Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Energimerking G

NYTT TEMA
Bonk
BonkInnlegg: 278
28.07.15 19:43

Hei, jeg ser etter hus på finn og merker meg at mange av husene har energimerking G. Leser videre at E er gjennomsnittet i Norge. Men hva vil det si konkret at et hus har karakteren G? Vil det bli mange tusen mere i strøm for oppvarming?

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
03.08.15 22:32
Bonk: Hei, jeg ser etter hus på finn og merker meg at mange av husene har energimerking G. Leser videre at E er gjennomsnittet i Norge. Men hva vil det si konkret at et hus har karakteren G? Vil det bli mange tusen mere i strøm for oppvarming?

Her er noen eksempler

http://e24.no/privat/eiendom/bolig/mye-aa-spare-med-riktig-energimerke/10026881

Men det kommer jo ann på hvor man bor, hvor stort huset er, planløsning osv

Et G merket hus trenger nødvendigvis ikke være like kaldt som et annet G merket hus, selv i samme størrelse og samme område.

knutset
knutsetInnlegg: 4874
15.08.15 02:08
Premonition: Her er noen eksempler http://e24.no/privat/eiendom/bolig/mye-aa-spare-med-riktig-energimerke/10026881

Det var da et voldsomt energiforbruk de har med i eksemplene for sør-Norge. Jeg har hus på vestlandet, oppvarming vinterstid er på vel 200 m2, har et årlig forbruk som ville gitt energimerking på B. Jeg bygde i 1984 og kvalifisere neppe til B merking. 

I 2014 betalte jeg 16500 i strøm, året før nesten 18 tusen pga en kaldere vinter. Jeg har riktignok en varmepumpe, men det at noe betaler over 70 tusen for strøm høres veldig mye ut.

fargerik
fargerikInnlegg: 53120
16.08.15 10:37
Premonition: Her er noen eksempler http://e24.no/privat/eiendom/bolig/mye-aa-spare-med-riktig-energimerke/10026881 Men det kommer jo ann på hvor man bor, hvor stort huset er, planløsning osv Et G merket hus trenger nødvendigvis ikke være like kaldt som et annet G merket hus, selv i samme størrelse og samme område.

Det var en artig test å kjøre, da!

Gjorde det nå, på mitt gamle tømmerhus fra tidlig i forrige århundre.

Energikarakteren ble E, så huset er altså blitt "vanlig" med noen enkle tiltak som noe etterisolering, nye vinduer, varmepumpe og litt annet.

Og vi fryser ikke om vinteren og bruker ikke spesielt mye strøm.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6560
16.08.15 10:42

Det skiller hele 47.000 kroner i året i oppvarmingskostnader mellom en F- og en C-bolig på 175 kvadratmeter, ifølge Dine Pengers beregninger.

Er F-bolig teltduk?

Premonition
16.08.15 11:32
fargerik: Energikarakteren ble E, så huset er altså blitt "vanlig" med noen enkle tiltak som noe etterisolering, nye vinduer, varmepumpe og litt annet. Og vi fryser ikke om vinteren og bruker ikke spesielt mye strøm.

E, er vel ikke så aller verst, det er vel helst de to siste man bør styre unna.

Da jeg bodde hos foreldrene så var dette et hus fra tidlig 70 tallet med 10 cm isolasjon, ikke noe spesielt kaldt hus det, og det kunne bli 40 minus om vinteren. Og huset hadde sikkert energimerking som E vil jeg tro.

Huset jeg bor i nå er energiklasse C, mulig på grensen til B, ikke helt sjekket opp. nærmest 50 cm isolasjon i tak og 20 + i veggene, mulig det er B klasse?

Det er vel ikke så kaldt om vinteren der du bor vil jeg tro, da er det mindre behov for mengden av isolasjon som man trenger på steder det er kaldere.

(Innlegget ble redigert 16.08.15 11:34)

Premonition
16.08.15 11:36
_roffe_: Er F-bolig teltduk?

F og G er lite eller ingen isolasjon.

fargerik
16.08.15 11:53
Premonition: Det er vel ikke så kaldt om vinteren der du bor vil jeg tro, da er det mindre behov for mengden av isolasjon som man trenger på steder det er kaldere.

Nei, det er ikke så kaldt i Fredrikstad. Kan være en kort periode på nyåret, men ellers greit varmepumpeklima. Blir det kaldere enn -15 grader kan vi putte et par kubber i vedovnen.

Men uansett...som jeg alltid sier i slike debatter...man får mye igjen for å koste på seg litt etterisolering. The Best Sparetiltak av dem alle. Og det kan lett forbedre klassifiseringen på et uisolert eller dårlig isolert hus. Enkelt tiltak som virker.

Litt funfact:

For noen år siden leide vi en leilighet i et rekkehus i Thailand for en måned, og det var en endeleilighet. Når sola skinte på veggen, ble det så varmt der inne at vi holdt på å døvve, og måtte bruke masse strøm for å kjøre aircon...for i det hele tatt klare å oppholde oss der. De forstår seg ikke på isolasjon. Eller ønsker kanskje å bygge tynne vegger for å spare.

Vannrørene ligger også som regel på utsiden av veggen, og når sola skinte (det vil si hver dag) ble kaldtvannet så varmt at vi ikke klarte å holde hånda under strålen, og det dampet nesten av dass når vi dro ned tælpen :-)

(Innlegget ble redigert 16.08.15 12:03)

Premonition
18.08.15 22:42
fargerik: De forstår seg ikke på isolasjon. Eller ønsker kanskje å bygge tynne vegger for å spare.

Regner med at det er kunnskapsmangel, nå har jeg ikke peil å hva som er av byggekrav der nede, kanskje lite eller ingen ting og at det nærmest er fritt frem? 

Hvordan dusjer man da når vannet blir så varmt? Eller blir det brukt badekar e.l?

fargerik
19.08.15 05:50
Premonition: Hvordan dusjer man da når vannet blir så varmt?

Man dusjer ikke. Alt for varmt.

Før soloppgang kunne vi dusje.

Man lærer så lenge man lever, dette er verd å merke seg for andre også. Sjekk slike ting.

petterG
petterGInnlegg: 9508
20.08.15 14:59
fargerik: Vannrørene ligger også som regel på utsiden av veggen, og når sola skinte (det vil si hver dag) ble kaldtvannet så varmt at vi ikke klarte å holde hånda under strålen, og det dampet nesten av dass når vi dro ned tælpen :-)

På en campingplass i Sverige på 70-tallet brukte de samme prinsippet. På taket av sanitæranlegget lå kveiler med flere hundre meter sort plastslange som vannet gikk gjennom før det gikk i varmtvannsberederen.

Forvarming av varmtvann og strømsparing!

fargerik
20.08.15 22:34
petterG: På en campingplass i Sverige på 70-tallet brukte de samme prinsippet. På taket av sanitæranlegget lå kveiler med flere hundre meter sort plastslange som vannet gikk gjennom før det gikk i varmtvannsberederen. Forvarming av varmtvann og strømsparing!

:-)))

Det blir noe heeeelt annet! Smart prinsipp, men dessverre kan det være en legionellafabrikk.

Slikt kan du montere på huset ditt i dag dersom du vil. Det eksisterer i optimalisert form for eneboliger. Samler sol og lager varmtvann...også om vinteren.

Den gamle luringen av en rørlegger (jeg) har selvfølgelig montert slike anlegg for mange år siden, som tusler og går den dag i dag.

I tropene derimot.....vil vi ha kaldtvann i dusjen.

(Innlegget ble redigert 20.08.15 22:42)

Premonition
21.08.15 22:31
fargerik: Man dusjer ikke. Alt for varmt. Før soloppgang kunne vi dusje. Man lærer så lenge man lever, dette er verd å merke seg for andre også. Sjekk slike ting.

Ok, men her en artikkel som du kan lese...

https://no.wikipedia.org/wiki/Stemning

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg