Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

vann i kjøleskapet

NYTT TEMA
odegaardsvein
odegaardsveinInnlegg: 1
04.10.18 11:59

Hvorfor er det ofte vann i bunnen på mitt Ikea/Whirlpool kjøleskap?

Sulfat
SulfatInnlegg: 10688
04.10.18 12:06

Sikkert tett der kondensen skal renne ut.

Er en kondensamler bak hyllene inne i kjøleskapet som vannet skal renne ut  Den kan fort tette seg, og da blir det oversvømmelse. Finn noe langt, tynt og pirk ut dritten som har lagt seg i kondenssamleren, så ordner det seg.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5461
04.10.18 17:07
Sulfat: Er en kondensamler bak hyllene inne i kjøleskapet som vannet skal renne ut

Funksjonen til denne er at vannet skal fordampe etter hvert som det samles opp i denne samleren. Denne er derfor plassert på toppen av kompressoren slik at varmen fra denne får vannet til å fordampe.

Link-86
Link-86Innlegg: 9324
05.10.18 12:11

Vil tro at skapet ditt står veldig nære veggen. Det skaper også kondens. 

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 9902
05.10.18 16:42
Link-86: Vil tro at skapet ditt står veldig nære veggen. Det skaper også kondens.

Det er vel inne i kjøleskapet han sikter til? Og det er fordi som en skriver under at det lille dreneringshullet som skal få ut kondens som skapes inne i kjøleskapet når  man åpner og lukker døren er tett, det er bare å pirke dette opp, med en tynn streng eller lignende. Så er dette problemet løst. Jeg må gjøre dette med jevne mellomrom et par ganger i året .

fargerik
fargerikInnlegg: 53793
05.10.18 17:09
F.R.O.G: det er bare å pirke dette opp, med en tynn streng eller lignende. Så er dette problemet løst. Jeg må gjøre dette med jevne mellomrom et par ganger i året .

Det gjør jeg også når det lille dreneringshullet tetner.

Spørsmålet er besvart godt, problemet er løst.

Link-86
05.10.18 19:18
F.R.O.G: Det er vel inne i kjøleskapet han sikter til?

Og som min reperatør sa til meg. Grunnen at du får kondens er enten lekasje eller at det ikke er nok luft bak skapet til at varmen luftes godt nok ut. To sider av samme sak vel.

Selv har jeg ikke problemet etter jeg flyttet skapet litt mer ut fra veggen. 

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 1238
05.10.18 19:32
odegaardsvein: Hvorfor er det ofte vann i bunnen på mitt Ikea/Whirlpool kjøleskap?

Aner ikke, men den ene gangen det skjedde hos meg - så konkluderte jeg med at jeg nok mest sannsynlig hadde pisset i skapet.

Dette etter at jeg fant hvitosten i toalettet - dagen derpå. Og ja, jeg var møkkfull i gjerningsøyeblikket. 

F.R.O.G
05.10.18 19:53
Link-86: Og som min reperatør sa til meg. Grunnen at du får kondens er enten lekasje eller at det ikke er nok luft bak skapet til at varmen luftes godt nok ut. To sider av samme sak vel.

Forstår ikke at ytre forhold skal virke inn på hva som skjer inne i skapet, det jeg vet er at det er et lite hull inne i kjøleskapet som drenerer ut all fuktighet som oppstår inne i selve skapet, er dette tett renner det ned i bunnen av kjøleskapet. Hver eneste gang jeg "staker" opp denne tette dreneringen er problemet borte, det sier jo seg selv.  Det renner ganske mye fuktighet ned i skapet i løpet av levetiden på selve kjøleskapet, og det tettes med urenheter. Det er lett å fikse det, heldigvis.

F.R.O.G
05.10.18 19:54
Bergsprekken: Aner ikke, men den ene gangen det skjedde hos meg - så konkluderte jeg med at jeg nok mest sannsynlig hadde pisset i skapet.

Om du ikke  husker at du pisser i matfatet ditt har du ganske alvorlige personlige problemer :)  Så ikke ta dette i denne tråden da.

Link-86
05.10.18 19:59
F.R.O.G: Forstår ikke at ytre forhold skal virke inn på hva som skjer inne i skapet

Referer bare til hva en reperatør sa. Og så det er sagt, har ikke problemer etter jeg flyttet det litt lenger ut.

F.R.O.G
05.10.18 20:06
Link-86: Referer bare til hva en reperatør sa. Og så det er sagt, har ikke problemer etter jeg flyttet det litt lenger ut.

Nå er det slik at mange har integrerte kjøleskap i innredningen sin, og da kan du ikke flytte dette en millimeter fordi da ødelegger du hele innredningen, dette kan bare ikke stemme! Da er det vel mer at når du flyttet skapet ditt, som kunne flyttes at det også fikset dreneringen tipper jeg, uten at jeg kan mye om akkurat det. Men i alle skap er det innvendig drenering, og den må fungere, ellers renner det ut i bunnen av skapet. Kondens dannes hele tiden når du slipper varm luft inn i skapet, når du åpner døren.

fargerik
05.10.18 22:24
Link-86: Og som min reperatør sa til meg. Grunnen at du får kondens er enten lekasje eller at det ikke er nok luft bak skapet til at varmen luftes godt nok ut. To sider av samme sak vel. Selv har jeg ikke problemet etter jeg flyttet skapet litt mer ut fra veggen.

Kjøleskapet er jo i bunn og grunn bare en varmepumpe som flytter varmen fra innsiden av kjøleskapet og varmer opp rommet med den varmen du tar fra innsiden. Det er derfor det blir varmt bak kjøleskapet og kaldt inni kjøleskapet. Rørene på baksiden avgir varme til rommet. Og maten blir kald. Og det dannes overraskende mye kondens inni skapet.

Det anbefales å støvsuge rørene som er på baksiden av kjøleskapet nå og da, for når det legger seg støv på disse rørene, mister kjøleskapet effekt.

Men som det er nevnt her..... blir det vann i bånn av kjøleskapet, er det tid for å pirke opp det lille dreneringshullet som du finner bak og nederst inne i kjøleskapet. Kondensvannet skal renne ut og til en beholder som er plassert på kompressoren, slik at vannet fordamper av varmen.

Når det begynner å renne vann ut på gulvet fra baksiden av kjøleskapet, er det noe annet. Men det er en annen historie.

(Innlegget ble redigert 05.10.18 22:32)

Link-86
05.10.18 22:36
F.R.O.G: Nå er det slik at mange har integrerte kjøleskap i innredningen sin, og da kan du ikke flytte dette en millimeter fordi da ødelegger du hele innredningen, dette kan bare ikke stemme!

Dette er jo selvsagt målt inn i standarmålene på innredningen.  Korriger meg gjerne, men mener innebygde kjøleskap er 5 cm mindre dype enn løse kjøleskap. Ergo får du de 5 cm med lufting enten du vil eller ikke. Jeg snakker om "løse" skap her og da dytter vi de nok så langt vi kan inn pga estetikk. 

Skjønner godt at folk vil ha de nærmest mulig veggen, men rent praktisk kan dette da medføre problemer- av og til. 

fargerik
05.10.18 22:42
Link-86: Dette er jo selvsagt målt inn i standarmålene på innredningen. Korriger meg gjerne, men mener innebygde kjøleskap er 5 cm mindre dype enn løse kjøleskap. Ergo får du de 5 cm med lufting enten du vil eller ikke. Jeg snakker om "løse" skap her og da dytter vi de nok så langt vi kan inn pga estetikk. Skjønner godt at folk vil ha de nærmest mulig veggen, men rent praktisk kan dette da medføre problemer- av og til.

Kjøleskap skal ha lufting, det skal altså være bygget inn på en måte som sikrer at det er luftsirkulasjon bak kjøleskapet.

Snekrer du inn et kjøleskap på en måte som hindrer luftsirkulasjonen på baksiden, har jo ikke varmeoverskuddet noe sted å gjøre av seg.

Grad
GradInnlegg: 167
06.10.18 21:32

Drenering tilstoppet. (hvis vannet inne i kjøleskapet )

Men hvis vannet er under kjøleskapet utenfor og det er alltid mye av det.

Dette er et stort problem, og du må ringe mesteren.

fargerik
07.10.18 00:11
Grad: Men hvis vannet er under kjøleskapet utenfor og det er alltid mye av det. Dette er et stort problem, og du må ringe mesteren.

Jeg fikset nøyaktig det problemet ved å bytte ut tetningslisten på kjøleskapdøra en gang i forrige århundre.

Det ble overkill mye kondens på grunn av at tetningslista ikke tettet skikkelig. Luftekkasje betyr kondens som renner over der bak. Og denne magnetlista er en slitasjedel.

Jeg tror litt handy folk lett kan bytte tetningslist på døra selv, og det er en reservedel som det er mulig å skaffe til de kjente merkevarene.

Slik kan man for en billig penge forlenge levetiden på kjøleskapet. Det er en synd å kaste ting som lett kan repareres.

(Innlegget ble redigert 07.10.18 00:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg