Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skjøte PEX-rør under gulv

NYTT TEMA
OlavSaastad
OlavSaastadInnlegg: 37
02.02.15 20:51

Bygger om kjøkkenet og flytter "oppvaskavdelingen" noen meter. Vanntilførselen går i hulrom under gulv og jeg ønsker å skjøte rørene for å slippe å trekke helt nye rør(det er også rør-irør).

Spørsmålet er altså om det er lov å skjøte pex-rør på steder der en ikke kommer til for inspeksjon senere? Jeg antar at varerørene også kan skjøtes om PEX-rørene kan det.
PS. Jeg skal ha rørlegger til å utføre jobben men vil gjerne vite slike ting på forhånd for å kunne planlegge litt.

(Innlegget ble redigert 02.02.15 20:52)

Jokkemedkniven
JokkemedknivenInnlegg: 5520
03.02.15 21:55
OlavSaastad: Bygger om kjøkkenet og flytter "oppvaskavdelingen" noen meter. Vanntilførselen går i hulrom under gulv og jeg ønsker å skjøte rørene for å slippe å trekke helt nye rør(det er også rør-irør). Spørsmålet er altså om det er lov å skjøte pex-rør på steder der en ikke kommer til for inspeksjon senere? Jeg antar at varerørene også kan skjøtes om PEX-rørene kan det.
PS. Jeg skal ha rørlegger til å utføre jobben men vil gjerne vite slike ting på forhånd for å kunne planlegge litt.

Det er ikke lov å skjøte deler der man ikke kan inspisere i etter tid, pga visst det oppstår en lekkasje der i fremtiden og man ikke kan oppdage det, så kan du risikere å få alvorlige vannskader i bygget. Ellers må du lage til en luke sånn at man kan komme til i ettertid.

Varerør har du lov til å skjøte og du skjøter de med sånne type muffer.

vandreren
vandrerenInnlegg: 301
04.02.15 13:20

Takk for svar, Da må det altså trekkes nye pex-rør skjønner jeg. Siden varerørene ligger i to 90 graders svinger så er det neppe mulig å trekk nye pex-rør i eksisterende varerør og skjøte disse så da blir det vel å trekke nye varerrør med ferdige pex-rør i.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg