Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan løsne granittbenk på kjøkken

NYTT TEMA
Isr
IsrInnlegg: 22
02.11.13 09:19

Vi skal pusse opp kjøkkenet og har fått problemer med å fjerne den gamle granittbenken ettersom forrige eier har brukt et sterkt lim for å feste granittbenken til sokkelen.Har dere noen tips til å løsne granittbenken uten å ødelegge den, finnes det noe kjemikalie som kan løsne limet ?

Link-86
Link-86Innlegg: 9476
02.11.13 11:39

Man må komme til med f.eks knivblad/baufilblad. Fjerne limte ting hele kan være en real drittjobb. Hvis man skal bruke kjemikalier tenker jeg man kan skade benkeplaten man vil holdeperfekt. Alernativ om man skal rive sokkelen skru alt man kan fra hverandre der så man kan ta platen opp med rester av sokkel og få enklere arbeidstilling. 

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
02.11.13 12:14
Isr: Har dere noen tips til å løsne granittbenken uten å ødelegge den, finnes det noe kjemikalie som kan løsne limet

Kan hende aceton greier jobben.Det fjerner i alle fall TEC7 og tilsvarende smjøre...

Men kommer du til overalt?

fargerik
fargerikInnlegg: 65136
02.11.13 12:53

Plata er vel limt på toppen av skapene, ikke på sokkelen, da...bare for å pirke litt.

Uansett...jeg har slitt ILLE med å få løs plater som er limt, selv med silikon sitter det dønn fast, og noen ganger går noe i stykker til slutt.

Jeg fikk tips en gang om å prøve å skjære det løs med en tynn pianotråd, men har aldri prøvd det selv.

Er det mulig å løfte vekk hele skapet med plate og alt uten å ta det fra hverandre, ville jeg foretrekke det. Jeg går ut fra at dette skal tilbake på plass, og at det er grunnen til at ikke noe skal ødelegges?

Hvorfor må innredningen fjernes, forresten? Nytt gulv?

Et tips til de som skal montere slike plater på bad og kjøkken:

IKKE lim dem på den måten. Legg heller plata oppå skapet uten lim mellom, og dra en larve med silikon på innsiden, i vinkelen, eller hjørnet, oppunder der plata ligger på skroget. Dra den lett ut med en finger dyppet i Zalovann. Da er det enkelt å skjære løs plata når den dagen kommer....og ja, det sitter like godt.

(Innlegget ble redigert 02.11.13 12:59)

Link-86
02.11.13 13:00
fargerik: Jeg fikk tips en gang om å prøve å skjære det løs med en tynn pianotråd, men har aldri prøvd det selv.

Bruk hansker! Gjort det en gang og var helt forferdelig for hendene. Kappet meg til blods kjapt. 

fargerik
02.11.13 13:41
Link-86: Bruk hansker! Gjort det en gang og var helt forferdelig for hendene. Kappet meg til blods kjapt.

Åja! Tynn pianotråd er brutal.

Fikk du det til?

Det finnes også pianotråd med diamantbelegg.

De kan man skjære granitt med :-)

(Innlegget ble redigert 02.11.13 13:43)

Link-86
02.11.13 13:46
fargerik: Fikk du det til?

Nja.Eller ja, men på en annen måte. Hadde så vondt i hendene at jeg bare rev hele greia i frustrasjon. Det var et metallstativ som hadde blitt limt med 79 tuber tech7 mot veggen som skulle fjernes. Prøvde å gjøre det den skånsomme måten, men fikk ut frustrasjonen med slegga isteden. Måtte pusse og male veggen på nytt, men gud det var deilig!  

fargerik
02.11.13 14:14
Link-86: Nja.Eller ja, men på en annen måte. Hadde så vondt i hendene at jeg bare rev hele greia i frustrasjon. Det var et metallstativ som hadde blitt limt med 79 tuber tech7 mot veggen som skulle fjernes. Prøvde å gjøre det den skånsomme måten, men fikk ut frustrasjonen med slegga isteden. Måtte pusse og male veggen på nytt, men gud det var deilig!

hehehehehe....Been there, done that ;-) hehehehehe...hahaha...

Å være flua på veggen kunne vært artig innimellom.

Jeg hadde f. eks. en demonteringsjobb i et hus, og den nye eieren skulle ikke ha noe, bare kaste alt. En fire meter lang ny baderomsinnredning med speilvegg, dobbel servant nedfelt i heldekkende marmor imitasjon, led-lys med dimming, integrert radio, Grohe armaturer....name it...."vil du ha det, kan du ta det med deg"...ikke sant?

Dessverre hendte det samme. Alt var hellimt til hverandre og til veggen med silikon.

Og jeg forsikrer deg: Det sitter godt det også. Tipper jeg moste rundt 100 000 kroner med slegge og skuffet det ut i containeren...

(Innlegget ble redigert 02.11.13 14:22)

Link-86
02.11.13 14:26
fargerik: Det sitter godt det også

Tror folk ikke fatter hvor godt en lim eller silikonfuge kan sitte. Syntes mange bøtter på med vanvittige mengder. Er bare noe vanvittig herk å fjerne det. 

fargerik
03.11.13 01:38
Link-86: vanvittig herk
TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
05.11.13 16:41
Skaumannen: Kan hende aceton greier jobben.Det fjerner i alle fall TEC7 og tilsvarende smjøre...

Men det kan kanskje være vanskelig å få kjøpt det, annet enn i veldig små flasker. Og prøver du å kjøpe tjue av dem, går det nok en telefon til PST fra bakrommet.

Skaumannen
05.11.13 17:20
TrudeX: Men det kan kanskje være vanskelig å få kjøpt det, annet enn i veldig små flasker. Og prøver du å kjøpe tjue av dem, går det nok en telefon til PST fra bakrommet

Trenger du 10 liter da?(ikke at jeg aner det men...)

PST?Hvorfor det, er det noe spes med dette kjemikaliet?

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
05.11.13 17:48

Får man kjøpt aceton i halvlitersflasker? Jeg vet bare om de små (1dl?) på apoteket.

Ellers kan vel aceton brukes i bombesnekring? Jeg trodde i alle fall det var derfor litersflaskene ikke lenger er i handelen her i landet. Man får i alle fall ikke lenger kjøpt det på Biltema.

Når det gjelder hvor mye man trenger, vet ikke jeg heller. Men aceton fordamper jo veldig raskt, så jeg antar det er litt som skal til.

(Innlegget ble redigert 05.11.13 17:49)

Skaumannen
05.11.13 17:55
TrudeX: Får man kjøpt aceton i halvlitersflasker? Jeg

Torshov bilrekvisita har 1/2 L flasker.Har selv kjøpt der for et par år siden.

Bombeingediens?

Javisst.Googlet det og det kan blandes med Hydro-et aller annet og det er stygge saker;)

EDIT:Til PST:Nei, jeg har IKKE TENKT Å FORSØKE Å LAGE SÅNN!

(Innlegget ble redigert 05.11.13 17:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg