Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Honda snøfreser fusker ved belastning

NYTT TEMA
Drygolin2
Drygolin2Innlegg: 28
05.02.18 20:06

Har en Honda HS828 snøfreser på lån.

Ikke vært brukt på noen år, nesten som ny.

Problemet er at den fusker og smeller ved belastning, og ved rask gasspådrag.

På tomgang og sakte gasspådrag går den pent, men fusker og stopper ved fresing/belastning. Starter lett.

Har blåst rein forgasser og renset tennplugg, bra bensingjennomstrømming. Fyllt opp med akrylatbensin. Har valgt å ikke justere på blandingskrue, da den er urørt fra den var ny.

Noen som har idé om hva problemet kan være?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
05.02.18 20:09

Ta av flottørkammeret på forgasseren og rens det ordentlig. 

Noen ganger kan det vise seg nødvendig å få renset opp såvel flottørnål, ventil og dyse. 

Treffer seg at det legger seg ei seig guffe der i flottørkammeret.

fargerik
fargerikInnlegg: 64151
06.02.18 05:02
Drygolin2: Noen som har idé om hva problemet kan være?

Sikkert som RickiBK sier, det er fullt av guffe inni der.

Jeg har en Honda motorisert trillebår som begynte på samme måte.

Prøvde å rense selv, fikk det ikke til, leverte den til en reparatør, og fikk den tilbake god som ny etter to dager.

Det kostet ikke så mange kronene å levere den til en proff. Han tok oljeskift i samme slengen.

Man skal visst tappe ut bensinen før slike maskiner settes bort. Tappe tanken, og la den gå til den stopper slik at forgasseren også blir tom.

(Innlegget ble redigert 06.02.18 05:06)

Drygolin2
06.02.18 08:03

Enig i at det er viktig å drenere forgasser før man setter bort for sesong, eller enda bedre bruk akrylatbensin, den gir ikke slik gul guffe.

Forgasser var i utganspunktet rein og fin, dysa var ikke grodd. Har gått over med trykkluft, men glemte å skru ut luft/bensinblandingskruen for å blåse der. Får gjøre det først.

Funderer også på mekanikken som justerer luftspjelet, det er vel slik at den skal justere seg automatisk ved belastning ? - hvordan fungerer denne mekanikken ?

fargerik
06.02.18 08:20
Drygolin2: Funderer også på mekanikken som justerer luftspjelet, det er vel slik at den skal justere seg automatisk ved belastning ? - hvordan fungerer denne mekanikken ?

Aner ikke. Det er slike ting som får meg til å levere dingser jeg ikke forstår til en ekspert :-)

Jeg er altså ikke spesielt nysgjerrig etter å vite alt om alle slike ting. Jeg vil bare bruke ting, helst ikke reparere dem.

Dermed kan jeg heller konsentrere meg om ting jeg klarer.

Ja, jeg har fått beskjed fra verkstedet om å kjøpe akrylatbensin, og fått demo med isopor og sånt. Men den koster jo litt mer, da.

(Innlegget ble redigert 06.02.18 08:24)

Drygolin2
06.02.18 12:13
fargerik: Jeg er altså ikke spesielt nysgjerrig etter å vite alt om alle slike ting. Jeg vil bare bruke ting, helst ikke reparere dem.

Hehe, bra filosofi, du er med på å skape arbeidsplasser :-)

Selv er jeg dårlig på det. Har som 48 åring, fortsatt aldri hatt hverken bil, snøfreser eller noe annet med motor på verksted.

Synes det er interessant å reparere selv, men iriterende når man må forøke flere ganger før man eventuelt finner feilen. Dette er Hondakvalitet, så finner nok ut av det til slutt.

fargerik
06.02.18 12:17
Drygolin2: Hehe, bra filosofi, du er med på å skape arbeidsplasser :-) Selv er jeg dårlig på det. Har som 48 åring, fortsatt aldri hatt hverken bil, snøfreser eller noe annet med motor på verksted. Synes det er interessant å reparere selv, men iriterende når man må forøke flere ganger før man eventuelt finner feilen. Dette er Hondakvalitet, så finner nok ut av det til slutt.

Det fikse du, vettu, når du har interessen.

Jeg for min del har en sykkel som jeg vurderer å bygge om til elektrisk sykkel. Litt renslig, fint pusleri :-)

Det er bare litt triksy å få tak i 1000 Watt motor i Norge.

(Innlegget ble redigert 06.02.18 12:18)

Drygolin2
06.02.18 12:24

ebay har mye fint, 1000watt og sikkert enda mer :-)

fargerik
06.02.18 13:01
Drygolin2: ebay har mye fint, 1000watt og sikkert enda mer :-)

Ja. Har kikket litt rundt der, så det er vel det beste stedet. Lurte først på å sjekke i Sverige, dersom noen skal på harrytur snart.

Vet ikke om de har like strikte regler i Sverige? Innbiller meg at de også har 250W grense....og det er for lite når jeg skal opp den bratte bakken eller sykle i kuling motvind ;-)

Er skrøpelig til beins serru.

(Innlegget ble redigert 06.02.18 13:04)

Romlingane
RomlinganeInnlegg: 16130
07.02.18 12:01
Drygolin2: På tomgang og sakte gasspådrag går den pent, men fusker og stopper ved fresing/belastning. Starter lett. Har blåst rein forgasser og renset tennplugg, bra bensingjennomstrømming. Fyllt opp med akrylatbensin. Har valgt å ikke justere på blandingskrue, da den er urørt fra den var ny.

Det er selvfølgelig enten strøm, luft eller bensin som er problemet. :)

Hvis du er sikker på at alt mellom tanken og motoren er ok, så er det kanskje strøm eller luft som er problemet. Hvis pluggen måtte renses, så kan det skyldes f.eks. feil blanding eller feil tenning. Jeg har liten eller ingen peiling på snøfresere, men det første jeg ville gjort var å se hva bruksanvisningen sier om feil og problemer. Eller jeg ville sjekket tanklokk, filter, ledninger, slanger, etc, for synlige eller åpenbare feil.

Siden du aldri har hatt noe motorisert på verksted regner jeg med at du alt har gjort alt dette. Jeg ville da kanskje forsøkt å bytte ting på mistanke. :)

Torotto
TorottoInnlegg: 17446
07.02.18 12:50
fargerik: Det er bare litt triksy å få tak i 1000 Watt motor i Norge.

Problemet er at hvis du setter inn en slik motor, så har du en moped og må sertifisere den iforhold til de reglene. 

Den er heller ikke definert sykkel og kan ikke brukes på gangveier. 

Så slikt kan bli en dyr opplevelse ved eventuelle erstatningskrav i etterkant av en eventuell ulykke. 

(Innlegget ble redigert 07.02.18 12:51)

fargerik
07.02.18 13:10
Torotto: Problemet er at hvis du setter inn en slik motor, så har du en moped og må sertifisere den iforhold til de reglene. Den er heller ikke definert sykkel og kan ikke brukes på gangveier. Så slikt kan bli en dyr opplevelse ved eventuelle erstatningskrav i etterkant av en eventuell ulykke.

Jeg får bare holde kjeft dersom jeg freser ut i krattet og slår høl i hue, da ;-)

Uansett...med min elsykkel med 250W motor går det ikke spesielt fort. Folk plinger med bjella og sykler forbi meg med vanlig tråsykkel, og opp bakkene må jeg uansett tråkke meg blå eller gå av sykkelen og dra den opp bakken.

250 watt er for lite til å være særlig til hjelp i kupert terreng.

Jeg er ikke interessert i å kjøre fort, jeg vil ha kraft nok til å komme opp de seige bakkene uten å sitte med beinet i fatle når jeg kommer hjem.

Hvorfor selger de biler som kan kjøre i 350 km/t når fartsgrensa er max 110 på landets beste motorveier?

(Innlegget ble redigert 07.02.18 13:15)

Drygolin2
08.02.18 08:13
Romlingane: Det er selvfølgelig enten strøm, luft eller bensin som er problemet. :)
Hvis du er sikker på at alt mellom tanken og motoren er ok, så er det kanskje strøm eller luft som er problemet. Hvis pluggen måtte renses, så kan det skyldes f.eks. feil blanding eller feil tenning. Jeg har liten eller ingen peiling på snøfresere, men det første jeg ville gjort var å se hva bruksanvisningen sier om feil og problemer. Eller jeg ville sjekket tanklokk, filter, ledninger, slanger, etc, for synlige eller åpenbare feil.
Siden du aldri har hatt noe motorisert på verksted regner jeg med at du alt har gjort alt dette. Jeg ville da kanskje forsøkt å bytte ting på mistanke. :)

Problemet er fikset etter elimeneringsmetoden :-)

Ikke hva jeg trodde det var, men ny tennplugg var løsningen. Da den startet lett, og gikk pent på tomgang, tyder normalt ikke på problem med tenningen. Antagelig gjelder dette mere på MC/bil etc. Lærte noe nytt også denne gang, så var fint.

Som tidligere nevnt var dette Hondakvalitiet. Interessant da at feilen lå i den eneste komponent fra annen fabrikant; en tennplugg i fra NGK...

fargerik
08.02.18 08:35
Drygolin2: Problemet er fikset etter elimeneringsmetoden :-) Ikke hva jeg trodde det var, men ny tennplugg var løsningen. Da den startet lett, og gikk pent på tomgang, tyder normalt ikke på problem med tenningen. Antagelig gjelder dette mere på MC/bil etc. Lærte noe nytt også denne gang, så var fint. Som tidligere nevnt var dette Hondakvalitiet. Interessant da at feilen lå i den eneste komponent fra annen fabrikant; en tennplugg i fra NGK...

hehehehehe...Flink gutt!

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15885
08.02.18 11:04

Man bør skifte tennplugg ganske ofte på små motorer.  De er ikke så rentgående som større motorer, og da blir pluggen oftere slitt/tilgriset.  Særlig på to-taktere er det viktig å skifte oftere.  På min gamle påhengs skifter jeg hver sesong.  

Torotto
TorottoInnlegg: 17446
08.02.18 23:22
fargerik: 250 watt er for lite til å være særlig til hjelp i kupert terreng.

Ikke hvis du kjøper krankmotor!  Da har du alle girene på bakhjulet.

Se her

Bafang  BBS-02 36V 25o watt.

Speciale
SpecialeInnlegg: 6414
10.02.18 22:03
fargerik: Uansett...med min elsykkel med 250W motor går det ikke spesielt fort. Folk plinger med bjella og sykler forbi meg med vanlig tråsykkel, og opp bakkene må jeg uansett tråkke meg blå eller gå av sykkelen og dra den opp bakken. 250 watt er for lite til å være særlig til hjelp i kupert terreng.

Høres ut som du ikke har kjøpt det beste hva elsykkel angår. For 2 år siden, så lånte jeg en elsykkel en periode jeg ikke hadde bil. På den tiden veide jeg omlag 180 kg, og den sykkelen dro meg fram og tilbake til butikken(drøye 3 km med en hard kneik hver vei). Det var ikke en eneste gang behov for å gå av sykkelen. Det elektriske på den var "Bosch eBike System".

perchri
perchriInnlegg: 10214
19.10.19 00:22
Drygolin2: Har en Honda HS828 snøfreser på lån. Ikke vært brukt på noen år, nesten som ny. Problemet er at den fusker og smeller ved belastning, og ved rask gasspådrag. På tomgang og sakte gasspådrag går den pent, men fusker og stopper ved fresing/belastning. Starter lett. Har blåst rein forgasser og renset tennplugg, bra bensingjennomstrømming. Fyllt opp med akrylatbensin. Har valgt å ikke justere på blandingskrue, da den er urørt fra den var ny. Noen som har idé om hva problemet kan være?

Trolig er det kommet vann (kondens) i flotørkammeret. har den stått med vanlig bensin dannes det etter en tid en corrosjon (hvitt pulver ) hvis fuktig er som leverpostei. saken er ganske sikkert gjenngrodde dyser. I at den går bra på tomgang, er den7de dysene ok, men ikke hoved dysa. Den får for lite når det smeller. (mager blanding) Ta den ut og demonter den fullstendig. Kjøp et knippe dysenåler som du stikker opp dysene med. La den gjerne ligge over natta i et kar med forgasser renseveske.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg