Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uenighet om trær

NYTT TEMA
Vattnissen
VattnissenInnlegg: 3147
06.07.13 19:40

Har en nabo jeg til stadighet sliter med å enes med om ting. Dagens tema er ei stor rogn som står foran huset hans, og nok skygger for en del sol i TV-stua hans.

Jeg for min del mener at det er noe han må leve med all den tid han faktisk har bygd hus tett i et stort tre. Bilde 1     bilde 2

Skal jeg la han være sint resten av si tid, eller bør jeg snu det andre kinnet til og hente fram motorsaga?

SÅnn jeg ser det har nok dette treet vokst bare en liten meter siden han bygde rett bak. Jeg har faktisk felt flere bjørk allerede for å tekkes han og hans utsikt.

Det lille vinduet bak er der han føler han mangler dagslys, og det er TV-stue.

(Innlegget ble redigert 06.07.13 19:41)

_Dial_Square_
_Dial_Square_Innlegg: 21192
06.07.13 20:39

Tror nok i dette tilfeller vil du tape en juridisk tvist i rette over det treet der, her kan du lese litt.

Hva i alle dager skal du med det der treet i hagen din  :)) Det er jo hel meningsløst plassert, er ikke fint, og det stenger ikke for innsikt for deg heller om det var meningen med det villniset.

Så jeg ville sagt til naboen at han kan få felle treet ned, rydde vekk kvist og legge igjen veden til deg :) 

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
06.07.13 23:39

Trær og nabofeider ja..typisk.

Nei, det er et godt spm du kommer med.Treet skygger unektelig, men nesten værre er det at alt løvet kommer til å legge seg på taket og det er noe skitt...

Vattnissen
06.07.13 23:41

Helt klart, løvet må ned. Men på den andre siden valgte han bygge under treet mitt, ikke motsatt. 

_Dial_Square_
07.07.13 12:37
Vattnissen: Helt klart, løvet må ned. Men på den andre siden valgte han bygge under treet mitt, ikke motsatt.

Det betyr ikke noe som helst, det er ikke din eiendom som huset står på. At treet står der før tomt selges betyr jo ikke noe som helst. Om naboen din vil ha vekk treet forsvinner det helt sikkert, den retttvisten taper du. Men det er vel få som gidder å trekke slikt inn for retten, for et tap vil komme til å koste veldig dyrt.

Hadde jeg vært din nabo, hadde jeg bare ventet til du var på ferie, så ordnet opp i tingene :))

Vattnissen
07.07.13 13:48
_Dial_Square_: Hadde jeg vært din nabo, hadde jeg bare ventet til du var på ferie, så ordnet opp i tingene :))

Hadde du vært min nabo, hadde jeg vært jævlig glad, for erstatningsverdien på et såpass stort tre, vil fort vise seg å bli sekssifret.

Link-86
Link-86Innlegg: 9272
07.07.13 14:46

Skygge i tv stua høres fantastisk ut! Er det en plass jeg vil ha kjølig er dte nettop der man slapper av for å se tv. Fatter ikke helt problemet. Men når det er sagt som nevnt her kan du nok bli bedt om å beskjære treet. Loven er desverre slik. 

Vattnissen
07.07.13 15:14
Link-86: Men når det er sagt som nevnt her kan du nok bli bedt om å beskjære treet.

sånn i min hjerne blir det litt sånn høna eller egget-problemstilling. Han valgte faktisk bygge hus rett bak 3 relativt store tre som i utgangspunktet ikke var et problem for noen parter.

Ja, jeg gav han desverre tillatelse til å sette opp huset, om trærne i tillegg faller, er det jo en ekstra byrde på meg som nabo.

(Innlegget ble redigert 07.07.13 15:15)

fargerik
fargerikInnlegg: 52122
07.07.13 16:33
Vattnissen: Ja, jeg gav han desverre tillatelse til å sette opp huset, om trærne i tillegg faller, er det jo en ekstra byrde på meg som nabo.

Hvorfor ga du tillatelse til å bygge, egentlig? Virker som om du ser på det som en byrde å ha et naboskap...

Treet så forøvrig ut som et uklippet troll, se å få kappet ned dritten.

Link-86
07.07.13 17:44
Vattnissen: Ja, jeg gav han desverre tillatelse til å sette opp huset, om trærne i tillegg faller, er det jo en ekstra byrde på meg som nabo.

Må de beskjæres eller kaååes, hva med å plante et nytt et? Tar ikke lang tid for nabotreet er like stort. Ok, du tilpasser deg loven, men det er fantastisk morsomt å terge naboer som henger seg opp i de minste detaljene. 

_Dial_Square_
07.07.13 21:37
Vattnissen: Hadde du vært min nabo, hadde jeg vært jævlig glad, for erstatningsverdien på et såpass stort tre, vil fort vise seg å bli sekssifret.

Det hadde det nok ikke blitt, du hadde tapt en eventuelt rettssak.

_Dial_Square_
07.07.13 21:39
Link-86: Skygge i tv stua høres fantastisk ut! Er det en plass jeg vil ha kjølig er dte nettop der man slapper av for å se tv. Fatter ikke helt problemet. Men når det er sagt som nevnt her kan du nok bli bedt om å beskjære treet. Loven er desverre slik.

Den er dessverre slik ? Det treet der er nok en plage for naboen. En ting er at den tar utsikt fra huset, den etterlater også enorme mengder løv rett ned i takrennene hans, med påfølgende problemer med mose på taket på den siden av huset. Helt greit at det er lover som regulerer slikt.

_Dial_Square_
07.07.13 21:40

Et godt tips til naboen om han vil løse problemet uten videre rettsaker, er å sette en roundup plugg nede ved roten. Bore et lite hull rett under bakken, banke inn pluggen. Så går det noen uker, vips så er treet dødt :) Trist at treet døde :))

(Innlegget ble redigert 07.07.13 21:41)

taknina
takninaInnlegg: 37129
07.07.13 21:44
Vattnissen: Skal jeg la han være sint resten av si tid, eller bør jeg snu det andre kinnet til og hente fram motorsaga?

Sag alt som står iveien

Link-86
07.07.13 22:10
_Dial_Square_: Den er dessverre slik ?

Den kan definitivt slå urettferdig ut i visse tilfeller. For eier av treet og "skyggeofferet". Er jo flere saker i media om slikt i ny og ne. Latterlige summer går med å krangle over et tre. Har personlig erfaringer med det også hvor detaljnivået var så latterlig og meningsløst at jeg bare kappa treet for å spare krefter. Loverket er ikke helt rettferdig her. Sånn er det bare.  

_Dial_Square_
08.07.13 11:26
Link-86: Den kan definitivt slå urettferdig ut i visse tilfeller. For eier av treet og "skyggeofferet". Er jo flere saker i media om slikt i ny og ne. Latterlige summer går med å krangle over et tre. Har personlig erfaringer med det også hvor detaljnivået var så latterlig og meningsløst at jeg bare kappa treet for å spare krefter. Loverket er ikke helt rettferdig her. Sånn er det bare.

Her må du nesten tenke litt på din "neste" lett å sitte å se på et tre og synes de er fanden så flott :),men den som sitter bak det og ikke ser annet en en grønn vegg, men heller skulle hatt litt sol ,ikke synes dette er like greit. Har selv dette problemet med et par naboer, det er bare å finne frem sagen å lage vei i vellinga :), det som ikke kan beskjæres ned til en fornuftig størrelse, skal bli ved.

Vattnissen
08.07.13 17:34
_Dial_Square_: Her må du nesten tenke litt på din "neste" lett å sitte å se på et tre og synes de er fanden så flott :),men den som sitter bak det og ikke ser annet en en grønn vegg, men heller skulle hatt litt sol ,ikke synes dette er like greit.

jeg ser helt klart poenget. Har mye "greier" med han naboen der. JEg har allerede sagd ned to trær for å bedre utsikten hans. I nabovarslet da dette bygget ble satt opp, hadde han kun tegnet inn en blank vegg uten noen vindu i denne retninga, noe som faktisk ble tungen på vektskålen for at han faktisk fikk underskrifta for å sette opp huset så nært.

ulefos
ulefosInnlegg: 107756
09.07.13 01:07
Link-86: det er fantastisk morsomt å terge naboer som henger seg opp i de minste detaljene.

er det?

Link-86
09.07.13 12:06
ulefos: er det?

Anbefaler boka "Kjære Nabo" av Hans Treider. En utrolig morsomt bok hvor lite nabokrangler-ofte med trær dras hele vegen til retten for de minste detaljer. 

Misantrophicus
MisantrophicusInnlegg: 2538
10.07.13 08:44
Vattnissen: Dagens tema er ei stor rogn som står foran huset hans

Kan du opplyse hvor høyt treet er, hvor gammelt og hvor langt inne på din tomt og tilsvarende hvor langt fra naboens? Hvorfor tror alle naboen vil vinne i retten? Begrunnelse takk!

Vattnissen
11.07.13 12:58
Misantrophicus: Kan du opplyse hvor høyt treet er, hvor gammelt og hvor langt inne på din tomt og tilsvarende hvor langt fra naboens? Hvorfor tror alle naboen vil vinne i retten? Begrunnelse takk!

Treet er nok 8-9 meter høyt, og senter på foten er 3,5 meter unna grensa. Naboens hus står kun 1,5 meter fra grensen.

Alder på treet er vanskelig å fastslå, men jeg ser på nettet at lignende tre med omtrent samme omkrets anslås til 95 år gamle.

Til sammenligning har huset stått der kun 4-5 år.

Hvorfor folk mener det må bort? Jeg ser det ikke..

Link-86
11.07.13 14:10
Vattnissen: Hvorfor folk mener det må bort?

Snakker av erafring da min nabo stevnet meg til konfliktrådet fordi jeg ikke hadde beskjært hekken mellom oss nok.

Jeg oppfattet det som at er det en dokumenterbar hindring for "ve og vel" blir man ganske tvert dømt til å kappe ned treet. I mitt tilfelle klagde hun på at det skygget for blomsterbedet hennes. Men saken var en smule mer kompleks da min tomt ligger 2 meter høyere og med det gikk saken i min favør. I tilleg var hekken å oppfatte som et gjerde og da gjaldt ikke samme lov. Men de var helt klare på at hadde våre tomter vært like plane hadde jeg måtte klippe med en gang. Her er klagers rettigheter større enn eiers. 

Vattnissen
11.07.13 16:23
Link-86: Men de var helt klare på at hadde våre tomter vært like plane hadde jeg måtte klippe med en gang. Her er klagers rettigheter større enn eiers.

Nja vi får se. Han tørr neppe dra den så langt, iogmed han har mange skjeletter i skapet han neppe vil slippe ut  ;)

Link-86
11.07.13 22:10

Hold oss oppdatert. Slikt er alltid interesang. Særlig med en bisarr sak fra Sandefjord nylig som har vært kjørt til det idiotiske i rettsystemet. Skal se om jeg finner linken. Det var virkelig en merkelig sak.

Misantrophicus
11.07.13 22:10
Link-86: . I tilleg var hekken å oppfatte som et gjerde og da gjaldt ikke samme lov

Hvordan er dette i praksis egentlig? Hvis hekken ligger på tomtegrensen, som hekker jo ofte gjør, kan den da være ubegrenset høy? Og hvorfor hadde utfalle blitt et annet om dere hadde hatt tomter i samme plan?

Misantrophicus
11.07.13 22:15

Da er treet lovlig hvis det ikke blir større. (1/3 av størrelsen er avstanden til tomtegrensen)

Det finnes visstnok en bestemmelse som sier at trær som var store i 1961 ikke omfattes av denne regelen. De kan bli så store de vil. Men hvem vil ha så store trær på tomta, det blir fryktelig dyrt når de en gang eldes, faller ned over naboens hus osv.

Vet ikke om at det har noe å gjøre med at "Grannelova" er fra 1961 og at den ikke har tilbakevirkende kraft. Noen som vet?

Link-86
11.07.13 22:26
Misantrophicus: Hvordan er dette i praksis egentlig? Hvis hekken ligger på tomtegrensen, som hekker jo ofte gjør, kan den da være ubegrenset høy? Og hvorfor hadde utfalle blitt et annet om dere hadde hatt tomter i samme plan?

Jeg husker ikke detaljene for å være ærlig. Dette ble tatt i detaljer muntlig, men papirene jeg fikk referert til gjerdeloven en paragraf på nynorsk jeg knapt skjønte bæret av.  Jeg har bare i minne at gjerder kan være 1.50 høye uten tilatelse, mens hekker kan være betraktelig høyere hvis det er som tomteavskiller. Jeg kan ikke gå god for tallet, men har 3 3 1/2 meter i minne med min spesielle tomt i minne. Mulig jeg blar litt i det imorgen. Har møkkjedelige dager på jobb når 80% av aktiviteten har tatt ferie. 

Link-86
12.07.13 12:19
Link-86: Særlig med en bisarr sak fra Sandefjord nylig som har vært kjørt til det idiotiske i rettsystemet. Skal se om jeg finner linken. Det var virkelig en merkelig sak.

Skjelden jeg siterer meg selv, men må dele denne.

http://www.dagbladet.no/2011/11/20/nyheter/nabokrangel/sandefjord/grantre/19096316/

Som igjen har ført til:

http://www.dagbladet.no/2013/06/18/nyheter/nabokonflikt/innenriks/27754661/

http://grantreet.com/

Så....går ting så lang. Gi deg før du må selge huset. Det er tross alt bare et tre :P

Misantrophicus
12.07.13 22:55
Link-86: Det er tross alt bare et tre

Dette er en velkjent sak, men her har begge parter vært like gærne.

Men hvorfor har ikke advokatene deres stoppet dem? Eller advokatforeningen stoppet advokatene?

I Norge kan man ikke gå til retten uten å bli ruinert, så kommer avisene og driter deg ut etterpå, men i praksis er vanlige folk rettsløse i mange sammenhenger. Det koster helt enkelt for mye.

Link-86
12.07.13 23:20
Misantrophicus: Men hvorfor har ikke advokatene deres stoppet dem? Eller advokatforeningen stoppet advokatene?

Jeg har en religiøs klin sprø nabo som har kjørt sak mot meg flerer ganger. I tilleg her jeg flere år i foretningslivet som har gjort at jeg møter advokater- både redelige og grådige.

En del advokater lever av å råde klieneten til, nei dette ordner vi med noen brev osv..... men det de ordner er en høyere lønnsjekk. 

Min nabos advokat kjørte jeg også beinhardt når vi møttes i konfliktrådet. Jeg ba om offentligjøring av timelister i henhold til relevant praksis, men ble møtte med sørgelige unskyldininger. 

Da skjønte jeg at dette var levebrødet til noen som ikke hadde gjort det bra på jusstudiet. 

I en annen sak med min søster som fikk sparken på urimelig grunnlag også. Advokaten kjørte på og lo av mekling og et hvert forsøk på å snakke sammen. La oss ta saken i retten liksom. Dommerne var lite fornøyd med hans fremgangsmåte. Han skjønte tegningen og forsøkte hardere enn noen sinne å lage et kompromiss når det var en offentlig bygning.

Av erfaringer og observasjoner. Bryter advokaten din menneskelige fornuft se deg om etter en annen. Fakturaadvokat eller kompis. Du taper uansett. 

Klikk for å gå tilbake til toppen