Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trær til besvær

NYTT TEMA
Aastja43
Aastja43Innlegg: 358
05.09.18 22:41

Vi bor tett opp til et lite skogsområde som eies av et stort holding-selskap. Der er det et stort tre som står 7 - 8 meter fra vår grense. Treet er sannsynligvis over tretti meter høyt. Vi ønsker ikke dette kjempetreet så nær huset vårt , kanskje 12 - 13 meter. Skulle dette treet falle mot huset en stormnatt ville våre soverom bli knust.

Jeg har kontaktet kommunen om dette siden eieren ikke vil svare på vår skriftlige henvendelse. Men kommunen sier de ikke vil ha noe med slike spørsmål , men bedt oss henvende oss til politiet . Til POLITIET ! Ja da så . Trodde politiet skulle drive med noe helt annet.

Nå vet jeg at trær er noe av det som det klages mest på her i landet. Og derfor er det vel noen her som har vært borti slike saker. Og som har fått en grei løsning. Hva gjør vi ?

annmag
annmagInnlegg: 7857
05.09.18 22:47
Aastja43: Hva gjør vi ?

Ta kontakt med holdingselskapet og spør om det er ok at dere fjerner treet.  Ta så kontakt med noen som kan fjerne treet mot å få det som ved.

Forsøk å løse dette så smidig som mulig, konfrontasjon er både slitsomt, tidkrevende og dyrt.

Aastja43
06.09.18 09:32

Holdingsselskapet kan bare kontaktes via gammeldags brev. Ikke telefon eller epost. Har skrevet tre brev til dem uten å få svar.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4661
06.09.18 09:46

Er det i Oslo er det områder som er regulert etter småhus-planen. Der kan en ikke felle slike trær uten å ha søkt PBE, en prosess som visstnok koster flere tusen. Det var en grunn til at dette ble innført, men som meget annet har det fått rare utslag.

Aastja43
06.09.18 09:49

Nei , dette er i Østfold.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 30661
06.09.18 09:53

Kapp ned jævelskapen om de ikke svarer. Hva er det verste som kan skje? Ei bot? Den blir garantert et av de billigste alternativene.

fargerik
fargerikInnlegg: 53061
06.09.18 10:00
Aastja43: Holdingsselskapet kan bare kontaktes via gammeldags brev. Ikke telefon eller epost. Har skrevet tre brev til dem uten å få svar.

Prøv en siste gang med et rekommandert brev. Send kopi til forsikringsselskapet ditt og be dem garantere at de dekker en eventuell skade, eventuelt om de vil sende regresskrav til holdingsselskapets forsikringsselskap.

Jeg har vært gjennom det samme, et digert tre en meter fra tomtegrensa som ville knust huset dersom stormen ble sterk nok.

Det endte med at eiern av treet tok det ned selv. Det gikk skånsomt for seg, en mann klatret oppover og kvistet på vei opp, og kappet stammen i passe biter på vei ned igjen.

Det ser så lett ut når folk har peiling :-)

Men tomtegrensa dro nok i min favør, for her hang grenene på treet langt inn over min eiendom. 7- 8 meter er jo litt lengre unna til å bruke det argumentet, kanskje.

(Innlegget ble redigert 06.09.18 10:10)

fargerik
06.09.18 10:14
Justice 96: Kapp ned jævelskapen om de ikke svarer. Hva er det verste som kan skje? Ei bot? Den blir garantert et av de billigste alternativene.

Det kan være alt annet enn billig. Folk får helt hinsides bøter for å felle andres trær.

I India har de hellige kuer, og i Norge har trær den samme beskyttelsen.

Det er ikke sikkert det er så smart å felle treet uten tillatelse, det kan koste skjorta, buksa og trusa og sokker i tillegg.

(Innlegget ble redigert 06.09.18 10:16)

annmag
annmagInnlegg: 7857
06.09.18 14:13
Aastja43: Holdingsselskapet kan bare kontaktes via gammeldags brev. Ikke telefon eller epost. Har skrevet tre brev til dem uten å få svar.

Kan du ikke heller legge frem saken på jusforumet.

Jeg vet lovverket sier noe om slike forhold, men kjenner ikke loven.  Husker det bl.a. var noe om treets lengde i forhold til hvor nærme det står nabogrensen.  Tror også at det var noe om at du kan sørge for å få det kappet ned, etter å ha foretatt gjentatte varslinger i.h.t. lovverket.

Jusforumet vil gi deg svar. :o)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4661
07.09.18 09:47
fargerik: Det kan være alt annet enn billig. Folk får helt hinsides bøter for å felle andres trær. I India har de hellige kuer, og i Norge har trær den samme beskyttelsen.

Ja, dette er oppsiktsvekkende.
Trær blir ilagt nesten mystiske egenskaper og verdi, og er blitt symboler på moder jord og naturen... ref "tree huggers", som er en amerikansk slang på naturvernere og spesielt tømmer-drift motstandere.
Jeg er selv for naturvern, men reagerer på dette du tar opp her!

fargerik
07.09.18 14:27
En_ganske_snill_mann: Ja, dette er oppsiktsvekkende.
Trær blir ilagt nesten mystiske egenskaper og verdi, og er blitt symboler på moder jord og naturen... ref "tree huggers", som er en amerikansk slang på naturvernere og spesielt tømmer-drift motstandere.
Jeg er selv for naturvern, men reagerer på dette du tar opp her!

Det er liksom bare blitt sånn, folk får skikkelig punishment dersom de tar seg til rette og feller andres trær.

Det er derfor jeg anbefaler TS å ikke gjøre det selv uten å ha skriftlig tillatelse fra eieren av treet.

En viss logikk er det i dette, jeg hadde heller ikke satt pris på at folk kom inn på min eiendom og bare felte trærne mine.

Uansett...trær er en ganske vanlig årsak til nabofeider.

(Innlegget ble redigert 07.09.18 14:29)

Aastja43
07.09.18 14:55

Takker for gode råd. Jeg flytter over til jusforumet etter råd herfra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg