Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dørlås - Beskyttelse mot snø og is

NYTT TEMA
vandreren
vandrerenInnlegg: 301
16.01.15 21:38

En av dørene på hytta er eksponert for snøføyk og låssylinderen iser ofte helt igjen og er vanskelig å åpne. Noen som vet om en type beskyttelse for å unngå dette? Ser for meg en hengslet plastkopp e.l.

fargerik
fargerikInnlegg: 50678
17.01.15 08:24
vandreren: En av dørene på hytta er eksponert for snøføyk og låssylinderen iser ofte helt igjen og er vanskelig å åpne. Noen som vet om en type beskyttelse for å unngå dette? Ser for meg en hengslet plastkopp e.l.

Jeg så en gang en Petter Smart hadde stiftet fast en liten skinnlapp eller slags lærlapp som hang foran låsen på hytta på fjellet. Kombinert med litt låsolje i låsen før vinteren kom, funket det bra.

(Innlegget ble redigert 17.01.15 08:26)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30884
18.01.15 17:27

Mener og huske at jeg har sett ordinære låser hvor det var deksel som man måtte skyve opp til høyre/venstre for og låse opp.

Da må man jo skifte hele låsen, så en eller annen Petter Smart oppfinnelse er vel like bra.

fargerik
19.01.15 03:17
VivaLV: Mener og huske at jeg har sett ordinære låser hvor det var deksel som man måtte skyve opp til høyre/venstre for og låse opp. Da må man jo skifte hele låsen, så en eller annen Petter Smart oppfinnelse er vel like bra.

Det er jo ganske vanlig at det er montert regnbeskyttelse over moderne dørlåser med kortleser.

Kanskje noe slikt kan brukes?

VivaLV
19.01.15 10:26
fargerik: Det er jo ganske vanlig at det er montert regnbeskyttelse over moderne dørlåser med kortleser. Kanskje noe slikt kan brukes?

Det var ikke den jeg tenkte på. Den kan vel nesten virke mot sin hensikt på en vindfull hyttdør og snøen samler seg opp under beskyttelsen.

Var altså en lås og som hadde en metalldings foran som var hengslet som man måtte skyve til siden for og låse opp. Husker ihvertfall en slik lås.

Mulig den er blitt "rasjonalisert" bort på samme måte som skvettlapper på bil og skjermer på sykler.

Det er vel allerede foreslått i tråden, men foran mange branndører og slikt har man jo deksen foran dørvrideren.

fargerik
19.01.15 12:54
VivaLV: Det var ikke den jeg tenkte på. Den kan vel nesten virke mot sin hensikt på en vindfull hyttdør og snøen samler seg opp under beskyttelsen. Var altså en lås og som hadde en metalldings foran som var hengslet som man måtte skyve til siden for og låse opp. Husker ihvertfall en slik lås.

Ja. Har sett slike. Jeg tror faktisk jeg har en slik gammel sak liggende et sted i skjulet, det er et slags deksel som man skrur fast for å dekke til hullet til nøkkelhullet, med et  kunstnerisk lokk som er festet med en skrue på toppen og kan vippes til siden. Heter det dørskilt, montro?

A.la som på denne hengelåsen men formet som et nøkkelhull.

Jeg er i gang med å bygge nytt uthus/furtebu/snickarbu, det skal bli moro å tømme det gamle før det skal rives og finne igjen alt som ligger innerst og nederst og som man ikke lengre husker at man har!

(Innlegget ble redigert 19.01.15 13:00)

fargerik
19.01.15 13:06

Jeg fikk litt blod på tann :-)

Her er også en variant!

Det heter nøkkelskilt. Nøkkelskilt med deksel.

(Innlegget ble redigert 19.01.15 13:08)

VivaLV
19.01.15 17:22
fargerik: Jeg fikk litt blod på tann :-) Her er også en variant! Det heter nøkkelskilt. Nøkkelskilt med deksel.

Akkurat slik jeg tenkte på. Googlet ganske lenge selv uten og finne den.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg