Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bærbar aircondition for hjemmet -noen tips?

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18335
19.07.18 09:46

Vifter hjelper jo litt i varmen, men er bare litt førstehjelp.

Er det noen som har gode tips / erfaringer med såkalte bærbare airconditioner, eller mindre produkter som kjøler godt. Eventuelt hjemmelagde løsninger?

fargerik
fargerikInnlegg: 53892
19.07.18 10:18
return_of_drakkar: Vifter hjelper jo litt i varmen, men er bare litt førstehjelp. Er det noen som har gode tips / erfaringer med såkalte bærbare airconditioner, eller mindre produkter som kjøler godt. Eventuelt hjemmelagde løsninger?

Det finnes massevis av snasne slike, dette har vært tema i dette forum før.

Det du trenger er en sak som har utblåsningsslange som blåser den varme lufta ut gjennom et vindu eller helst kan kobles til en lufteventil. Vær obs. på at det blir mye kondens, så du må velge en som har god oppsamlingstank for alt vannet.

Og da er det vel også underforstått at det kan være komplisert å lage en hjemmelaget løsning. Du kan faktisk lage deg vannskader.

Et google- søk på mobil aircon burde gi massevis av treff, og det er sikkert flere firmaer nær deg som har bra utvalg fra rimelige til dyre ting.

Selv har jeg brukt luft-luft varmepumpe i årevis, varmer om vinteren og kjøler om sommeren. Men det betinger jo at du har et eget hus, og ikke bor i leilighet eller borettslag hvor du enten ikke er interessert i å investere eller det er forbudt med varmepumper.

(Innlegget ble redigert 19.07.18 10:24)

return_of_drakkar
19.07.18 10:35
fargerik: Det finnes massevis av snasne slike, dette har vært tema i dette forum før. Det du trenger er en sak som har utblåsningsslange som blåser den varme lufta ut gjennom et vindu eller helst kan kobles til en lufteventil. Vær obs. på at det blir mye kondens, så du må velge en som har god oppsamlingstank for alt vannet. Og da er det vel også underforstått at det kan være komplisert å lage en hjemmelaget løsning. Du kan faktisk lage deg vannskader. Et google- søk på mobil aircon burde gi massevis av treff, og det er sikkert flere firmaer nær deg som har bra utvalg fra rimelige til dyre ting. Selv har jeg brukt luft-luft varmepumpe i årevis, varmer om vinteren og kjøler om sommeren. Men det betinger jo at du har et eget hus, og ikke bor i leilighet eller borettslag hvor du enten ikke er interessert i å investere eller det er forbudt med varmepumper.

Ok, takk for svar.
Det er leilighet og her er det forbudt med varmepumper.
ja, for ta en runde på det og høre etter.

Med "hjemmelagd" tenker jeg først og fremst bare på noe småtteri for kort varighet om gangen, a la luft via is-klumper etc.  :).

fargerik
19.07.18 10:57
return_of_drakkar: Med "hjemmelagd" tenker jeg først og fremst bare på noe småtteri for kort varighet om gangen, a la luft via is-klumper etc. :).

Jeg fant noe slikt på internett en gang, som jeg prøvde å lage faktisk. Morsomt å mekke sammen noe Reodor-greier bare for å ha gjort det. Men det virket jo ikke spesielt bra, da.

Montro om jeg kan finne det tilbake? Skal prøve....

fargerik
19.07.18 11:01

hehehe...det er masse kreative ideer

Du kan jo henge flasker som har ligget i fryseren på vifta.

Finner ikke det jeg lagde, og orker ikke lete heller.

Kjøp deg en bærbar, det virker.

(Innlegget ble redigert 19.07.18 11:04)

return_of_drakkar
19.07.18 11:32
fargerik: hehehe...det er masse kreative ideer Du kan jo henge flasker som har ligget i fryseren på vifta. Finner ikke det jeg lagde, og orker ikke lete heller. Kjøp deg en bærbar, det virker.

Jo, det beste er selvsagt en skikkelig en.
Men artig å småprøve litt med flasker - i mellomtiden :).
her og nå.

return_of_drakkar
19.07.18 13:24
fargerik: Kjøp deg en bærbar, det virker.

Utsolgt i hele Norden hos Elkjøp og ikke å oppdrive hos Power og ei heller hos en spesiell el-butikk som jeg ofte bruker... (:

Water bottles :).

fargerik
20.07.18 08:49
return_of_drakkar: Utsolgt i hele Norden hos Elkjøp og ikke å oppdrive hos Power og ei heller hos en spesiell el-butikk som jeg ofte bruker... (: Water bottles :).

Vann har jo stor spesifikk varmekapasitet, så dersom du dypfryser et par flasker vann eller noen kjøleelementer og hekter dem på en vifte vil du sikkert få en effekt.

Da vil du også se hvor mye kondens det blir. Kanskje smart å sette dette oppå et fat, eller f. eks. langpanna som du har i stekeovnen.

(Innlegget ble redigert 20.07.18 08:53)

return_of_drakkar
20.07.18 10:51
fargerik: Vann har jo stor spesifikk varmekapasitet, så dersom du dypfryser et par flasker vann eller noen kjøleelementer og hekter dem på en vifte vil du sikkert få en effekt. Da vil du også se hvor mye kondens det blir. Kanskje smart å sette dette oppå et fat, eller f. eks. langpanna som du har i stekeovnen.

Jo, får se om jeg orker det.
Men takk for tips.

Også ClasOhlson er tom.

Kjøpte forresten et par slike der i går.
Gir i alle fall en grei avkjøing i ansiktet om/når det trengs, for en stakket stund :).

Kjøper nok en skikkelig sak når de kommer inn igjen.
Elkøp trodde i løpet av måneden i alle fall.
Kommer jo en sommer neste år også...

fargerik
20.07.18 11:16
return_of_drakkar: Kommer jo en sommer neste år også...

Nja...neste sommer blir det nok kaldt.

Klimaendringene, vettu.

Neida, kødda...det er vel smart å kjøpe en slik, en typisk "kjekt å ha"-dings som de sikkert har på tilbud når det er blitt vinter.

På samme måte som at det er smart å kjøpe sommerklær og sommersko for neste sommer når det er høstsalg, og kjøpe vinterklær til neste vinter når det er vårsalg.

return_of_drakkar
22.07.18 12:11
fargerik: det er vel smart å kjøpe en slik, en typisk "kjekt å ha"-dings som de sikkert har på tilbud når det er blitt vinter.

Sånne som blåser kaldu luft ut fra vann eller nedfryste element er muligens også noe å tenke på. Feks har ClasOhlson og Jula slike
(om ikke akkurat i disse dager). Hørte med en som hadde det og det funket greit for et mindre soverom. Og det er også hovedgreia for meg.

På jobb har jeg en luftfukter som brukes i blant, Oscar,
Denne har jeg lånt med hjem i ferieuka. Lufta som kommer ut er ok kald. Testet med en gradestokk som lå et sted og den viste der 27 grader. La den oppå fukteren og det gikk ikke lang tid før den var nede i 22 grader. Testet akkurat nå og samme test viste raskt fra 23 til 19. Men den har jo slik effekt bare akkurat der. Men altså, med de som er beregnet på å lage kjøligere luft, så er kanskje noe slikt også verd å se på.
Eksempel.

fargerik
22.07.18 14:38
return_of_drakkar: Sånne som blåser kaldu luft ut fra vann eller nedfryste element er muligens også noe å tenke på. Feks har ClasOhlson og Jula slike
(om ikke akkurat i disse dager). Hørte med en som hadde det og det funket greit for et mindre soverom. Og det er også hovedgreia for meg. På jobb har jeg en luftfukter som brukes i blant, Oscar,
Denne har jeg lånt med hjem i ferieuka. Lufta som kommer ut er ok kald. Testet med en gradestokk som lå et sted og den viste der 27 grader. La den oppå fukteren og det gikk ikke lang tid før den var nede i 22 grader. Testet akkurat nå og samme test viste raskt fra 23 til 19. Men den har jo slik effekt bare akkurat der. Men altså, med de som er beregnet på å lage kjøligere luft, så er kanskje noe slikt også verd å se på.
Eksempel.

Smart og billig.

Det er nok midt i blinken for TS.

return_of_drakkar
22.07.18 17:30
fargerik: Smart og billig. Det er nok midt i blinken for TS.

Jepp, det er bare å vente på at noen får det inn igjen.
De er også veldig lette (maks 7 kg), og da lette å flytte på også (selv om de andre jo har hjul).

Takk for råd og meningsutvekslinger.
Skal legge inn erfaring når jeg har prøvd det en stund
(får bare håpe de kommer snart igjen...:) ).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester