Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vannåre på eiendom.

NYTT TEMA
tarzangutt
tarzanguttInnlegg: 116
21.04.18 21:03

Har en vannåre som krysser eiendommen.Gårdsplassen buler opp særlig på seinvinteren/våren.Har drenert gårdsplassen men blir ikke kvitt problemet.

Er dette noe forsikringsselskapet kan hjelpe med?

Ev.hvordan kan jeg fått slutt på problemet?

fargerik
fargerikInnlegg: 54757
21.04.18 22:01

Du kan kanskje isolere grunnen med markplater der det buler, for å forhindre at vannet fryser. Det er nok tele som gjør at dette skjer.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 41756
22.04.18 01:17
tarzangutt: Er dette noe forsikringsselskapet kan hjelpe med?

Det er vel heller noe forsikringselskapet kan bruke mot deg dersom denne vannåren forårsaker skade og du har vist om den uten å gjøre tiltak.

Hvordan har du drenert gårdsplassen?

tarzangutt
22.04.18 07:32

Gravd opp hele gårdsplassen å kjørt på dreneringsmasse.

Vannåren har jeg fått vite om i de seinere år gjennom en av de eldre i gata...

BornOnThe4thOfJuly
22.04.18 08:56
tarzangutt: Gravd opp hele gårdsplassen å kjørt på dreneringsmasse. Vannåren har jeg fått vite om i de seinere år gjennom en av de eldre i gata...

Hvor langt ned gravde dere og kom dere da ned til denne vannåren?

Er det noe "avløp" fra dreneringmassene?

tarzangutt
22.04.18 09:17

Vet ikke hvor langt ned vi gravde å om vi traff på denne vannåren,da det er flere eiendommer som er berørt.Er jo lagt ned drensrør som leder vannet bort fra huset å der renner det solide mengder.Men det som irriterer er alle kulene som til tider gjør det vanskelig å kjøre der.Burde vel ikke være slik når grunnen er drenert og vannet ledet bort?

BornOnThe4thOfJuly
22.04.18 10:16
tarzangutt: Vet ikke hvor langt ned vi gravde å om vi traff på denne vannåren,da det er flere eiendommer som er berørt.Er jo lagt ned drensrør som leder vannet bort fra huset å der renner det solide mengder.Men det som irriterer er alle kulene som til tider gjør det vanskelig å kjøre der.Burde vel ikke være slik når grunnen er drenert og vannet ledet bort?

Kulene er vel som sagt tidligere telehiv og da er vel enten ikke gravd langt nok ned eller så er mengdene vann så store at drensmassene ikke er nok.

Kanskje må dere rett og slett få ledet denne vannåren bort fra gårdsplass og hus slik at man finner ut hvor den kommer fra og leder den rundt huset/gårdsplassen på en eller annen måte.

Det kan bli dyrt men slik du beskriver det så er det en mulighet for at du vil få problemer med huset etterhvert også dersom du ikke gjør noe. At det er flere eiendommer som er berørt bør gjøre at dere går sammen om å løse problemet. For løser du det kun for deg selv så er det store muligheter for at du forverrer det for naboen.

Jeg tror dere trenger profesjonell hjelp her.

fargerik
fargerikInnlegg: 54757
22.04.18 11:38
tarzangutt: Vet ikke hvor langt ned vi gravde å om vi traff på denne vannåren,da det er flere eiendommer som er berørt.Er jo lagt ned drensrør som leder vannet bort fra huset å der renner det solide mengder.Men det som irriterer er alle kulene som til tider gjør det vanskelig å kjøre der.Burde vel ikke være slik når grunnen er drenert og vannet ledet bort?

Når vinterkulda slår til, vil uansett vannet fryse, det starter på bakkenivå og spiser seg lengre og lengre ned etterhvert som tiden går. Det som er kjipt er jo at vannet hele tiden fortsetter å sive på under det punktet hvor det er blitt tele, men er det kaldt lenge vil telen bare fortsette å krype dypere og dypere.

Jeg har det samme her. Har laget en bra drenering, men ikke ned til frostfi dybde. Dermed fryser dette til etterhvert, dreneringen og pukken den ligger i bånnfryser, og det blir issvuller som tyter utover der vannet kommer ut av fjellet.

Jeg bryr meg ikke noe om det, for det er bak i gården hvor det ikke er noe gårdsplass og trafikk. Men hadde jeg hatt problemer med det, ville jeg altså sjaktet ned litt, isolert med styrofoamplater av den typen som brukes til frostsikring i byggebransjen, og lagt gårdsplassen tilbake oppå det. Det stopper kulda fra å krype ned til der vannet er.

Skal dere sette i gang med å drenere ned til frostfri dybde, kan det bli mye jobb og koste mye pæng.

Men jeg er enig med Born On...det skader ikke å kontakte noen entreprenører som driver med slikt, og be om forslag og uforpliktende pris. Hele bildet blir mye klarere når man kommer til plassen og ser på terrenget.

Det forsvinner vel ganske fort etterhvert nå når det er vår og snart sommer, men du kan jo også ta en test. Før neste vinter kan du rulle ut noen vintermatter der du får denne telehiven, og se om det har noen virkning.

(Innlegget ble redigert 22.04.18 11:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester