bakkenivå, men det fryser aldri, for det er frostsikret med en selvregulerende varmekabel.

(Innlegget ble redigert 22.01.13 12:42)

Kjell28
22.01.13 15:24

Jeg bor langt nord :)

Tusen takk for svar/tips, skal kontakte rorlegger imorgen tidlig. Har enda ikke faatt opp varmen helt her saa vannet har ikke kommet tilbake enda

Ræveåte
22.01.13 16:20
Kjell28: Trenger jeg rorlegger om det tiner og alt virker ok da ?

Mine rør (kobber) har fryst utallige ganger, no problem.

Men gå på Biltema og kjøp slike isoleringspølser som du kan tre utenpå rørene.

Det hjelper enormt.

Skaumannen
22.01.13 19:13
Ræveåte: Mine rør (kobber) har fryst utallige ganger, no problem.

OM det sprekker eller ikke, er forskjellig fra gang til gang, fra anlegg til anlegg.Kanskje hadde isen ekspanderingsmulighet andre veier ut av selve røret.En annen gang trenger det slett ikke være så lett.

Ræveåte
22.01.13 22:45
Skaumannen: OM det sprekker eller ikke, er forskjellig fra gang til gang, fra anlegg til anlegg

Helt sikkert..

Her er anlegget flere tiår gammelt og fryser flere ganger hver vinter og utrolig nok er det like helt.

Det er skrukoblinger for det meste.

fargerik
23.01.13 00:04
Ræveåte: Mine rør (kobber) har fryst utallige ganger, no problem. Men gå på Biltema og kjøp slike isoleringspølser som du kan tre utenpå rørene. Det hjelper enormt.

Det hjelper å isolere rørene med pølser, og biltemapølsene er greie nok. De som jobber i faget (ja, det ER faktisk noe som heter isolatørfaget) bruker materialer som koster litt mer, og som er av bedre kvalitet.

Men det som er det viktigste når det gjelder å isolere vannrør, er at man må ha i tankene at en kjede aldri er sterkere enn det svakeste leddet. Skal man isolere, må jobben gjøres nøye. Det må ikke slurves.

Det hjelper ikke å isolere de rørene som er rette og som er lett tilgjengelig dersom man "glemmer" å isolere bøyer, kuplinger, dingser og kraner og de delene av rørstrekket som er kronglete å komme til. Sier man A ! så må man samtidig si B ! og gjøre jobben så nøye at alt er godt isolert. Også det som er vanskelig.

(Innlegget ble redigert 23.01.13 00:05)

Ræveåte
23.01.13 07:18

De til Biltema er sterke myke og gode å jobbe med, om det finnes noen som er bedre vet jeg ikke men etter att jeg isolerte med dem holder rørene seg frostfrie til under 20 minus..

Før frøs de her i kjelleren ved få kuldegrader. Og det er fremdeles en strekning der som står uisolert og den fryser stadig..

Viktig å gjøre skikkelig ja..

(Innlegget ble redigert 23.01.13 07:20)

Skaumannen
23.01.13 10:59
fargerik: Det hjelper å isolere rørene med pølser, og biltemapølsene er greie nok. De som jobber i faget (ja, det ER faktisk noe som heter isolatørfaget) bruker materialer som koster litt mer, og som er av bedre kvalitet.
Men det som er det viktigste når det gjelder å isolere vannrør, er at man må ha i tankene at en kjede aldri er sterkere enn det svakeste leddet. Skal man isolere, må jobben gjøres nøye. Det må ikke slurves.
Det hjelper ikke å isolere de rørene som er rette og som er lett tilgjengelig dersom man "glemmer" å isolere bøyer, kuplinger, dingser og kraner og de delene av rørstrekket som er kronglete å komme til. Sier man A ! så må man samtidig si B ! og gjøre jobben så nøye at alt er godt isolert. Også det som er vanskelig.

Diffusjonstett er det vel det heter?

Husker noen luftinger på et loft i et større bygg i Oslo fra læretiden.Her hadde isolatøren slurvet og det var ikke tett i gjennomføringen rett over loftsgolv.

På kalde vinterdager kom da vanndamp i kontakt med det varme røret og det dannet seg vanndråper.Hele loftet var klissbløtt...

fargerik
23.01.13 13:04
Skaumannen: Diffusjonstett er det vel det heter? Husker noen luftinger på et loft i et større bygg i Oslo fra læretiden.Her hadde isolatøren slurvet og det var ikke tett i gjennomføringen rett over loftsgolv. På kalde vinterdager kom da vanndamp i kontakt med det varme røret og det dannet seg vanndråper.Hele loftet var klissbløtt...

Åh...det har også jeg vært borte i. Det kan bli overraskende mye vann fra kondens på rørene.

Jeg ble (også som læregutt for lenge siden) sendt til et hus for å rydde opp etter at en lufting hadde stått åpen på et kaldtloft i åtte- ti år. Jess...rørleggeren hadde glemt å føre luftingen opp over tak.

Det var skummelt. Skikkelig jungel med hengende hager som hang fra taket. Sopp!  Stakkars folk. Og stakkars forsikringsselskap!

(Innlegget ble redigert 23.01.13 13:10)

Skaumannen
23.01.13 13:48
fargerik: Jeg ble (også som læregutt for lenge siden) sendt til et hus for å rydde opp etter at en lufting hadde stått åpen på et kaldtloft i åtte- ti år. Jess...rørleggeren hadde glemt å føre luftingen opp over tak.

Nok av sløve rørleggere der ute, da som nå:)

Men det må jo ha forårsaket endel damp og kondens på loftet?

Nå er det vel ikke rørteknisk sett et problem, for avløpsnettet vil fungere som normalt, men stanken og fukten...oioi

Folk følger ikke mye med selv heller da.Det burde jo ringe en bjelle når man er på loftet og det stikker et rør opp av golvet som ikke hverken er blendet eller går videre ut av bygningen.Men sånn er lett å si når man selv er i bransjen selvsagt.

(Innlegget ble redigert 23.01.13 13:49)

Ræveåte
23.01.13 18:37
Ræveåte: . Og det er fremdeles en strekning der som står uisolert og den fryser stadig..

Og idag frøs det til igjen.. :-(

fargerik
24.01.13 00:42
Ræveåte: Og idag frøs det til igjen.. :-(

Kjedelige greier.

Du bør nok ta deg selv i nakken, og sette på isolasjon på resten.

Dagens tips:

Der hvor det er vanskelig å isolere med rørskålene, i bøyene, der hvor det er klammer, T-rør, kraner og køddne områder, kan du bruke isolasjonstape på rull.

Består av det samme som isolasjonspølsene, og kan vikles rundt røret i så mange lag som du syns er passe.

Glimrende å bruke der hvor isolasjonspølsa ikke passer, og smart å bruke i skjøter sånn at det blir helt tett.

Anbefales, og har kjælenavnet "rørleggerens beste venn" (siden vi ikke er isolatører, egentlig)

fargerik
24.01.13 01:10

Det er masse tips om lure teknikker å finne på nett.

Her er et bitte lite lynkurs.

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
24.01.13 09:18

Jepp. Her også. Ikke hos meg, men hos stesønn. Brette opp erma i ettermiddag tenker jeg. Hårføner og byggtørke må da hjelpe der også.

Kulde er noe for"#¤% jæ"#¤%& som hel"¤% for Helv"#¤% #¤ skap!!!!

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
24.01.13 18:54
Skaumannen: På kalde vinterdager kom da vanndamp i kontakt med det varme røret og det dannet seg vanndråper.Hele loftet var klissbløtt...

Det virker mer sannsynlig at vanndampen kondenserte når den kom borti det KALDE røret sånn at det ble mye vannsøl.

Om vanndamå kommer borti et varmt rør så skjer det ikke så mye.

Skaumannen
24.01.13 19:17
SUV_4WD: Det virker mer sannsynlig at vanndampen kondenserte når den kom borti det KALDE røret sånn at det ble mye vannsøl.

Ja ja ja

Selvsagt.Nå tenkte jeg helt feil;)

Skaumannen
24.01.13 19:18

Fucked up.

Er ikke noe annet å gjøre en å asap fikse dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg