Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Byggespørsmål / byggteknisk

NYTT TEMA
Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8993
29.04.18 13:23

Jeg er litt usikker på valg av løsning.

Det leveres 198mm stendere i yttervegg. 

"Alle installasjoner leveres iht. siste el. standard NEK 400:2014. Sikringsskap plasseres i vaskerom eller teknisk rom. Installasjon leveres skjult med unntak på vegg/tak med brann og lydtekniske krav, og utvendig garasje/sportsbod som leveres som synlig opplegg. Varmekabler på bad og vaskerom. Røropplegg trukket klart for ev. tv/data løsning i kjellerstue og stue. Boligen leveres med røkvarsler iht krav."

Alternativt kan jeg gå for 148mm + 48mm stendere. Men når det allerede spesifiseres at det elektriske anlegget leveres skjult, hva er da fordelen med 148+48 ? Jeg trodde at de normalt ønsker 148+48 for å gjøre jobben enklere for elektrikerne, trekking av kabler, samt at det vel er enklere å sørge for at boligen er tett ? 

fargerik
fargerikInnlegg: 54757
29.04.18 18:04
Slikkepott: Alternativt kan jeg gå for 148mm + 48mm stendere. Men når det allerede spesifiseres at det elektriske anlegget leveres skjult, hva er da fordelen med 148+48 ? Jeg trodde at de normalt ønsker 148+48 for å gjøre jobben enklere for elektrikerne, trekking av kabler, samt at det vel er enklere å sørge for at boligen er tett ?

Det er smart. Trenger ikke bore hull i stenderne for å trekke rør for det elektriske, og i tillegg blir det mindre kuldebroer dersom 148 monteres stående og 48 monteres liggende.

Jeg har bygget et tilbygg i løpet av høst/vinter  og valgte nettopp denne løsningen.

Det ble et ekstra sikringsskap og mye kabler her siden dette skal bli et kjøkken. Ikke et eneste hull ble boret i noen stender for trekkerørene. El-rørene ligger mellom de to skiktene med isolasjon.

Så her ble altså hele råbygget reist med 148 stendere, kledd ferdig med vindsperre og isolasjon og tett tak, og så foret jeg ut innvendig selv med liggende 48 og isolerte den liggende utforingen etter at elektrikeren var ferdig. Her vet jeg at alle kablene ligger 48 pluss platetykkelsen innafor ferdig vegg, så det er ingen fare for å skru en skrue i en kabel.

Det ble 19 el-punkter i dette ene rommet :-(

(Innlegget ble redigert 29.04.18 18:14)

fargerik
fargerikInnlegg: 54757
29.04.18 18:14

sorry...21 punkter :-)

(Innlegget ble redigert 29.04.18 18:16)

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8993
29.04.18 18:32

Takk for svar. Blir nok å gå for 148+48

Klikk for å gå tilbake til toppen