Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sprekk i soil støpejernsrør kjøkken avløp

NYTT TEMA
kryssnull
kryssnullInnlegg: 7
04.06.18 18:27

Jeg har et soilrør som går mellom kjøkken i to etasjer og videre til lufting over tak. I første etasje er det kommet en sprekk på ca 60 cm fra koblingsmuffen og oppover på røret. Sprekken er på ca 3 mm bredde. Lar det seg gjøre å tette dette med epoxy? Tenker eventuelt å kappe røret for å felle inn nytt, men risikerer kanskje da at hele røret siger ned pga vekt?

Er det noen som har synspunkter?

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2758
04.06.18 22:38
kryssnull: muffen

Beklager for å avspore, men jeg elsker dette ordet.

fargerik
fargerikInnlegg: 50965
04.06.18 23:33
kryssnull: Jeg har et soilrør som går mellom kjøkken i to etasjer og videre til lufting over tak. I første etasje er det kommet en sprekk på ca 60 cm fra koblingsmuffen og oppover på røret. Sprekken er på ca 3 mm bredde. Lar det seg gjøre å tette dette med epoxy? Tenker eventuelt å kappe røret for å felle inn nytt, men risikerer kanskje da at hele røret siger ned pga vekt? Er det noen som har synspunkter?

Det beste ( fra en rørleggers synspunkt ) er selvfølgelig å skifte ut hele røret fra gulvet i 1. etasje og opp til og med luftingen.

Men siden jeg ikke er ute etter å tjene penger her og siden det er noe det lukter fryktelig mye drittjobb av, syns jeg du skal prøve å tette sprekken med kjemisk metall.

Mirakelstoff. Jeg brukte det til å reparere toppen på en snekkemotor som frøs i stykker på grunn av at jeg glemte å tappe den for kjølevann når vinteren kom, og den reperasjonen holdt så lenge jeg hadde båten.

Puss sprekken grundig ren, få vekk alt bøss, og sørg for at det er tørt, og gni det kjemiske metallet grundig inn så du fyller sprekken skikkelig. Du kan gjerne bruke vinkelsliperen og slipe en V- formet fuge slik at du får helt rene flater som stoffet fester seg skikkelig i. Slik man gjør når man skal sveise. Vask godt med lynol eller noe annet som fjerner fett og hjerneceller før du påfører det kjemiske metallet.

Etter en time er det hardt som stål.

Men det er gamle greier, dette. Du bør uansett begynne å sette av penger til en oppgradering. Og når tiden er inne for å legge om røret, syns jeg du skal bruke en erfaren rørlegger.

(Innlegget ble redigert 04.06.18 23:43)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15003
05.06.18 11:15

Kjempetips fra fargerik, dette.  Jeg hadde ikke visst det fantes noe slikt.  Men alt finnes visst i dag.  

petterG
petterGInnlegg: 9481
05.06.18 14:14
TomPadang: Kjempetips fra fargerik, dette.  Jeg hadde ikke visst det fantes noe slikt.  Men alt finnes visst i dag.

Stålplast er vel omtrent det samme, og har eksistert i vert fall siden tidlig 80-tall! Der naboen jobber bruker de stålplast til å reparere støpefeil i store komponenter i støpejern.

(Innlegget ble redigert 05.06.18 14:17)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15003
05.06.18 14:35

Stålplast er noe de fleste av oss kjenner til.  Men jeg vet ikke om den er så godt egnet til slikt, som kjemisk metall.  Dette kan vel mr. colourful uttale sg om, kanskje?  Men et soilrør transporterer jo mest skitlukt, så kanskje det er bra nok fylle sprekka med bitumen/silikon o.l.?

(Innlegget ble redigert 05.06.18 14:38)

petterG
petterGInnlegg: 9481
05.06.18 16:10
TomPadang: Stålplast er noe de fleste av oss kjenner til.

Stålklast er en variant av kjemisk metall!

fargerik
05.06.18 16:25
petterG: Stålklast er en variant av kjemisk metall!

Funker sikkert bra. Det viktigste er å gjøre det godt rent.

Det er jo uansett ikke noe trykk i et avløp, poenget er jo å tette det midlertidig mens man sparer penger til å engasjere en rørlegger som skifter ut røret slik at det er tipp topp for evig og alltid.

Det er ihvertfall ikke noe sjakktrekk å ta lett på smålekkasjer, litt vann nå og da kan gjøre veldig mye skade. Det kan jo også sive skumle gasser fra kloakken, som hydrogensulfid og metan inn i huset gjennom lekke kloakkrør. Ikke bra for helsa!

(Innlegget ble redigert 05.06.18 16:32)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 362
12.06.18 09:54

Er enig med Fargerik her, da det er et avløpsrør så er risikoen for lekkasje mindre en med en vannrør som konstant står under trykk.

Det kan ikke bli verre en det allerede er, og skulle det vise seg at det ikke funker med løsningen til Fargerik, så må du nok skifte røret.

fargerik
12.06.18 13:39
NonHuman: Det kan ikke bli verre en det allerede er, og skulle det vise seg at det ikke funker med løsningen til Fargerik, så må du nok skifte røret.

TS sier ikke noe om hva slags dimensjon røret har, men er det så gammelt og kun til kjøkken i 1. og 2. etasje tipper jeg at det er ganske tynt. Kanskje 2,5" hvis det er riktig gammelt.

Disse rørene er så tynne at de ikke er selvrensende, og gror igjen innvendig av fett, kaffegrut og alskens.... Dersom huset er kaldt om vinteren eller har stått tomt litt om vinteren, fryser de noen ganger i stykker på grunn av fuktighet i all gørra inne i røret.

Derfor kan det være smart uansett å rense røret innvendig med en stakemaskin som surrer seg vei og banker vekk alt av påleiringer.

Slike maskiner finnes i hobbyversjon til å koble på drillen, for de som er handy og liker å prøve selv.

Rørleggeren har gjerne litt tøffere utstyr.

(Innlegget ble redigert 12.06.18 14:08)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 362
13.06.18 09:01
fargerik: TS sier ikke noe om hva slags dimensjon røret har, men er det så gammelt og kun til kjøkken i 1. og 2. etasje tipper jeg at det er ganske tynt. Kanskje 2,5" hvis det er riktig gammelt.

Er sikkert et gammelt soilrør, og de gror greit innvendig ja;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg