Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Renovere billig hus vs kjøpe dyrt og fint

NYTT TEMA
Bonk
BonkInnlegg: 278
30.07.15 20:49

Vurderer å disse dager å kjøpe hus og lurer på hva som er lurest av å kjøpe en rimelig bolig (ca. 500 000) med behov for restaurering, eller kjøpe en noe dyrere bolig som er i bedre stand (maks 1500000)?

Hva vil jeg tjene på i lengden, og hva burde jeg se etter?

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1566
30.07.15 20:53
Bonk: (ca. 500 000) med behov for restaurering, eller kjøpe en noe dyrere bolig som er i bedre stand (maks 1500000)?

Hvor i Norge får du hus til disse prisene ?

petterG
petterGInnlegg: 9523
30.07.15 23:13
kennethnilsen: Hvor i Norge får du hus til disse prisene ?

Overalt et stykke ut på landet...

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1566
31.07.15 00:46
petterG: Overalt et stykke ut på landet...

Jeg burde sagt til meg selv, som jeg ofte tenker at andre burde gjøre, Google. Som i dette se på Finn.no...

Sliter litt med at der jeg ønsker å bo, koster en fuglekasse 2,5 mill..

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
31.07.15 14:42

Egeninnsats er vel litt av svaret. Og sinnasnekkeren....

Skal en leie folk til jobben går vel det meste av vinninga til å betale dem. 

JaktFalk79
JaktFalk79Innlegg: 675
01.08.15 13:43

Du kan, som en tommelfingerregel, beregne at du får igjen 1 av 2 brukte kroner (gjelder i områder uten særlig press). Dvs pusser du opp for 500 tusen får du igjen 250 tusen ved salg.

Som en rimelig inngangsbillett til boligmarkedet kan tanken være grei. Husk bare at mye av oppgraderingen (rør, el, bærende konstruksjoner mv) må utføres av fagfolk til en relativt høy andel av budsjettet, samt at alt som regel blir mye dyrere og tar mye lengre tid enn det man tror, i tillegg får man som regel noen overraskelser på kjøpet som må prioriteres.

Nabo
NaboInnlegg: 14269
01.08.15 14:01
Bonk: Vurderer å disse dager å kjøpe hus og lurer på hva som er lurest av å kjøpe en rimelig bolig (ca. 500 000) med behov for restaurering, eller kjøpe en noe dyrere bolig som er i bedre stand (maks 1500000)?
Hva vil jeg tjene på i lengden, og hva burde jeg se etter?

For 500 000.- får du en rønne med tomt rundt, da har du egentlig bare betalt for tomten, det billigste i slike tilfeller er å rive huset eller at det tar fyr på mystisk vis.

For 1500 000,-  kan du få et beboelig hus som kan renoveres over tid, mens du bor der.

fargerik
fargerikInnlegg: 54772
01.08.15 22:31
Bonk: Vurderer å disse dager å kjøpe hus og lurer på hva som er lurest av å kjøpe en rimelig bolig (ca. 500 000) med behov for restaurering, eller kjøpe en noe dyrere bolig som er i bedre stand (maks 1500000)? Hva vil jeg tjene på i lengden, og hva burde jeg se etter?

Du bør være skeptisk til hus fra 60- og 70- tallet ihvertfall. Det er veldig mye dårlig kvalitet fra den tiden. Dårlige materialer, og mye slett arbeid.

Isolasjon, bæring, røropplegg, drenering, elektrisk anlegg, det kan være feil ved omtrent alt. Og er ofte det. Vinduene er ofte punktert og må skiftes. Og Så Videre!

Ikke stol på selger og megler og flotte prospekter når det gjelder hus fra den tiden, du kan gå på en skikkelig smell dersom du er slurvete med å få egne og uhildede fagfolk til å sjekke ALT.

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
03.08.15 23:38
Bonk: Hva vil jeg tjene på i lengden, og hva burde jeg se etter?

Ville nok valgt å kjøpt hus til halvannen mill istedet.

Alternativet er å bygge nytt til 2-2,5 millioner istedet, (tomtepris kommer i tillegg)

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
04.08.15 07:44
kennethnilsen: Sliter litt med at der jeg ønsker å bo, koster en fuglekasse 2,5 mill..

Vi får trøste oss med at det urbane livet er verdt det! :-)

fargerik
04.08.15 21:12
Minikongen: Vi får trøste oss med at det urbane livet er verdt det! :-)

Det har sin verdi å kunne tusle over tomtegrensa og rett inn i en stor skog også. Her i Norge.

Jeg er nok ikke den eneste som har trukket ut fra det urbane livet når den ungdommelige fandenivoldskheten avtok litt.

Stor by? Dit drar jeg på ferier. London om to og en halv uke, neste er Bangkok, deretter Singapore :-)

Og etter disse turene er intet som å komme hjem til skogen.

(Innlegget ble redigert 04.08.15 21:14)

Minikongen
04.08.15 21:37
fargerik: Stor by?

Det finnes ikke store byer i Norge. Selv "midt" i Oslo kan man spasere rett ut i skogen fra bakdøra, men det koster også deretter om man skal ha i pose og sekk. Det er heller ikke bare-bare å flytte langt ut på landet hvor bolig er billig når man skal ta hensyn til jobb, familie og venner.

sentry4
sentry4Innlegg: 4566
04.08.15 22:26

Minikongen skrev "Vi får trøste oss med at det urbane livet er verdt det! :-)"

det trodde jeg også. I mange år. Men for et år siden hadde vi en a ha-opplevelse, og flyttet på landet. Og nå skjønner vi ikke hvorfor vi ikke gjorde det før.

Minikongen
04.08.15 22:42

Mistet dere plutselig jobb, familie og all sosial omgangskrets siden dere fikk lyst til å flytte på landet?

Strandereng
StranderengInnlegg: 7600
04.08.15 22:51
Bonk: Hva vil jeg tjene på i lengden, og hva burde jeg se etter?

Hvis du ikke klør i fingrene for å renovere kjøkken og bad i dyre dommer (og år med rot og slikt), burde du se etter et hus hvor disse to spesifikke rommene er ganske nyoverhalt, og heller betale halvannen million. 

Så kan du male de andre rommene slik du vil ha det, kanskje bytte gulv om de er stygge.
Da får du tid til så mye mer enn oppussing. 
Halvannen mill er ingenting for et hus. Se de andre innleggene. Fuglekasser i Oslo koster mye mer.

fargerik
05.08.15 09:20
Minikongen: Det finnes ikke store byer i Norge. Selv "midt" i Oslo kan man spasere rett ut i skogen fra bakdøra

Nei. Midt i Oslo kan man ikke spasere rett inn i skogen, det er bare tull. Jeg snakker om bokstavlig å spasere ut av huset og rett inn i skogen. Altså gå i et minutt, og være i skogen. Et sted hvor ingen andre mennesker går.

Stor by kommer jo an på hvordan man ser det. Selvfølgelig er det ingen store byer i Norge. Men Oslo er en stor by sammenlignet med f. eks. Sarpsborg eller Moss.

Alt er relativt.

(Innlegget ble redigert 05.08.15 09:23)

fargerik
05.08.15 09:26
Strandereng: Hvis du ikke klør i fingrene for å renovere kjøkken og bad i dyre dommer (og år med rot og slikt), burde du se etter et hus hvor disse to spesifikke rommene er ganske nyoverhalt, og heller betale halvannen million.

Ja! Bad og kjøkken er de dyreste rommene å restaurere.

Når det gjelder bad, må man selvfølgelig få fagfolk til å saumfare kvaliteten på arbeidet før man kjøper, for det er rett som det er folk som får katta i sekken.

Ikke stole på megler, takstmann og selger.

(Innlegget ble redigert 05.08.15 09:27)

Minikongen
05.08.15 11:05

Du er tydeligvis ikke klar over hvor Oslos geografiske midtpunkt ligger du! :-)

Jeg har ikke behov for å ha marka i bakgården, det er mye her i verden jeg verdsetter langt mer enn det. Skal jeg en tur i skogen kan jeg ta en kjøretur på under fem minutter, så det går uansett fint.

fargerik
05.08.15 11:09
Minikongen: Du er tydeligvis ikke klar over hvor Oslos geografiske midtpunkt ligger du! :-)

Jo. Og jeg er klar over at du kverulerer. Oslos geografiske midpunkt er ikke spesielt urbant slik jeg ser det.

Her er et bilde av Fredrikstads geografiske midtpunkt ;-)

http://bildr.no/view/MGxFeTBM

(Innlegget ble redigert 05.08.15 11:16)

Minikongen
05.08.15 11:33

Mitt poeng var at selv om du bor i Oslo sentrum så er det ikke langt til marka. Det finnes knapt et sted man kan bo i Norge hvor det er langt til naturen da alle våre byer er små. Jeg har ikke behov for å gå ut bakdøra og inn i skogen hver dag, jeg verdsetter nærhet til sosial omgangskrets og til arbeid høyere.

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
05.08.15 22:56
Minikongen: eg har ikke behov for å gå ut bakdøra og inn i skogen hver dag

Det har heller ikke jeg, selv om jeg ikke bor urbant. Skal jeg til byen så tar jeg meg tid til 2-3 timers kjøretur, det går helt fint.

Fordelen med å bo på "landet" er lite kriminalitet og stille og fredelig liv. I tillegg går det ann å bygge hus med normal lønn også. I Oslo blandt annet må man vel tjener 7-800.000 for å få råd til slikt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester