Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Altfor varmt vann i springen

NYTT TEMA
HenrikFjellangerHagen
HenrikFjellangerHagenInnlegg: 10
15.01.15 10:39

Hei, vannet i springen vår blir brennhett så fort vi smetter hanken over på rødfeltet. Beveger jeg hanken litt for mye over på rødfeltet blir vannet så varmt at det føles som om det koker.

Mulig å stille på dette? Hvordan, på varmtvannsbereder?

Henrik

fargerik
fargerikInnlegg: 67034
15.01.15 12:38
HenrikFjellangerHagen: Mulig å stille på dette? Hvordan, på varmtvannsbereder?

Dersom du har noe som ligner denne montert på berederen, er det en blandeventil som du kan stille ned temperaturen med.

Her ser du en type som er mye brukt. Det røde rattet er til å stenge vannet med, og til å stille temperaturen med.

De fleste ettgreps-blandebatterier har også mulighet for å sperre hendelen slik at den ikke kan dras helt over på makstemperatur. Kalles barnesikring.

Blir vannet så fryktelig varmt, og det ikke har vært sånn tidligere, kan kanskje termostaten i berederen ha røket. Og det er IKKE bra, da må du få det fikset av en rørlegger!!

(Innlegget ble redigert 15.01.15 12:42)

HenrikFjellangerHagen
HenrikFjellangerHagenInnlegg: 10
15.01.15 21:00

takker, funker det. Tanken er ny.

fargerik
16.01.15 05:29
HenrikFjellangerHagen: takker, funker det. Tanken er ny.

Flott! Termostaten i nye beredere er innstilt på 75 grader, og det er jo alt for varmt til å sendes ut i kranene. Men det må være over 60 grader for å drepe bakterier.

Men det øker kapasiteten, eller hvor mye varmtvann du har til rådighet i berederen, når det er så varmt at det må spees ut med kaldtvann før bruk.

Produsentene anbefaler å skru på det røde rattet en gang pr. år slik at det ikke setter seg fast. Steng det helt, åpne helt, og sett det tilbake til passe temp.

De som er "hysteriske" setter også vannet på full varme en gang i mellom og spyler gjennom dusjen med bare varmtvann for å unngå legionellabakterier i dusjhodet.

Bakteriene trives nemlig godt i behagelig dusjetemperatur.

(Innlegget ble redigert 16.01.15 05:40)

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
25.01.15 19:26
fargerik: Flott! Termostaten i nye beredere er innstilt på 75 grader, og det er jo alt for varmt til å sendes ut i kranene.

For rørene og kranen?

petterG
petterGInnlegg: 9693
25.01.15 23:42
Premonition: For rørene og kranen?

For fingrene til den som er i enden av røret...

fargerik
26.01.15 16:24
petterG: For fingrene til den som er i enden av røret...

Man kan koke egg i 70 grader varmt vann. Det tar 50 minutter, men det gir jo en slags idè om hvor varmt 70 grader egentlig er.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 61660
07.02.15 21:38
fargerik: Termostaten i nye beredere er innstilt på 75 grader, og det er jo alt for varmt til å sendes ut i kranene. Men det må være over 60 grader for å drepe bakterier.

Når steketermometeret mitt skal vaskes, så vasker jeg det under varmtvannskrana, og da ser jeg at temperaturen på vannet er ca 72 grader.

Slik har det vært i alle år. Har kobberrør fra 1980.

Bruker alltid vinylhansker med bomullsvanter nærmest huden når jeg skal vaske, så jeg brenner meg ikke :)

(Innlegget ble redigert 07.02.15 21:39)

fargerik
07.03.15 07:06
GARDSDATTRA: Når steketermometeret mitt skal vaskes, så vasker jeg det under varmtvannskrana, og da ser jeg at temperaturen på vannet er ca 72 grader. Slik har det vært i alle år. Har kobberrør fra 1980. Bruker alltid vinylhansker med bomullsvanter nærmest huden når jeg skal vaske, så jeg brenner meg ikke :)

72 grader er for mye, det er fare for at barn eller andre som ikke er klar over dette kan skålde seg alvorlig. Byggforskriftene sier at temperaturen i krana ikke skal være over 55 grader.

I nye bygg er dette en absolutt regel.

Les her.

Temperaturen er ikke noe problem for kobberrørene. Ikke for plastrørene heller.  De moderne plastrørene i rør- i- rør- systemene tåler kontinuerlig temperatur på 90 grader ved 10 BAR trykk, noe som aldri forekommer i en bolig.

(Innlegget ble redigert 07.03.15 07:10)

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
07.03.15 07:20
petterG: For fingrene til den som er i enden av røret...

Går nå veldig rask å koke poteter da med varmest mulig vann fra kranen.

fargerik
07.03.15 07:59
Cityvenn: Går nå veldig rask å koke poteter da med varmest mulig vann fra kranen.

hehehe...ikke så mye, egentlig, for både vannets og potetens spesifikke varmekapasitet er så høy at det nesten utligner forskjellen mellom å koke dem opp med varmtvann i stedet for med kaldtvann.

(Innlegget ble redigert 07.03.15 08:03)

GARDSDATTRA
07.03.15 14:57
fargerik: 72 grader er for mye, det er fare for at barn eller andre som ikke er klar over dette kan skålde seg alvorlig. Byggforskriftene sier at temperaturen i krana ikke skal være over 55 grader

Skal man drepe bakterier og fjerne fett, så trengs det skoldhett vann.

55 grader holder bare ikke, har du hørt om legionella?

Du skal være spesielt oppmerksom på bakterier dersom temperaturen i varmtvannstanken har vært under 70 grader. Det er også spesielt lurt å rense dusjhoder og slanger etter en ferie, hvis du har vært borte og dusjen ikke har vært benyttet på en stund.

Skal føye til at alle dusjarmaturer har en sperre mellom kaldt og varmt vann.

GARDSDATTRA
07.03.15 15:00
Cityvenn: Går nå veldig rask å koke poteter da med varmest mulig vann fra kranen.

Man skal aldri bruke vann fra varmtvannsberederen til matlaging. Det fordi det danner seg et belegg i varmtvannsberederen bestående av kalk, humus og andre lekkerheter.

Bruk kaldt friskt vann som du lar renne fra krana ei lita stund før bruk.

fargerik
07.03.15 15:19
GARDSDATTRA: Skal man drepe bakterier og fjerne fett, så trengs det skoldhett vann. 55 grader holder bare ikke, har du hørt om legionella?

Jeg snakker bare om hva norsk standard og norske forskrifter sier om temperatur for tappevann i boliger.

Selvfølgelig har jeg hørt om legionella, men det har null og niks med tappevannstemperaturen å gjøre. Det er inne i varmtvannstanken temperaturen skal være høy.

Blandeventiler og skåldesperrer er funnet opp for å brukes, og det er disse som skal sørge for at temperaturen i kranene ikke er for høy.

Om du trenger å drepe dine imaginære bakterier med 72 grader varmt vann i kranene er ditt eget irrasjonelle problem.

Du skal heller ikke fjerne fett med varmtvann og skylle det ned i avløpet, for det kan feste seg på innsiden av avløpsrørene slik at de tetner.

(Innlegget ble redigert 07.03.15 15:21)

fargerik
07.03.15 15:26
GARDSDATTRA: Man skal aldri bruke vann fra varmtvannsberederen til matlaging. Det fordi det danner seg et belegg i varmtvannsberederen bestående av kalk, humus og andre lekkerheter. Bruk kaldt friskt vann som du lar renne fra krana ei lita stund før bruk.

Enig i det, kaldt, friskt vann til matlaging.

Men egentlig er dette en overlevning fra den gangen varmtvannsberedere var laget av kobber og det var tema at vannet kunne ha en helserisiko på grunn av kobberinnhold.

Moderne beredere av rustfritt stål avgir ingen skadelige stoffer til vannet. Belegget eller bunnslammet inne i berederne er heller ikke farlig. Kalk og humus er kun noe som vi finner i brønner og borehull og i enkelte småvannverk oppe i der du itte skulle tru nokon kunne bu.

(Innlegget ble redigert 07.03.15 15:30)

GARDSDATTRA
07.03.15 16:29
fargerik: Du skal heller ikke fjerne fett med varmtvann og skylle det ned i avløpet, for det kan feste seg på innsiden av avløpsrørene slik at de tetner.

Det er ikke noe problem å skylle fettet oppvask, dersom man bruker så varmt vann som mulig, og samtidig spruter Zalo ned i avløpet.
Uansett vasker man avløpskum og oppvaskkum med Zalo og Jif etter bruk, og da blir også avløpsrørene renset..

Men er enig i at man bør fjerne det meste av fettet med papir først.

GARDSDATTRA
07.03.15 16:31
fargerik: Kalk og humus er kun noe som vi finner i brønner og borehull og i enkelte småvannverk oppe i der du itte skulle tru nokon kunne bu.

Jeg vet det, og unngår derfor brønnvann. :-)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7566
07.03.15 16:35
fargerik: Moderne beredere av rustfritt stål avgir ingen skadelige stoffer til vannet

Hva med kobberledningene fra bereder til kran?

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
07.03.15 16:43
_roffe_: Hva med kobberledningene fra bereder til kran?

Eg har nå stått det over så langt , og kokte poteter med varmvann senest idag og er nå bikket 60.

Har ny noen få års gammel bereder ja , med plast rør i rør

fargerik
07.03.15 16:54
_roffe_: Hva med kobberledningene fra bereder til kran?

Vannet farer så fort gjennom rørene at det ikke tar opp noe kobber å snakke om. I de gamle kobberberederne, derimot, hadde vannet kontakt med kobberet leeeeenge.

(Innlegget ble redigert 07.03.15 16:55)

Glee
GleeInnlegg: 5226
07.03.15 22:41
HenrikFjellangerHagen: Hei, vannet i springen vår blir brennhett så fort vi smetter hanken over på rødfeltet. Beveger jeg hanken litt for mye over på rødfeltet blir vannet så varmt at det føles som om det koker.

Jeg vokste opp på en gård der husets varmtvannstank ble brukt til å vaske opp melkemaskin og utstyr.

At vannet som kom ut boblet litt før det la seg til ro var noe en bare måtte venne seg til.

rkrk
rkrkInnlegg: 46
24.10.18 21:43

Unødig varmt vann i kranene kan gi skoldefare, og spesielt unger brenner seg lettere enn voksene. Varmtvannstank har to problemer her sånn jeg opplever det. Vartvannstank må ha en høy lagre temp. pga bakteriefare. Blande ventilen skal blande inn kaldtvann helst under 55 grader ut på rørnettet. Men en stor tank er ofte plassert langt vekk fra tappestedene og mister temp. i rørene. Defor har varmtvannstanker ofte høyere temp ut fra tanken eenn forsvarlig. For de nøre tappestedene blir det for varmt og skoldefare. Jeg har en løsning på dette problemet i mitt neste svar, må stikke nå.   

NonHuman
NonHumanInnlegg: 897
31.10.18 11:34

-Varmtvann tar selvsagt opp kobber når vannet står stille i rørene.Ikke kom og fortell meg at vannet fyker av gårde i en rasene fart 24 t i døgnet og derfor tas ikke kobber opp i vannstrømmen.Please.Det blir så tankeløst.

-Legionella er regulert i en forskrift om "miljørettet helsevern".Det er mye bedre om folk søker opp denne forskriften på egenhånd om de har spørsmål om legionella en at de skal lufte sine egne ideer her på forumet.Reglene omkring legionella er detaljerte og de er mange.En vanlig rørlegger hvis navn det ikke er verdt å nevne, har som regel svært lite kunnskaper om legionella utover det han selv tror.En rørlegger en en håndverker, ikke er bioingeniør.

-Moderne blandebatterier har skåldesperre, som sørger for at temp ut i fks en vask eller dusj ikke når en temp der man kan brenne seg skikkelig.Om det er 72 grader i et blandebatteri, skift dritten ut med et nyere et.Temp i rørledningen skal være minst 60 grader.Sjekk gjerne fakta med folkehelseinstituttet.

Det er alt for mange antagelser og rare meninger.Lurer man på noe slikt, er det mye bedre å ringe en faginnstans eller lese hva disse skriver istedet for å leke gjetteleken.

(Innlegget ble redigert 31.10.18 11:36)

fargerik
31.10.18 18:07
NonHuman: Varmtvann tar selvsagt opp kobber når vannet står stille i rørene.Ikke kom og fortell meg at vannet fyker av gårde i en rasene fart 24 t i døgnet og derfor tas ikke kobber opp i vannstrømmen.Please.Det blir så tankeløst.

Derfor skal man la vannet renne litt før man drikker det.

Dersom man lar vannet som står i kobberrørene skylles ut, kommer det friskt vann som ikke har stått i røret ut av kranen.

Superenkel forskning har vist at vannet ikke inneholder kobber å snakke om når det kalde vannet som står stille i røret er skyllet ut og det varme vannet fra den rustfrie varmtvannsberederen kommer frem til kranen. Det strømmer nemlig så fort gjennom røret at vannet ikke opptar noe kobber.

Når vannet i krana er varmt, er det friskt.

Easy as that.

Selvfølgelig forutsatt at man ikke har en varmtvannstank av kobber. Man skal aldri drikke vann fra en bereder av kobber.

Det er nok ikke mange kobber-varmtvannsberedere igjen i dette landet, rustfri beredere tok over langt tilbake i forrige århundre.

Det er vel ikke lenge til kobberrør i eneboliger også er historie.

Det er plast og rør-i-rør som er greia nå. Kobber er ut. Det neste er å finne ut hva slags berikelser plastrørene tilfører kroppen.

(Innlegget ble redigert 31.10.18 18:18)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 897
05.11.18 10:26
fargerik: Derfor skal man la vannet renne litt før man drikker det. Dersom man lar vannet som står i kobberrørene skylles ut, kommer det friskt vann som ikke har stått i røret ut av kranen. Superenkel forskning har vist at vannet ikke inneholder kobber å snakke om når det kalde vannet som står stille i røret er skyllet ut og det varme vannet fra den rustfrie varmtvannsberederen kommer frem til kranen. Det strømmer nemlig så fort gjennom røret at vannet ikke opptar noe kobber. Når vannet i krana er varmt, er det friskt. Easy as that. Selvfølgelig forutsatt at man ikke har en varmtvannstank av kobber. Man skal aldri drikke vann fra en bereder av kobber. Det er nok ikke mange kobber-varmtvannsberedere igjen i dette landet, rustfri beredere tok over langt tilbake i forrige århundre. Det er vel ikke lenge til kobberrør i eneboliger også er historie. Det er plast og rør-i-rør som er greia nå. Kobber er ut. Det neste er å finne ut hva slags berikelser plastrørene tilfører kroppen.

Det høres ganske logisk ut, jeg får bare legge meg flat og gi deg rett på dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen