Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kondenstøketrommel varsler full vanntank

NYTT TEMA
Vattnissen
VattnissenInnlegg: 3450
25.04.14 00:10

Når det knapt nok er kommet vann i denne. Noe som gjør det til et forferdelig styr å tørke klær, da maskinen må tømmes og startes ti ganger for en tørk.

Noen som har erfaringer med dette?

Link-86
Link-86Innlegg: 9476
25.04.14 08:30

Kan den kobles med slange til avløp? 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9503
25.04.14 08:50
Vattnissen: Noen som har erfaringer med dette?

Ikkje akkurat med dette, men min erfaring med kondenstørketrommel er at når det er problemer, så må du leita etter lo på alle tenkelige og utenkelige plassar. 

fargerik
fargerikInnlegg: 64038
25.04.14 10:21
InnocentBystander: Ikkje akkurat med dette, men min erfaring med kondenstørketrommel er at når det er problemer, så må du leita etter lo på alle tenkelige og utenkelige plassar.

Kanskje dra ut den store kassetten bak luka under døra og vaske den grundig i vann. Der blir det mye lo.

På min maskin skal det gjøres en gang pr. måned.

Vattnissen
VattnissenInnlegg: 3450
25.04.14 15:30
fargerik: Kanskje dra ut den store kassetten bak luka under døra og vaske den grundig i vann. Der blir det mye lo. På min maskin skal det gjøres en gang pr. måned.

Denne er nylig skylt og tørket.

o-segls
o-seglsInnlegg: 1179
25.04.14 15:33
fargerik: Kanskje dra ut den store kassetten bak luka under døra og vaske den grundig i vann. Der blir det mye lo.
På min maskin skal det gjøres en gang pr. måned.

en gang pr måned? det hadde kanskje vært nok for meg som bruker den 1 til 4 ganger i måneden. hehe, men jeg har gjort det til en vane å sjekke  lofilteret hver gang jeg skal bruke maskinen

men for min søster som har 5 unger og bruker den omtrent døgnet rundt, hadde den nok tatt fyr før det hadde gått en uke. haha.

dersom lofilteret går tett, må maskinen restartes fordi luften ikke kan sirkulere og termostatene slår ut.

dårlig sirkulasjon gjør også at klærne tørker saktere.

fargerik
25.04.14 17:52
o-segls: en gang pr måned? det hadde kanskje vært nok for meg som bruker den 1 til 4 ganger i måneden. hehe, men jeg har gjort det til en vane å sjekke lofilteret hver gang jeg skal bruke maskinen

Kanskje vi snakker om to forskjellige ting?

Det er et lofilter som må renses hver gang maskinen skal brukes, det er lett tilgjengelig, kan nappes ut og støvsuges og smettes tilbake på plass. På min maskin sitter det filteret inne bak den samme døra som jeg legger inn og tar ut tøy.

Og så er det en stor dings nede i bunnen av maskinen som skal renses en gang pr. måned. Den er bak en luke som er under tøyinnkastet. Den dingsen må snappes ut og vaskes under rennende vann EN gang pr måned. Det er altså 2 filtre hvor lo og annet samler seg.

Men jeg har jo bare 1 maskin, med 1 løsning, så det er sikkert veldig mange andre maskiner som er helt anderledes.

Mange problemer løses uansett ganske lett ved å lese bruksanvisningen. men ikke alle!

Men nå har visst TS prøvd vasking og sånt, så da gjenstår jo bare å finne fremgangsmåte for å nullstille hjernen i maskinen og restarte hele skiten. Svenskestart. Dette står det også som regel noe om i bruksanvisningen.

Men ikke alltid.

Ote finner man FAQ på produsentens hjemmeside.

(Innlegget ble redigert 25.04.14 18:00)

o-segls
o-seglsInnlegg: 1179
25.04.14 20:59
fargerik: Og så er det en stor dings nede i bunnen av maskinen som skal renses en gang pr. måned. Den er bak en luke som er under tøyinnkastet. Den dingsen må snappes ut og vaskes under rennende vann EN gang pr måned. Det er altså 2 filtre hvor lo og annet samler seg.

2 filter? det andre filteret høres ut som filteret på min gamle vaskemaskin. hehe.

har du kombinert vakemskin /tørketrommel er det muligens 2 filtre, men på min tørketrommel er det kun 1.

har faktisk opplevd mange som ikke vet/viste om lofilteret i tørketromler og bare brukte dem til den streika.og så ringer de reparatør. haha

(Innlegget ble redigert 25.04.14 21:05)

DMoriarty
DMoriartyInnlegg: 571
25.04.14 21:03
Vattnissen: Noen som har erfaringer med dette?

Før hadde jeg Siemens (eller Bosch, en av dem) og da hadde jeg av og til dette problemet.

Skrubb filteret i vanntanken skikkelig

Rengjør lofilteret skikkelig.

Gjenta 3-4 ganger om nødvendig. Start gjerne tørketrommelen på nytt med en gang etter den har stoppet også, de er gode på selvrensing de fleste av disse.

Når du til slutt blir lei, selger du den og kjøper MIELE.

fargerik
26.04.14 08:55
DMoriarty: Når du til slutt blir lei, selger du den og kjøper MIELE.

Jeg kom på at den dingsen jeg nevnte heter kondensator.

Som sagt er den ofte plassert bak en luke i fronten av maskinen.

Også Miele har det samme.

Les litt mer her.

DMoriarty
DMoriartyInnlegg: 571
26.04.14 09:41
fargerik: Jeg kom på at den dingsen jeg nevnte heter kondensator. Som sagt er den ofte plassert bak en luke i fronten av maskinen. Også Miele har det samme.

Det er den Miele har, og som Siemens/Bosch (av nyere modeller) IKKE har. Siemens/Bosch sverger til selvrensende kondensator, noe som gjør alt som er av filtre (lofilteret og filteret i vanntanken) svært, svært ømfintelig.

Mieles sin løsning er vesentlig mer brukervennlig på sikt.

Nå vet ikke jeg hva slags merke TS har, jeg gjenkjente bare problemet og frustrsjonen beskrevet i åpningsinnlegget.

(Innlegget ble redigert 26.04.14 09:41)

Goonermaniac
GoonermaniacInnlegg: 4746
26.04.14 16:11
Vattnissen: Denne er nylig skylt og tørket.

Hadde samme problem med min, det var bare å åpne tørketrommelen, og så ta ut pumpen som pumper fra oppsamler i bunnen av tørketrommelen og opp i vanntank. Denne var tett av lo og annet dritt, da varslet tørketromlen om at tanken var full.

Skal du ha en reparatør blir dette så dyrt at du bare kan kjøpe en ny, kan du mekke litt var det null problem å gjøre ren denne lille pumpa.

Goonermaniac
26.04.14 16:13
fargerik: Jeg kom på at den dingsen jeg nevnte heter kondensator. Som sagt er den ofte plassert bak en luke i fronten av maskinen. Også Miele har det samme.

Dette er det jo på de fleste, den skal rengjøres ofte, men det slipper ting og tang forbi denne og. På  min var pumpen helt full av lo og "geleaktig" masse, sikkert fra restavfall fra klær/vann igjennom årene.

Tok ut pumpa etter å ha løst diverse kontakter og slanger, gjorde ren denne,satte det på plass igjen, og alt gikk som normalt :) Ikke veldig vanskelig om man kan skru litt.

Goonermaniac
26.04.14 16:15

Forøvrig en idiotisk svakhet på mange tromler at de skal ha en pumpe som pumper vann opp fra bunnen av tørketromlen til vanntanken ? I stedet for å ha tanken i bunnen av tromlen, slik at vannet renner rett inn der, eller at alle hadde blitt levert med slange der vannet renner direkte til avløp.

pis
pisInnlegg: 2
01.11.19 23:55

Søk på youtube, hvordan rense pumpehus på tørketrommel....

- eller : "how to clean pump on dryer"

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg