Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjon IKEA.

NYTT TEMA
Gorgi
GorgiInnlegg: 6073
27.03.18 10:10

Vi har i vinter renovert huset, og har i den forbindelse gått til anskaffelse av et nytt Ikea kjøkken.

Kjøkkenet er tegnet av Ikea-konsulenter på mål og Ikea har stått for monteringen. Tegningene viser at høyden på kjøkkenet skal være 91 cm, men når det er montert er det 95 cm. Var selv på ferie da det ble montert, men tenkte siden tegningene var godkjent burde ikke det være noe problem.

Jeg tar så kontakt med Ikea for å få de til og senke det i henhold til tegning. Får da beskjed om å kontakte montør. Montør kommer, men sier han har montert etter gjeldende standard, og at grunnen er skjevt gulv (2mm høydeforskjell i kjøkkenets lengde). 

Igjen tar jeg kontakt med Ikea og legger frem min sak. Nå til en ny kundekonsulent. Får etter ca 30min en sms der de sier at jeg kan senke kjøkken på eget ansvar. Jeg er selfølgelig ikke fornøyd med svaret, og prøver å svare på sms'en. Noe som er umulig. Ringer igjen opp Ikea. Ny kundekonsulent og må fortelle hele historien på ny, og får til svar at han må diskutere med tidligere kontakt i saken før han kunne gi svar. Dette skulle ta kort tid.

Nå har jeg ventet på dette svaret i to uker, og ingenting hørt.

Noen mener kanskje at jeg bør bare akseptere at høyden er som den er. Men et av kriteriene vi hadde overfor Ikea at høyden skulle være maks 91cm. Noe som ikke skulle være problem. 

Noen andre som har opplevd det samme fra Ikea? Noen råd om hvordan jeg kan ta saken videre?

Kan legge til at da jeg reiste fysisk til Ikea fikk jeg beskjed om å ta saken gjennom kundetelefonen. På butikken hadde de bare selgere.

(Innlegget ble redigert 27.03.18 10:19)

fargerik
fargerikInnlegg: 54757
27.03.18 14:21

Forliksrådet neste.

Du har rett og slett ikke fått den varen du bestilte.

(Innlegget ble redigert 27.03.18 14:22)

petterG
petterGInnlegg: 9523
27.03.18 17:45

Måtte på kjøkkenet og måle, 91 cm her. 95 er i høyeste laget, selv for meg som er 183...

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5542
27.03.18 21:20

Ta kontakt med TV2 hjelper deg :-)

Gorgi
27.03.18 21:44

Ikea ringte meg faktisk i ettermiddag.

Men det er visst min feil som ikke sjekket ordrebekreftelsen. Det skulle det visst stå at sokkelen var 8cm, skroget 80,2cm og benkeplaten på 4cm. Totalt 92,2cm.

Jeg spurte hvorfor det på tegningen står 91cm og kjøkken er 95cm. Svaret var at tegneprogrammet ikke kunne ta høyde for benkeplate på 4cm, derfor viste benkeplaten 2,8cm på tegningen :). Dvs kjøkken skal da være 4+80,2+8cm=92,2cm. Men fortsatt er min 95. Benkeplaten er visst ikke Ikea produkt og er spesialbestillt (gjennom Ikea). Dette er visst noe jeg burde oppdaget ved bestilling, og ved sjekk av ordrebekreftelsen. Selv om tegneren var med når vi bestillte og tegnet det hele samtidig. I min verden har alltid tegningen vært det absolutte papiret som blir brukt.

Det viser seg at sokkelen også er høyere enn angitt på tegningen (2,8cm). Prøvde å be dem om at montør kan komme og se på saken, men det var visst vanskelig. Blir spennende og se hvor dette ender...

Gorgi
27.03.18 21:57

Vil fortelle litt om prosessen da vi bestilte kjøkkenet.

vi reiste til Ikea med nøyaktige mål på rommet det skulle monteres i. Det ble fremlagt brosjyre av standard mål på skrog og sokkel, men vi ble forelagt brosjyre av tre forskjellige valg av benkeplate. Treplate 40mm, steinplate 40mm og laminatplate 28mm. Vi valgte steinplate og tegneren tegnet kjøkkenet uten å nevne at steinplaten var 40mm (dette var noe vi måtte sjekke på ordrebekreftelsen, var svaret fra Ikea). Tegningen kom med målene, 28+802+80mm.

Er ikke Ikea, som proffesjonell part, forpliktet til å tegne dette på rette mål? Jeg trodde tegningen var den vi måtte forholde oss til?

(Innlegget ble redigert 27.03.18 21:59)

Torotto
TorottoInnlegg: 14727
28.03.18 21:38
Gorgi: vi reiste til Ikea med nøyaktige mål på rommet det skulle monteres i. Det ble fremlagt brosjyre av standard mål på skrog og sokkel, men vi ble forelagt brosjyre av tre forskjellige valg av benkeplate. Treplate 40mm, steinplate 40mm og laminatplate 28mm. Vi valgte steinplate og tegneren tegnet kjøkkenet uten å nevne at steinplaten var 40mm (dette var noe vi måtte sjekke på ordrebekreftelsen, var svaret fra Ikea). Tegningen kom med målene, 28+802+80mm.

Så langt jeg kan se så har benkemoduler en høyde på stamme 80 cm. + sokkel 8 cm. inkl sokkel da skulle jo total høyde bli 88+4=92 cm. 

Avretting hvis du har skrevet rett var 2 mm  det vil si 92 til 92,2 på det høyeste. 

Da er dette satt 3 cm for høyt og bør senkes uten kostnad for kunde.

(Innlegget ble redigert 28.03.18 21:39)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 522
05.04.18 13:05
Gorgi: Benkeplaten er visst ikke Ikea produkt og er spesialbestillt (gjennom Ikea). Dette er visst noe jeg burde oppdaget ved bestilling, og ved sjekk av ordrebekreftelsen. Selv om tegneren var med når vi bestillte og tegnet det hele samtidig. I min verden har alltid tegningen vært det absolutte papiret som blir brukt.

Er det ikke derfor du som betalene kunde går til DEM, som den profersjonelle part?

Hvordan i alle dager forventer IKEA at du skal ha kunnskaper om DERES datasystem?

Dette er bare ansvarsfraskrivelse.

Ikke gi deg.4 cm er faktisk mye når vi snakker om høyde på kjøkkenbenk.

Gorgi
05.04.18 18:40
NonHuman: Ikke gi deg.4 cm er faktisk mye når vi snakker om høyde på kjøkkenbenk.

Nei jeg gir meg ikke.

Men fra nå av blir det kun korrespondanse pr mail. Jeg er lei av å ringe og få ny saksbehandler hver gang. Alt skal foregå skriftlig så jeg kan dokumentere alt i saken.

NonHuman
NonHumanInnlegg: 522
06.04.18 15:52
Gorgi: Men fra nå av blir det kun korrespondanse pr mail. Jeg er lei av å ringe og få ny saksbehandler hver gang. Alt skal foregå skriftlig så jeg kan dokumentere alt i saken.

Det er en veldig god ide, for ellers så kan de nekte for ting;)

Hvis de ikke gir seg, så går det an å true dem litt med enten forbrukerrådet eller til og med at du kontakter advokat.

Merkelig nok, så pleier dette å ha en viss effekt;)

fargerik
06.04.18 16:51
Gorgi: Nei jeg gir meg ikke. Men fra nå av blir det kun korrespondanse pr mail. Jeg er lei av å ringe og få ny saksbehandler hver gang. Alt skal foregå skriftlig så jeg kan dokumentere alt i saken.

Det er litt på siden av tema, men jeg minner om at du kan få fri rettshjelp, eller fritt rettsråd som det kalles, dersom du eller din kone er organisert i en fagforening tilsluttet LO.

De folka der er i stand til å skrive ett ( 1 ) brev som løser saken for deg. IKEA gir opp tvert når de vet hvem de har å bryne seg på. Det kan sammenlignes med å sende ti Anine Kierulfer i strupen på dem.

Og du betaler ingen ting, siden det er en medlemsservice.

(Innlegget ble redigert 06.04.18 16:57)

Gorgi
06.04.18 17:04
fargerik: Det er litt på siden av tema, men jeg minner om at du kan få fri rettshjelp, eller fritt rettsråd som det kalles, dersom du eller din kone er organisert i en fagforening tilsluttet LO

Takk for tipset.

Vi er selvstendig næringsdrivende, så vi er ikke tilsluttet noen fagforening

Gorgi
09.04.18 21:01

Sendte mail til IKEA i dag. Fikk et automatisk svar om at det var flere enn meg som har de samme problemene, så svar kan ta tid. Men innen 2.mai skulle saken være behandlet...

(Innlegget ble redigert 09.04.18 21:01)

Gorgi
06.05.18 14:21

IKEA klarte og holde tidsfristen om svar innen 2.mai. Svaret lød noenlunde som dette:»Vi har mange som har de samme problemene som deg, og klarer dessverre ikke gi noe svar innen fristen. Vi kommer tilbake til deg så snart en saksbehandler har behandlet saken»

Har IKEA så mange dårlige produkter at de trenger månedsvis for å behandle en sak, eller bruker de tid sånn at jeg skal gi opp? En ting er sikkert. Jeg gir ikke opp. Har gitt de skriftlig frist til 9.mai om å komme med et tilfredsstillende svar.

fargerik
06.05.18 15:27
Gorgi: Har IKEA så mange dårlige produkter at de trenger månedsvis for å behandle en sak, eller bruker de tid sånn at jeg skal gi opp? En ting er sikkert. Jeg gir ikke opp. Har gitt de skriftlig frist til 9.mai om å komme med et tilfredsstillende svar.

Jeg følger saken med argusøyne, siden min neste litt større investering er å kjøpe et komplett nytt kjøkken.

Det er jo flere alternativer, så noen butikker må nødvendigvis strykes.

Kundebehandling er faktisk høyt oppe. Pris trumfer ikke kundebehandling på min kriterie-liste.

Gorgi
07.05.18 23:38

I dag fikk jeg bekreftelse på at folk fra IKEA kommer på befaring for å løse flokene angående kjøkkenet. Det gjenstår og avtale tid. 

Gorgi
15.05.18 21:47

I dag var dagen IKEA skulle  komme på befaring. Har skriftlig at de skulle dukke opp mellom 12 og 14. Kom de? Nei. Ingen dukket opp. I morgen går det en krass mail til dem. Så må jeg vurdere og ta saken et knepp opp.

Nå driter de seg loddrett ut.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 21:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester