Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varme i gulv i gammelt hus før isolering

NYTT TEMA
Kstinus
KstinusInnlegg: 2
02.03.18 21:06

Hei har gamelt trønderlån (gårdshus) der gulvet er iskaldt, skal isolere under, kommer bra til ifra kjeller, men før dette vurderer jeg å få noe gulvarme! Noen forslag/tips?  Er gulvåser så må vere mellom disse, gulvet er ca 4cm tykt,  varmekabler eller vannbåren varme?  Finnes sikkert mye ute på markedet!  Planen er altså å legge dette under eksisterende gulv for å så isolere til slutt.

Setter stor pris på tips og erfaringer fra både proffe å den vanlige mann i gata ;-) mvh kristian

Link-86
Link-86Innlegg: 9375
02.03.18 21:43

Vannbåren varme er et helvette å etterinstallere. Fult mulig, men tungt og dyrt.

Kabler må støpes inn og blir med det betraktelig tyngre enn f.eks varmefolie /matter. Isoler greit å legg f.eksdette: https://megaflis.no/veria-varmematte-55w-3m2.html

Finnes i flere typer og varianter. Noen trenger du elektriker. Andre ikke. 

fargerik
fargerikInnlegg: 54721
02.03.18 22:42
Link-86: Vannbåren varme er et helvette å etterinstallere. Fult mulig, men tungt og dyrt. Kabler må støpes inn og blir med det betraktelig tyngre enn f.eks varmefolie /matter. Isoler greit å legg f.eksdette: https://megaflis.no/veria-varmematte-55w-3m2.html Finnes i flere typer og varianter. Noen trenger du elektriker. Andre ikke.

Jeg mener å ha sett en slags varmefolie som kan stiftes fast fra undersiden opp mot gulvet før man stapper opp isolasjonen, men kommer ikke på hva de heter.

Skal være ca. 57 cm. bredde slik at de passer i standard bjelkelag.

Dersom dette fremdeles finnes på markedet kan det kanskje være en mulighet dersom TS vil bevare tregulvet som det er.

Husker bare ikke hva dette heter...

NonHuman
NonHumanInnlegg: 522
02.03.18 23:32

Se her:https://megaflis.no/varmesystemer/varmefolie-og-matter.html

Jeg ville gått for dette.Å etterinnstallere vannbåren gulvvarme er et fryktelig styr og koster deg en formue.

Kstinus
KstinusInnlegg: 2
02.03.18 23:39

Takk for innspill :-) 

fargerik
03.03.18 10:49
NonHuman: Se her:https://megaflis.no/varmesystemer/varmefolie-og-matter.html Jeg ville gått for dette.Å etterinnstallere vannbåren gulvvarme er et fryktelig styr og koster deg en formue.

Disse rullene med folie...kan de stiftes opp fra undersiden før man isolerer?

Det må da være mye enklere enn å tømme rommene og legge folie på gulvet og deretter ny laminat eller parkett oppå! Er gulvet pent, bevarer man det. Er gulvet stygt, legger man nytt. Men det drar med seg noe jobb med belistning, og i verste fall kan det bli problemer med dører.

Selv om jeg er rørlegger og gulvvarmespesialist, er jeg enig i at det er meningsløst å sette i gang med dette dersom man ikke skal legge det i hele huset.

(Innlegget ble redigert 03.03.18 10:52)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 522
03.03.18 12:50
fargerik: Disse rullene med folie...kan de stiftes opp fra undersiden før man isolerer?
Det må da være mye enklere enn å tømme rommene og legge folie på gulvet og deretter ny laminat eller parkett oppå! Er gulvet pent, bevarer man det. Er gulvet stygt, legger man nytt. Men det drar med seg noe jobb med belistning, og i verste fall kan det bli problemer med dører.
Selv om jeg er rørlegger og gulvvarmespesialist, er jeg enig i at det er meningsløst å sette i gang med dette dersom man ikke skal legge det i hele huset.

Det vet jeg helt ærlig ikke, Fargerik.

Men jeg er ganske sikker på at disse er beregnet å ligge under parkett eller laminat.Tviler på at effekten er stor nok til at det lar seg gjøre å stifte dette på undersiden av eksisterene plankegulv.Blir for tykt.

fargerik
03.03.18 13:12
NonHuman: Det vet jeg helt ærlig ikke, Fargerik. Men jeg er ganske sikker på at disse er beregnet å ligge under parkett eller laminat.Tviler på at effekten er stor nok til at det lar seg gjøre å stifte dette på undersiden av eksisterene plankegulv.Blir for tykt.

I utgangspunktet vil man få meget bra effekt ut av å kun isolere gulvet fra undersiden selv uten å legge noe gulvvarme i det hele tatt. Isolasjon er og blir det mest effektive av alle tiltak man kan gjøre. Og et godt isolert tregulv er ikke kaldt å gå på.

Den lille varmen en slik folie gir fra seg under plankegulvet har ellers intet annet sted å gjøre av seg enn å trekke opp. Ligger det seks-åtte tommer glava under folien, er det ikke særlig sjanse for noe varmetap nedover.

Dette gjør vi jo med vannbåren varme, smeller opp rørsløyfer og aliminiums-varmefordelingsskinner fra undersiden og isolerer under. Det blir så bra, atte.

Fordelen med å gjøre hele jobben fra undersiden, er at man kan bo og leve som vanlig oppe mens jobben gjøres.

Men jeg tar forbehold, det er jo ikke sikkert dagens produkter er egnet.

Men det vet en elektriker!

(Innlegget ble redigert 03.03.18 13:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester