Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lukt fra soil rør ute på terrasse

NYTT TEMA
guffenfunkis
guffenfunkisInnlegg: 1
30.04.18 21:58

har et hus fra 60 tallet, hvor nesten alle avløpsrør er byttet, med unntak av siste 1 meter lufting av soil, men sliter med lukt fra lufting til soil som kommer ned på terrasse. noen gode tips? er vakuumventil en løsning? 

fargerik
fargerikInnlegg: 50961
01.05.18 03:03
guffenfunkis: har et hus fra 60 tallet, hvor nesten alle avløpsrør er byttet, med unntak av siste 1 meter lufting av soil, men sliter med lukt fra lufting til soil som kommer ned på terrasse. noen gode tips? er vakuumventil en løsning?

Ja. Det kan være en fullgod løsning, det er ikke farlig å prøve. Jeg har det selv i et toetasjes hus, og har aldri hatt problemer av noe slag.

Du vil merke det dersom den ikke fungerer i ditt tilfelle, vanligvis ved at det bobler i vannlåser eller at det ikke skyller ned som før i dassen.

Merker du slike problemer, kan du bare føre luftingen over tak igjen.

Kanskje få rørleggeren til å trekke den over til andre siden av taket slik at du ikke merker lukten.

Men det er bare å prøve.

Vær obs. på at vacumventilen må monteres inne, frostfritt og høyere enn den høyeste vannlåsen i huset.

(Innlegget ble redigert 01.05.18 03:13)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 362
14.05.18 12:02
guffenfunkis: har et hus fra 60 tallet, hvor nesten alle avløpsrør er byttet, med unntak av siste 1 meter lufting av soil, men sliter med lukt fra lufting til soil som kommer ned på terrasse. noen gode tips? er vakuumventil en løsning?

Kravet er minimum en lufting pr bolig over tak.Noe som betyr at du ikke kan erstatte lufting fra soli ut i friluft med en vakuumventil.

Har du derimot en stor bolig der det er flere luftinger over tak, kan dette gjøres.

Noen boliger har en 75mm lufting over tak i tillegg til en 110.

fargerik
fargerikInnlegg: 50961
14.05.18 13:23
NonHuman: Kravet er minimum en lufting pr bolig over tak.Noe som betyr at du ikke kan erstatte lufting fra soli ut i friluft med en vakuumventil. Har du derimot en stor bolig der det er flere luftinger over tak, kan dette gjøres. Noen boliger har en 75mm lufting over tak i tillegg til en 110.

Stemmer det.

Jeg aner ikke hvor mange hundre hus jeg har vært rørlegger i i løpet av mine drøyt førti år i bransjen, og jepp, det har aldri vært tema å droppe lufting når det er snakk om et nytt opplegg i et hus.

Nå er det blitt snart femten år siden jeg kjøpte det huset jeg bor i, og røropplegget var nytt og moderne og fungerte bra. Jeg la merke til at de av en eller annen grunn ikke hadde giddet (kanskje glemt?) å føre luftingen opp gjennom taket, røret var bare plugget med en ters..

Første tanken var å få tatt det umiddelbart, men så ble det bare utsatt og utsatt, og hele systemet har fungert prikkfritt alle disse årene. En gylden mulighet hadde vært å få opp en takhatt og gjøre det når jeg fikk lagt om taket for to somre siden, men shit!

Dette ble selvfølgelig "glemt" igjen. Nå har jeg ihvertfall fått trøkkt på en vacumventil, men merker ingen forskjell.

Skomakerens barn går som du vet såleløse, og i rørleggerens hus er det ikke lufting ;-)

Har ingen planer om å sette i gang og lage hull i det nye taket nå ihvertfall, selv om reglene sier det. Men det som kan skje, er jo at kommunen gjør noen arbeider på hovedkloakken et sted nær oss, og da kan det godt bli problemer. Mange ting som spiller inn.

Som jeg sier til TS er det jo bare å prøve, og bare sette tilbake luftingen over tak dersom ikke ventilen funker.

(Innlegget ble redigert 14.05.18 13:29)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 362
15.05.18 21:11
fargerik: Skomakerens barn går som du vet såleløse, og i rørleggerens hus er det ikke lufting ;-)

Ja, det er jo som regel sånn;)

Du er en allright fyr du.Så lenge vi ikke snakker politikk.

Det funker dårlig, fordi du er sta og jeg er sta;)

Mye bedre å holde oss til bygg-og anleggsprat

(Innlegget ble redigert 15.05.18 21:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg