Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan Lage Solpanel ?

NYTT TEMA
sigurd1204
sigurd1204Innlegg: 116
08.08.18 14:31

Hei !

Jeg lurte på om noen vet åssen man lager solpanel om det er mulig for privatpersoner ?
Har nå sett MANGE youtube videoer men alle er jo FAKE, så åssen skla man da vite det med : Toturial som skrives på engelsk.  

Er det dyrere og lage det selv ( hvis mulig ) eller kjøpe det ?

koster ca 10 kr pr watt i Norge nå og kjøpe.

sigurd1204
08.08.18 15:01

Vi bruker ca 40 kW pr dag., det er ca 1200 kW pr måned. 

Så på ebay kjøpe solpaneler kostet oss 200.000 kr for 40 kW.
Og er fortsatt DYRT kjøpe dette.

Derfor jeg da tenkte, hva med lage dette selv ?
og Silisium er jo billig få tak i ?

petterG
petterGInnlegg: 9499
08.08.18 15:07

Så "enkelt" er det, kjør på...:

Komplisert å lage solceller

Produksjonen av monokrystallinsk silisium er en fascinerende skapelsesprosess: Den forvandler en frøkrystall på størrelse med en blyant til en stor monokrystall av silisium på over to meter, en såkalt ingot.

Dette skjer ved hjelp av en fremstillingsmetode som kalles Czochralski-prosessen, og som foregår inne i smelteovnene over flere døgn. Her trekkes krystall-frøet sakte oppover av en metalltråd, mens det roterer i en digel av smeltet silisium.

På denne måten vokser krystallet – omtrent en millimeter i timen og blir til én eneste stor krystall – en monokrystall.

fargerik
fargerikInnlegg: 52284
08.08.18 16:45
sigurd1204: Vi bruker ca 40 kW pr dag., det er ca 1200 kW pr måned. Så på ebay kjøpe solpaneler kostet oss 200.000 kr for 40 kW.
Og er fortsatt DYRT kjøpe dette. Derfor jeg da tenkte, hva med lage dette selv ?
og Silisium er jo billig få tak i ?

Glem det, dette er høyteknologi.

Kjøp heller isolasjon, isoler huset godt, og du vil bruke mye mindre energi til å varme opp eller kjøle bygget.

Isolering er mulig å få til selv, bare du passer på fuktsperre og slikt, så det ikke blir fuktskader.

Isolasjon er det suverent beste tiltak.

(Innlegget ble redigert 08.08.18 16:47)

sigurd1204
08.08.18 22:19
fargerik: Glem det, dette er høyteknologi. Kjøp heller isolasjon, isoler huset godt, og du vil bruke mye mindre energi til å varme opp eller kjøle bygget. Isolering er mulig å få til selv, bare du passer på fuktsperre og slikt, så det ikke blir fuktskader. Isolasjon er det suverent beste tiltak.

Ja, det er sikkert det beste, men spørs hva det koster og gjøre på et gammelt hus fra før 1950  ? må issolere hele huset på nytt  :(
Tar TID og Penger  , men tenkte derfor da Solpaneler, men hadde da kostet 250.000 for 50 kW som jeg nevnte.

Tenkte også på og slege overflødig strøm tilbake til staten så jeg kan Tjene penger, ikke kun bruke og sløse med penger på strømmen.

Dette er mitt hovedpoeng, tjener penger på dette ikke Tape og bli eid av staten ;)

fargerik
11.08.18 10:15
sigurd1204: Ja, det er sikkert det beste, men spørs hva det koster og gjøre på et gammelt hus fra før 1950 ? må issolere hele huset på nytt :(
Tar TID og Penger , men tenkte derfor da Solpaneler, men hadde da kostet 250.000 for 50 kW som jeg nevnte. Tenkte også på og slege overflødig strøm tilbake til staten så jeg kan Tjene penger, ikke kun bruke og sløse med penger på strømmen. Dette er mitt hovedpoeng, tjener penger på dette ikke Tape og bli eid av staten ;)

Mange syns solpaneler på taket ser stygt ut, og det kan jeg igrunnen være enig i. Men snart begynner Elon Musk å levere Tesla Solar Roof, og når man kan legge et tak som ser ut som et vanlig tak syns jeg vi begynner å snakke.

Nei, det er ikke Science-Fiction, dette er et nytt produkt som snart blir levert.

Guttungen (som jeg fremdeles kaller min voksne sønn) driver i bygningsbransjen, og firmaet har allerede en kunde som har bestilt et slikt tak til det nye huset.

Men dette koster flesk, det er kostbart å være innovatør. Enn så lenge må man faktisk drite penger for å kjøpe det.

Men å isolere, det er jo noe du kan gjøre selv. Ingen naturlov bestemmer at hele huset må isoleres samtidig i en og samme operasjon. Jeg tok det litt og litt, og brukte noen år for å ta en vegg nå, en vegg da, og så tak, så loft....og med tiden, uten stress, kom jeg i mål. Og jeg gjorde alt selv, og betalte ikke et øre til noen håndtverkere.

Du må tro meg når jeg sier at det er en hysterisk forskjell mellom et hus med dårlig isolering og et hus med god isolering.

(Innlegget ble redigert 11.08.18 10:26)

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 875
11.08.18 13:27

Du vil tjene og ikke tape på det. Går du for solcellepaneler for å ta unna på strømregninga vil jo forsatt mye av dette gå rett ut de usiolerte veggene dine.

En bedre løsning er som sagt å etterisolere for å energieffektivisere hjemmet ditt. Forminske tap fra vinduer, vegger o.l.

Og så i ettertid kan du heller vurdere hva slags tiltak man kan gjøre videre.

fargerik
11.08.18 14:47
DraxxuS: Du vil tjene og ikke tape på det. Går du for solcellepaneler for å ta unna på strømregninga vil jo forsatt mye av dette gå rett ut de usiolerte veggene dine. En bedre løsning er som sagt å etterisolere for å energieffektivisere hjemmet ditt. Forminske tap fra vinduer, vegger o.l. Og så i ettertid kan du heller vurdere hva slags tiltak man kan gjøre videre.

Det kan ikke gjentas for ofte.

Isolere? Svaret er JA, JA og atter JA!!!!!!

Det er firmaer som etterisolerer ved å blåse inn glassvatt eller rockwool eller lignende i loft og tak eller stubbloft uten at det trengs å gjøre noe som helst av jobb inne i oppholdsrommene.

Det er ren magi.

I forrige århundre kjøpte jeg en gammel sveitservilla som utrolig nok hadde NULL isolasjon bortsett fra leire i stubbloftet i gulvet.

Det var et kaldt hus, og vi brukte psykedelisk mye ved. Det er en lang historie som jeg gjør kort her :

Etter at et firma hadde blåst isolasjon inn i taket, kunne jeg fjerne en diger vedovn i andre etasje. Den ble overflødig.

Men det var altså i forrige århundre, i forrige liv. De som overtok, fikk et varmt hus.

Det som er fasit i Norge, er isolasjon. Bare fokus på det til det er ferdig. Deretter kan man begynne å tenke på alternative energikilder. Det er å kaste penger i dass å kjøpe varmepumpe i stedet for å bruke pengene på å isolere huset.

(Innlegget ble redigert 11.08.18 14:57)

sigurd1204
11.08.18 19:30
fargerik: Nei, det er ikke Science-Fiction, dette er et nytt produkt som snart blir levert.

Ja, gleder meg tild ette, problemet med solpaneler er at det er Sjørt eller åssen det skrives hehe.
Og likevel dyrt :/

Kanskje bare anskaffe Vindmølle av Tre ? :P 

sigurd1204
11.08.18 19:31
fargerik: Du må tro meg når jeg sier at det er en hysterisk forskjell mellom et hus med dårlig isolering og et hus med god isolering.

Akkurat der er jeg ganske enig i :)

Viktig med isolasjon, jeg tenkte da Rockwool, (( hater Glass )) + syns stein er bedre som isolering :)

sigurd1204
11.08.18 19:32
DraxxuS: En bedre løsning er som sagt å etterisolere for å energieffektivisere hjemmet ditt. Forminske tap fra vinduer, vegger o.l.

Ja, jeg tenkte på dette  :)

Spørsmålet er hvor lang tid + mye det koster osv  :-/

fargerik
12.08.18 08:48
sigurd1204: Viktig med isolasjon, jeg tenkte da Rockwool, (( hater Glass )) + syns stein er bedre som isolering :)

Rockwool og glava er like bra når det gjelder isoleringsevne, og tiden da glassvatt var forferdelig å jobbe med er historie, jeg har brukt begge to, alt etter hva som har dukket opp på tilbud.

Jeg heller svakt til at glava er litt bedre å jobbe med når det skal settes opp i tak, siden mattene er lettere og mer "spenstige" og ikke faller ned så lett. Rockwool er mer "døde" i konsistensen, og tyngre, slik at de må skjæres veldig nøyaktig for å sitte fast mellom bjelkene.

Men glava er ikke spesielt irriterende og klør ikke så ille etter min mening.

Rockwool er tyngre, og jeg har inntrykk av at den er bedre lydisolasjon.

Men jeg anbefaler altså glava når man skal isolere fra undersiden.

Uansett hva man bruker, er det smart å koste på seg noen gode støvmasker. Alt støv er farlig for pusteorganene.

(Innlegget ble redigert 12.08.18 08:55)

sigurd1204
12.08.18 14:33
fargerik: Rockwool er tyngre, og jeg har inntrykk av at den er bedre lydisolasjon.

Stememr dette ja, derfor jeg også tenkte på dette med trafikk når man da bor like ved en vei osv. 

sigurd1204
12.08.18 14:33
fargerik: Uansett hva man bruker, er det smart å koste på seg noen gode støvmasker. Alt støv er farlig for pusteorganene.

Det burte man uansett når man driver innafor snekring osv og med støv  hehe ;)

fargerik
12.08.18 19:46
sigurd1204: Det burte man uansett når man driver innafor snekring osv og med støv hehe ;)

Ikke bare i bygningsbransjen. Det finnes faktisk noe som heter "baker-astma" og er en yrkesrelatert, kronisk sykdom som rammer bakere som blir overeksponert for melstøv.

Alt støv er farlig.

Her er for eksempel Baker Hansen.

(Innlegget ble redigert 12.08.18 19:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg