Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Malingspørsmål til Bjoro

NYTT TEMA
Stray60
Stray60Innlegg: 1
01.07.18 13:24

Hei Bjoro,

Hvilken maling vil du anbefale at jeg bruker på et hvitt Sørlandshus som ligger lunt til ved sjøkanten utenfor Mandal, og som det tidligere har vist seg at det etter noen år lett fester seg grønnaktig skitt på? Huset er tidligere malt med Baron Ultra, senest for ca 8 år siden tror jeg.

Jeg ønsker å benytte en maling som er mest mulig resistent for skitt og grønske, og skifter gjerne til en annen type som vurderes som bedre.

Er det i prinsippet problematisk å skifte malingsprodusent og malingstype?

Spent på svar :-)

bjoro33
bjoro33Innlegg: 2123
14.07.18 12:56

Hei og hå. Er ikke så ofte pålogget lengre...

Med Baron Ultra som underlag, så kan du jo male med hva som helst , ihvertfall når det har gått 8 år.

Drywood sier det holder 16 år, og den er meget motstandsdyktig mot svertesopp. Godt produkt, og veldig fin å jobbe med.

Tjæralin: Meget værbestandig. Hvit holder seg godt i mange år (10-12) og den beskytter treverket veldig godt ved at oljene trenger godt inn i veden...og dermed sørger for  at fukt holdes vekk, og mindre oppsprekking av ved. Tjæralin har dobbelt så mye tørrstoff som de vanligste malingene. Altså mere som blir på veggen for å beskytte.

Herregård Supermax, selvrensende maling. Anbefaler gjerne den. Står like fin år etter år.

Drygolin Ultimate: Personlig synes jeg den er litt tynn i konsistensen, men det er beste valget fra Jotun. Altrnativt, siden det er hvitt, Optiwhite. Også en selvrensende maling.

3Tec, også et suverent bra produkt (tjøralin) av de vannløselige.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester